Tuinbank met vuren frame en eiken opbouw

Nelteren

Nieuw lid
26 sep 2015
23
9
IMG_6574.JPEGIMG_6575.JPEG
Ongeveer zes jaar geleden heb ik twee banken gemaakt met een frame van vurenhout en zittingen van steigerhout. Inmiddels is het hout door rot aan vervanging toe.

Mijn plan is om het frame opnieuw te maken en daarbij roestvrijstalen schroeven en draadijzer te gebruiken. Het vuren frame heb ik destijds meerdere keren gebeitst om het te beschermen.

Voor de zittingen wil ik nu geen steigerhout meer gebruiken, maar eikenhout. Ik heb daar een partij van liggen en ben momenteel bezig om het hout netjes vlak te maken.

Toch heb ik nog een aantal vragen over het gebruik van eikenhout:Is het überhaupt verstandig om eikenhout voor deze toepassing te gebruiken?
  • Welke behandeling of afwerking kan ik het beste op het eikenhout aanbrengen? In de winter zet ik de banken binnen.
  • Omdat vurenhout bij regen meer vocht opneemt dan eikenhout, overweeg ik om ongeveer 2 mm ruimte tussen het frame en het eikenhout te laten, zodat vocht goed kan wegtrekken. Ik dacht daarbij aan kunststof strips of ringen. Is dit nodig?
  • Is het verstandig om de planken met een mes-en-groefverbinding te bevestigen, of kan ik beter een kleine ruimte (ongeveer 1 mm) tussen de planken laten in verband met het werken van het hout?

Alle tips en adviezen zijn welkom!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.405
3.028
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het überhaupt verstandig om eikenhout voor deze toepassing te gebruiken?
is 1 van de meest duurzame houtsoorten
Welke behandeling of afwerking kan ik het beste op het eikenhout aanbrengen?
over naar 'familie'
Omdat vurenhout bij regen meer vocht opneemt dan eikenhout, overweeg ik om ongeveer 2 mm ruimte tussen het frame en het eikenhout te laten, zodat vocht goed kan wegtrekken. Ik dacht daarbij aan kunststof strips of ringen. Is dit nodig?
frame van vurenhout ?
heb je daarvoor nog eiken ?
Is het verstandig om de planken met een mes-en-groefverbinding te bevestigen, of kan ik beter een kleine ruimte (ongeveer 1 mm) tussen de planken laten in verband met het werken van het hout?
tussen de planken zou ik 3 mm houden
mes&groef sluiten het vlak mooi af, maar water blijft daar tussen zitten
dus best niet

• Leuk
Waarderingen: Nelteren

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.