De boutjes heb ik zelf gemaakt op de draaibank. Ik wil er best een paar voor je maken. Ben overigens niet van plan om serieproductie te gaan beginnen! Ik doe het op mijn werk in de lunchpauze. Die van Dieter Schmidt zijn ook prima. Als je toch een paar zaagvijlen moet bestellen, dan zou ik die daar kopen. hij heeft namelijk de kleine maatjes die je nodig hebt voor dit fijne werk, en ze zijn van een goed merk. Echt hele fijne vijlen, naar mijn gevoel beter dan de Bahco's.
Ik heb de zaag met een haakse slijper en een hele dunne slijpschijf op maat gemaakt. Natuurlijk oppassen voor oververhitting, dat gaat heel snel met een haakse slijper. Bij de lange zaagsnede heb ik dan ook alleen maar een groef gemaakt en daarna buigen tot het breekt. Daarna met een vijl alles netjes haaks en recht vijlen.
Bij het handvat is het moeilijkste om de groef te zagen. De rest is gewoon boren zagen raspen vijlen en heel veel schuren. Om de groef te zagen heb ik een andere zaag met dun blad en weinig gezet, plat op de werkbank gelegd op een latje zodat hij op de helft van het handvat komt. Dan vastgezet met een paar klemmen en het handvat langs die zaag heen en weer halen. Zo heb je de meest kans dat je zaagsnede echt recht wordt. Het gat voor de stalen rug van de zaag is dan weer een kwestie van netjes aftekenen, zoveel mogelijk wegboren en dan beetje bij beetje wegsteken met een beitel tot het netjes past.
Een goede beschrijving van het hele proces vind je hier:
http://www.norsewoodsmith.com/content/backsaw-project
Op het net is nog veel meer te vinden op dit gebied.
De tandjes heb ik er zelf in gevijld. De slijperij in mijn buurt gaat niet fijner dan 10 tpi :roll: .
Ik heb de template uitgeprint die in het artikel van norse woodsmith staat en die naast het zaagblad in de zaagklem geklemt. Dat gaat prima, is niet eens zoveel werk.
Mooie beitel trouwens, Wilco.