Tuinhuis met overkapping: ontwerp, constructie en bouw

Kilgore

Nieuw lid
21 dec 2014
12
8
Het plan is om een tuinhuis met overkapping te bouwen en ik heb een paar vragen. Of eigenlijk heel veel vragen. Ik heb geen ervaring met het maken van zo’n constructie, maar wel aardig wat draadjes gelezen op dit forum, dus de theorie begint te komen.

In essentie wordt het dit:
1.JPG

Plat dak, alleen klein overstek aan voorzijde, twee blokken van 3,5x4,5 m, waarvan één de berging is en één de overkapping. Als hout wilde ik Douglas (of vergelijkbaar) gebruiken. Staanders op poeren, wanden opgebouwd met rabat op regelwerk.

Het zou de voorkeur hebben om deze constructie op te bouwen met 6 staanders. Mij lijkt dat ik maat 20x20 moet kiezen omdat het anders te dun uitziet voor dit formaat bouwwerk. Het mooiste lijkt mij om als ringbalken ook 20x20 cm te gebruiken. En dan komen de vragen…

Is dat stevig genoeg? Het uitgangspunt is een vrij eenvoudig dak met balkenlaag, underlayment, eventueel isolatie en epdm of bitumen. Met de /20 regel kom je op 4,10 m/20 = 205 cm. Maar deze regel is toch eigenlijk voor de balkenlaag en niet voor de ringbalken?
Korbelen komen er sowieso in voor de stevigheid.

En wat zou het betekenen als ik ga stunten met een sedumdak (of zonnepanelen)? Bij voorbaat naar meer staanders of toch met 6 haalbaar?

Dan is er ook nog het praktische aspect van hanteerbaarheid van het hout. Een Douglas balk van 20x20x500 weegt 120 kg… Komt daar een kraan aan te pas? Zou het dan praktischer zijn om als ringbalken smaller hout te gebruiken? 10 ipv 20 en het weegt nog maar de helft.

Dank bij voorbaat voor de input!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
4,10 m/20 = 205 cm
4.100 of 4.500 ?
of heb je van die 4.500 de dikte van de staanders van 20 cm afgetrokken ?
dan telt de middenste slechts voor de helft van 20 cm