trapboom ophangen in HEB balk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.327
3.137
Dat laatste plaatje is prima. Je kan met de helft van het ijzer toe. Twee bouten door de trap en twee door de bint is sterk zat. Dat bedoelde ik met twee schetsplaten lassen. Als je het toch kan aftimmeren is de constructie met de hoeklijn prima.
 

jeroenvanderpoel

Nieuw lid
10 apr 2017
11
0
thanx shevy66! omdat de tussenvloer 4 cm door de aftimmering naar beneden komt kan ik t gedeelte van de hoekijzer wat op de bint is gemonteerd afschermen, maar nou zit ik met t idee om op de 44cm dikke trapboom 1 cm in te frezen waar de plaat in komt , dan zie je alleen de houtfretten maar dat past wel bij de look van ons huis. de trapboom is uiteraard te dik omdat ik geen constructeurservaring heb en t zekere voor t onzekere wil nemen. Het rechte gedeelte van de trap beslaat maar 8 treden et een aantrede van 22 cm en optrede van 18.1 en het de onderslag van 12 cm (voor een overspanning van nog geen 2 meter) ook ruim voldoende. Nou is mijn vraag of ik door het infrezen van het hoekstaal in de trapboom het hout verzwak, ik neem aan van niet omdat het staal t juist weer versterkt, daarnaast houdt ik dan 34 mm over. zijn twee houtfretten voldoende van 3 cm lang? Wat voor draadeind zou jij gebruiken in de heb balk? is een bout van m10 van 10.9 staal kwaliteit genoeg of zou je voor m12 gaan?
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jeroen, ik zat even te kijken naar de verbinding onderaan maar zie ik het goed dat de boom aan de paal hangt?
Als dit zo is heb ik 't idee dat je beter de paal kan verlagen en de boom iets langer zodat de boom op de paal rust.
Ben ook geen expert in deze maar ik wilde de opmerking toch even maken zodat je dat eventueel nog navraagt bij anderen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.327
3.137
Draadeinden zijn niet nodig. Gewoon twee m10 8.8 bouten door de onderflens. Je moet zelf even in een online tabellenboek zoeken hoever de gaten van de rand van de flens moeten. Als je de schetsplaat in het hout inlaat hou je ook nog genoeg wanddikte over. Als je met houtfretten houtdraadbouten bedoelt, dan zou ik daar toch kiezen voor een paar bouten door en door. Als je de kop in de trapboom verzinkt met een onderlegring er onder en je neemt ook daar tweemaal m10 8.8 dan heb je nog 22mm hout over op de plaats van de bouten.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
waarom maak je de bovenste trede niet breder.
dan kun je een strip aan de onderzijde van de HE balk maken waarop je de trapboom legt.

dus trek de trap iets naar buiten zodat onderkant trapboom op onderste flens uitkomt.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
729
32
BE / Tienen
Het blijft behelpen bij een situatie die fundamenteel fout zit. Getekende oplossing komt qua stevigheid niet in de buurt van een trap die binnenkant trapgat rust: die kan niet weg... Deze hangt nog steeds aan een paar bouten, geboord op een paar cm van de rand van een plaat multiplex, en steunt op een te verwaarlozen stukje van de gekeepte boom aan de bovenste trede. Hoe je de bovenste trede / welstuk afwerkt maakt niet uit: in materiaal trap, of in materiaal van verdiepingsvloer, daar kan je nog mee spelen als de esthetiek van dat welstuk je zou storen (mij lijkt het overigens beter...). Als de trap niet kan staan binnenzijde trapgat zit de basisconstructie fout. Er zijn oplossingen zat om het fatsoenlijk te doen: b.v. dat dichtgetimmerde gedeelte verkleinen en met verdreven treden werken. Laat de trap tekenen/berekenen door een trappenmaker en doe het daarna zelf. Overigens hoop ik dat je de trapboom hebt berekend met een rekenregel die rekening houdt met de draagkracht van multiplex, Boerenverstand zegt dat die 11.5 cm aan de krappe kant is. de dikte van de multiplex maakt hierbij weinig uit wat betreft de draagkracht.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
729
32
BE / Tienen
Mooiste oplossing in mijn ogen zou zijn om een trap met verdreven treden te maken, op zijn minst bovenaan, die leunt tegen de oorspronkelijke draagbalk, en het bijgetimmerde gedeelte van de verdiepingsvloer te verwijderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.