Al heel lang wilde ik al 's tolletjes maken maar het leek me beter om te wachten tot ik een draaibank had. Een draaibank heb ik nog niet maar er kwam vorige week in m'n youtube feed een filmpje langs van iemand die bergen tolletjes had gemaakt van rondhout en houten wielen mbv een puntenslijper (en viltstiften). Dit gaf me net genoeg inspiratie om zelf 's aan de slag te gaan.
Er staan al mooiere tollen op het forum maar deze zijn allemaal gedraaid. Dit draadje is hopelijk wat meer toegankelijk voor de niet-draaiers
Op de computer een ontwerp gemaakt voor de tol en het trekhulpstuk. Een krom eiken vloerplankje gepakt. Van m'n treinenproject heb ik geleerd eerst te boren en het dan pas uit te zagen vanwege de chip out

Midden uitgeboord met Forstner bit en uitgezaagd met m'n Hegner.

Eiken gebruik ik zelden want het is wat grof voor m'n kleine werkstukken. Hier uitte zich dat in een stukje dat spontaan afbrak tijdens het schuren. Achteraf gezien kwam dat het ontwerp wel ten goede
In de video werd er met een puntenslijper een punt gezet op het stokje maar mij leek een dikkere punt wat leuker.

De cylinders op stokjes gelijmd en er kegels van geschuurd op de bandschuurmachine mbv een v-groef blokje vastgeklemd op het tafeltje van de machine. Mbv een ander v-groef blokje gaatjes geboord voor het trekkoord.

Hierna heb ik de stokjes nog in m'n kolomboor gezet om de kegeltjes bij te schuren en de punten af te ronden. De eiken kegel had wat beter gekund.
Met m'n gatenboren kan ik natuurlijk snel een ronde schijf uitboren maar het leek me beter om een grotere schijf te maken van hard hout. Hier was ik wat onzorgvuldig. Ik had eerst 2 schijven uitgezaagd van acacia en wengé, een kant gevlakt, uitgeboord en de andere kant gevlakt. Wat toevallig goed uitpakte voor de wengéschijf maar iets minder voor de acaciaschijf.
Ik herinnerde me nog de tip van quatorze om een zeskantige koppelmoer te gebruiken voor het gladschuren van wielen in de kolomboor. Dit werkte perfect al moet ik het schroefdraad nog wat inkorten. Het kleine wieltje er op gezet om aan de bovenkant geen moerafdrukken te krijgen.

De acaciaschijf op het stokje met de eiken kegel gelijmd en gelijk het stokje ingekort. Het extra stukje was voor het plaatsen in de kolomboor dat afdrukken achterlaat. Daarna realiseerde ik me dat ik het beter nog even had kunnen naschuren in de kolomboor want de punt was beschadigd bij het er op zetten van de schijf. Ondanks de foutjes draait ie wel met gemak langer dan een minuut.
De wengéschijf op het andere stokje gelijmd en nog even nageschuurd alvorens het stokje in te korten. Deze tol draait nagenoeg perfect.
Op het trekhulpstuk heb ik nog de naam van m'n nichtje gebrand en voor het trekkoord heb ik nog een schijfje gezaagd uit Indisch palissander om vast te houden.
Alles staat nu in de olie.
Er staan al mooiere tollen op het forum maar deze zijn allemaal gedraaid. Dit draadje is hopelijk wat meer toegankelijk voor de niet-draaiers
Op de computer een ontwerp gemaakt voor de tol en het trekhulpstuk. Een krom eiken vloerplankje gepakt. Van m'n treinenproject heb ik geleerd eerst te boren en het dan pas uit te zagen vanwege de chip out

Midden uitgeboord met Forstner bit en uitgezaagd met m'n Hegner.

Eiken gebruik ik zelden want het is wat grof voor m'n kleine werkstukken. Hier uitte zich dat in een stukje dat spontaan afbrak tijdens het schuren. Achteraf gezien kwam dat het ontwerp wel ten goede
In de video werd er met een puntenslijper een punt gezet op het stokje maar mij leek een dikkere punt wat leuker.

De cylinders op stokjes gelijmd en er kegels van geschuurd op de bandschuurmachine mbv een v-groef blokje vastgeklemd op het tafeltje van de machine. Mbv een ander v-groef blokje gaatjes geboord voor het trekkoord.

Hierna heb ik de stokjes nog in m'n kolomboor gezet om de kegeltjes bij te schuren en de punten af te ronden. De eiken kegel had wat beter gekund.
Met m'n gatenboren kan ik natuurlijk snel een ronde schijf uitboren maar het leek me beter om een grotere schijf te maken van hard hout. Hier was ik wat onzorgvuldig. Ik had eerst 2 schijven uitgezaagd van acacia en wengé, een kant gevlakt, uitgeboord en de andere kant gevlakt. Wat toevallig goed uitpakte voor de wengéschijf maar iets minder voor de acaciaschijf.
Ik herinnerde me nog de tip van quatorze om een zeskantige koppelmoer te gebruiken voor het gladschuren van wielen in de kolomboor. Dit werkte perfect al moet ik het schroefdraad nog wat inkorten. Het kleine wieltje er op gezet om aan de bovenkant geen moerafdrukken te krijgen.

De acaciaschijf op het stokje met de eiken kegel gelijmd en gelijk het stokje ingekort. Het extra stukje was voor het plaatsen in de kolomboor dat afdrukken achterlaat. Daarna realiseerde ik me dat ik het beter nog even had kunnen naschuren in de kolomboor want de punt was beschadigd bij het er op zetten van de schijf. Ondanks de foutjes draait ie wel met gemak langer dan een minuut.
De wengéschijf op het andere stokje gelijmd en nog even nageschuurd alvorens het stokje in te korten. Deze tol draait nagenoeg perfect.
Op het trekhulpstuk heb ik nog de naam van m'n nichtje gebrand en voor het trekkoord heb ik nog een schijfje gezaagd uit Indisch palissander om vast te houden.
Alles staat nu in de olie.
Laatst bewerkt: