Tuinhuis met overkapping: ontwerp, constructie en bouw

Kilgore

Nieuw lid
21 dec 2014
12
8
Hier nog een aantal plaatjes van hoe ik het tot nu toe heb uitgewerkt. Tips en suggesties zijn welkom.

Overzicht
6.JPG
7.JPG

Afschot in de balkenlaag
De gordingen zijn 7x20x380. Ik schulp ze met 1cm/m zodat ze aan de voorkant 16 zijn. Dagmaat van de overspanning is 310. Om de boeiboorden weer netjes recht te krijgen neem ik aan dat de opstaande rand van het platdak op hetzelfde verloop heeft (maar dan de andere kant op). Ik wilde daar geïmpregneerd vuren voor gebruiken omdat het niet in het zicht komt. Er komen 2cm dikke PIR-platen op het dakbeschot. Dan hou ik aan de voorkant 11 diepte over, aan de achterkant 75. Daar zou een eventueel sedumdak wel in passen.
8.JPG

Boeidelen
Hier twijfel ik een beetje over. Ik meen dat de boeidelen voorbij de balkenlaag moeten komen; die is ruim 30 hoog. Ik heb hier planken gekozen van 2,5x25. De bovenste is er zo een doormidden gezaagd. Om de naad te bedekken daar weer 1,6x14 tegenaan. Trim is een grotere maat van 6 cm. Dat lijkt een wat betere verhouding qua aanzicht te geven.

9.JPG

Binnenwand
Aangezien er geen ringbalk boven de binnenwand ligt, heb ik HOH van 62 aangehouden voor de balkenlaag. Dan kan ik de binnenwand aansluiten op een gording. Aan de voorkant doe ik stukjes balk tussen de gordingen om het geheel af te sluiten.
10.JPG

Ventilatie staanders
Hoe worden binnenruimtes normaliter afgesloten bij de betonpoeren? Je hoort hier ventilatieruimte aan te houden (ik ben van 2 cm uitgegaan), maar daardoor heb je natuurlijk een opening vanuit de berging. Niet superkritisch in mijn geval, maar ik ben wel benieuwd hoe je dit oplost voor volledig geïsoleerde en verwarmde ruimtes.
11.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Kilgore

Nieuw lid
21 dec 2014
12
8
En nog een vraag m.b.t. het regelwerk voor de wanden. Ik zag dit voorbeeld op YT. Is dit voldoende als schoor voor de dichte wanden?12.JPG
 

Kilgore

Nieuw lid
21 dec 2014
12
8
Excuses voor de late reactie - het is druk geweest.
Hier wat foto's van de voortgang. Ik heb de ringbalken geïnstalleerd, maar het dak zit er nog niet op, dus ze worden nog niet belast. Bij het overkapping-deel is de ringbalk niet ondersteund en komen nog twee schoren. Na al dat slepen en hijsen met dat hout heb ik heel wat meer vertrouwen in de stevigheid gekregen. Het weegt allemaal aardig wat.
IMG_1643.jpg
IMG_1661.jpg

IMG_1662.jpg
IMG_1666.jpg
IMG_1672.jpg
 

Houtskie

Nieuw lid
13 feb 2023
2
0
Zw
Leuk project, en het ziet er gaaf uit!
Op de tekening staat er een voorwand aan de linkerhelft, maar op de laatste foto's zie ik daar geen opsluitbanden staan. Heb je daar een andere oplossing voor bedacht?
 

Kilgore

Nieuw lid
21 dec 2014
12
8
Thnx. Ik ben er nog mee bezig. Veel werk :eek:

Voor die wand heb ik ook opsluitbanden gebruikt.
 

Mon

Nieuw lid
9 mei 2020
2
0
Mooi projectje! Ziet er al goed uit. Ik wil zelf net zoiets maken, hoe ver ben je op het moment?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.