Tuin windmolen

timmy49

Nieuw lid
3 jun 2026
3
0
Tienen
Hallo, ik ben de houten wieken van een tuinwindmolen aan het maken maar heb geen idee hoe ik de wieken draaiend kan maken op de bout die uit de windmolen zelf komt. De wieken doe erop zaten heeft de vorige eigenaar weggegooid. De bout die eruit komt is tussen een m8 en m10in. Iemand een idee om dit op te lossen?20260603_195508.jpg

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
68
29
Bergschenhoek
Als dit de naaf van een fiets is zou de bout toch moeten kunnen draaien? Dan zou toch zoals chevy zegt met een paar m10 carrosierieringen en een gat in je wieken de boel vast kunnen zetten?

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
125
65
Hillegom
De bout zal idd moeten draaien als het een naaf is, zo niet veel WD40 of ander kruipolie, als dat niet helpt dan in de wieken een lager met binnenmaat 9 mm, zijn o.a. bij Amazon te krijgen, zoek naar 629ZZ (26mm buiten) of 689ZZ (17mm buiten). Success!

timmy49

Nieuw lid
3 jun 2026
3
0
Tienen
Zal er vanavond eens naar kijken of ik die bout draaiend kan krijgen. Alvast bedankt voor de goede info. Ik hou jullie op de hoogte.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
344
72
Grönnen
Ik denk dat het een vooras van een fiets is...
Zo te zien is dat zo.
Creatief gebruik van bestaande materialen, daar hou ik wel van.
In dit geval zou een trapas ook kunnen, is zeker sterker, meer grip en beter bestand ook voor de krachten wat je er aan hangt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.