Trespa plaatsen op houten schroten

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik ga Trespa Pura wandbekleding plaatsen op de bestaande wandbekleding. Reden is dat de verticale schroten niet goed zijn geplaatst en lekken op de liggende kozijnbalk eronder, waardoor deze verrot. Ik heb al 7 meter vervangen van deze balk.

Obv een suggestie van een aannemer zou ik een laag folie tegen de bestaande wandbekleding plaatsen om de warme zijde naar buiten te plaatsen, daar overheen houten latten en dan de Trespa. Ik zet de bestaande schroten eerst nog wel goed in de grond.. De folie heb ik mn twijfels bij.

Wat vinden jullie?

20220922_093541.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Waterkerende dampopen folie is de standaard oplossing. Je kunt de schroten ook gewoon verwijderen en indien nodig wat dikker achterhout gebruiken.
Let wel dat je vertikale ventilatie nodig hebt en dus geen horizontale regels als blokkade kunt hebben, dus moet je bij vertikale delen altijd dubbel rachelen of bij pkaat alleen vertikaal achterhout plaatsen.
In principe is dit trouwens een gevelwijziging en mogelijk vergunningplichtig. Wil je daar geen last van hebben zijn er ook eternit geveldelen die je vertikaal kunt plaatsen, dan zit het er dichter tegen aan qua uiterlijk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Bedankt voor de opmerkingen. Het staat nu 2 tegen 2 wb damp open of dampdichte folie, wat het niet makkelijker maakt.

Ik snap beide punten, wel vraag ik me af als ik alles afsluit en de schroten dus een deel van de warme zijde maak, waarom er dan vocht in de gevel zou blijven zitten. De hele opbouw aan die kant is hout en is of kozijn met raam of deze tussenschotten. Alleen de hoeken zijn van steen.

Nadeel van bovenstaande adviezen is dat ze te laat komen voor het eerste deel, dat is vandaag geplaatst. Met dampdichte folie en met tape, helemaal dichtgemaakt. Want die adviezen had ik als eerste gekregen.. Ik kan het er nog wel af halen, al wordt dat wel een uitdaging, het plaatsen van de laatste plank was een beste beproeving, omdat er zo inschuiven best lastig is in een kozijn...
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Dampdichte folie direct aan de binnenzijde van een ongeïsoleerde buitenplaat wordt in de winter net zo koud als de buitenlucht. De lucht binnen is dan zeker warmer (ook in een onverwarmde ruimte) en kan dan veel vocht bevatten. Het is dat vocht dat via de altijd aanwezige kleine lekkages in de hoeken etc in de mogelijke dampdicht folie (als die er al is) deze nieuwe folie bereiken. Omdat die kouder is ontstaat er op die folie aan de warme (binnen) zijde condens. Die condens (dus vocht) trekt daar in het regelwerk etc. Het blijft daar ook lang zitten en veroorzaakt dan houtrot. Bij gebruik van folies altijd een dampopen folie aan de koude kant gebruiken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bedankt voor de opmerkingen. Het staat nu 2 tegen 2 wb damp open of dampdichte folie, wat het niet makkelijker maakt.

Ik snap beide punten, wel vraag ik me af als ik alles afsluit en de schroten dus een deel van de warme zijde maak, waarom er dan vocht in de gevel zou blijven zitten. De hele opbouw aan die kant is hout en is of kozijn met raam of deze tussenschotten. Alleen de hoeken zijn van steen.

Nadeel van bovenstaande adviezen is dat ze te laat komen voor het eerste deel, dat is vandaag geplaatst. Met dampdichte folie en met tape, helemaal dichtgemaakt. Want die adviezen had ik als eerste gekregen.. Ik kan het er nog wel af halen, al wordt dat wel een uitdaging, het plaatsen van de laatste plank was een beste beproeving, omdat er zo inschuiven best lastig is in een kozijn...
Het moet dampopen zijn.

Je hebt altijd vochttransport van binnen naar buiten in koude periodes en alles wat voorbij je dampremmer komt aan de binnenzijde moet ergens blijven en als het ophoopt in je pakket krijg je dus condens. Het moet dus uit kunnen dampen om die ophoping te voorkomen.
Gewoon basis bouwkunde, niets spannends aan en compleet standaard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.