Trap schuren, Festool

JOVDHO

Nieuw lid
30 sep 2019
1
0
Ik heb in een vergelijkbare situatie toch zo'n eerder genoemde lakfrees aangeschaft. Zolang er geen tapijt overheen geplakt is geweest vond ik dat toch echt wel het beste werken. Daarna ook nog een handig apparaat deuren bijv. en prettiger dan afbranden.

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
236
73
Je bedoelt lood?
Lood werd ook wel verwerkt, maar ik bedoelde specifiek zink. Als je dat sterk verhit komt er wit-grijze vlokkige rook vanaf. Dit zie je ook bij het lassen van verzinkt staal.
Ik had het bij het afbranden van een binnendeur van mijn huis uit eind negentiende eeuw. Je kon mooi de kleuren zien die in de afgelopen eeuw mode waren. Ik zag bij het branden(met gasvlam) de rook zoals omschreven. De schilder wist me bij navraag te vertellen dat er in de jaren 20 verf werd verwerkt met zink als toevoeging.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
[update] De lakfrees is toch wel echt een verademing, had ik eerder moeten weten :) In een klein uurtje de trap redelijk kaal. De voorzijde en hoekjes van de traptreden komt de frees niet goed bij dus daar zal ik nog even met een scherpe beitel of krabber moeten spelen.

Het geheel daarna nog even goed schuren met een grove korrel en dan is het denk ik klaar voor een eerste plamuur ronde.

Was voornemens de treden te vernissen maar ga denk ik toch maar voor verven.

IMG_5629.jpg

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Heel mooi geworden. Wat heb je nu met de scheuren in het hout gedaan? Laten zitten? Het is immers een oude trap.

Wat de kast betreft, zou ik me beperken tot iets dat je tegen de muur zet, waardoor je relatief makkelijk ook bij de onderkant kunt komen. Wij hebben een soortgelijke "probleem" opgelost door een aantal Kallax elementen te gebruiken. Was de snelste oplossing, niet de meest elegante keuze:)
Wat ik verder merkte was dat op de kast heel veel stof en viezigheid van de trap terecht kwam, nu de schopborden geplaatst zijn is het veel schoner onder de trap.

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Dank voor de reacties. De scheuren in de traptreden heb ik zo gelaten. De patina mag inderdaad best zichtbaar zijn. Wij waren al wezen kijken bij de zweedse meubelwinkel wat er zoal mogelijk is qua kasten :)

De tip van de schopborden neem ik mee.

Marco85

Nieuw lid
19 jan 2023
1
0
Amsterdam
Wat een werk om de trap weer mooi schoon te maken. Wij hebben het 2 jaar geleden ook geprobeerd (2 weekenden aan het schuren maar het lukte ons maar niet.) Op een verjaardag hoorde we van vrienden van ons dat zij hun trap hadden laten luchtgommen en hebben een afspraak gemaakt. In 1 dag hadden ze hem weer mooi blank met zelfs de lijmresten van bijna een halve cm dik. Misschien ook een optie voor een andere trap in huis. Het kost wel wat maar scheelt je een hoop werk en tijd. Ben benieuwd naar het eindresultaat met de kast er straks onder. Leuk werk om te doen en helemaal gaaf als de hal straks helemaal af is

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
59
13
NL
Ben er nog niet precies uit. Wel heb ik in de tussentijd een schuifdeursysteem geplaatst en van twee 12mm OSB panelen opgehangen. De ruimte achter de schuifdeuren is 2m breed, 1m9 hoog en ruim 80cm diep.

IMG_7356 (1).jpeg

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.