Transportrail houtdraaiwerkplaats

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.558
614
Etten-Leur
Op mijn draaibank FU230 verwerk ik soms zware blokken hout en onder die draaibank is een kleine draaibank opgeborgen van plm 45 kg. Het leek mij verstandig om iets te voorzien om die lasten beter te kunnen hanteren en ben via een tip uitgekomen op een railsysteem van Henderson wat gebruikt wordt om hangdeuren te plaatsen; in mijn geval type 290 met belastbaarheid van 200 kg, maar zwaarder en lichter kan ook. Met een kettingkatrol kan ik nu zware lasten eenvoudig verplaatsen van en naar de werkbank of een transportkarretje

..IMG_4794.jpg
De rail is bevestigd aan een balk 145 * 45 mm.

IMG_4795.jpg
De katrol is bevestigd aan een dubbele rol met nylon wielen.

IMG_4796.jpg

De (nieuwe) draaibank komt van de werkbank.
IMG_4798.jpg
en wordt onder de grotere draaibank gebracht.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.716
1.088
‘s-Hertogenbosch
Interessant idee 💡, ook voor andere forumleden die met til problemen worstelen….
Ruim jij je demo bankje op in krullen zone of zit daar nog een stofschild tussen of de je het af met een zeiltje.
Wel leuk om zo’n kleintje te zien in contrast met een groter model

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.365
4.038
Terborg
Ik ben voor mijn nieuwe werkplaats ook bezig met dit idee. Alleen zit te denken aan een loopkat met een takel.
Ook om machines uit de aanhanger te tillen. Denk aan 500 kg en dat durf ik niet aan een rail te hangen.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.558
614
Etten-Leur
Interessant idee 💡, ook voor andere forumleden die met til problemen worstelen….
Ruim jij je demo bankje op in krullen zone of zit daar nog een stofschild tussen of de je het af met een zeiltje.
Wel leuk om zo’n kleintje te zien in contrast met een groter model
Er zit een groot en hoog stofschot achter (ook voor mijn speciale uitholgereedschap) met een tentzeil van poot tot poot die over alles heen valt; de bank zit nog apart onder plastic..

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.558
614
Etten-Leur
Ik ben voor mijn nieuwe werkplaats ook bezig met dit idee. Alleen zit te denken aan een loopkat met een takel.
Ook om machines uit de aanhanger te tillen. Denk aan 500 kg en dat durf ik niet aan een rail te hangen.
@Wim Kluck dit zijn rails voor lichte tot zware schuifdeuren, ik dacht max belastbaarheid 600 kg afhankelijk van type. Maar een H-Balk met loopkat is uiteraard nog zwaarder te belasten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.