Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
5
0
Utrecht
Ik ga een tochtdeur maken in de hal van een herenhuis. Dus je kijgt een kleinere hal vanwaaruit je in de gang met trappenhuis terecht komt, nu is alles een open ruimte.
Daartoe maak ik een frame bij de muren en plafond langs. Bovenin komt glas (van plafond tot deurhoogte). Naast de deur wordt het dichtgemaakt met plaatmateriaal tbv garderobe/kapstok. De deur gaat nog gekocht worden (wordt een 'vintage' deur met glas in lood oid). Wat voor soort hout is voor dat framewerk het meest geschikt? En afmetingen, zoiets als kozijnhout? Ben benieuwd naar jullie adviezen, alvast bedankt!
 
J

j1eke

Guest
Aangezien het een herenhuis is neem ik aan dat de boel hoog is. Ik zou gaan voor een houtsoort die goed af te werken, niet al te zacht en redelijk stabiel is.
Persoonlijk zou ik gaan voor beuken. Goed verkrijgbaar en redelijk geprijsd.
Als dat toch te duur is zou tulpenhout een alternatief kunnen zijn, maar dat is een stuk zachter. Als je het kozijn niet ook hoeft te maken zou dat mijn eerste keuze misschien wel zijn.
Beiden zijn makkelijk te bewerken en goed te schilderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Grenen of oregon pine. Goed vuren kan ook. Geen tropisch hout gebruiken; als je dat geschilderd hebt blijf je aan de poriën zien dat het ander hout is.
 

Swalker

Nieuw lid
12 jan 2022
5
0
Utrecht
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

heb je een ontwerp ?
worden deur en kader geschilderd ?
Dank, vind het erg interessant èn leerzaam om hier op de fora te lezen. Ik ben een beginnend meubelmaker en moet nog enigszins mij weg zien te vinden.

Anyway, zoals het er nu uitziet wordt het inderdaad geschilderd, dat maakt de keuze iets gemakkelijker lijkt mij.

En de anderen, bedankt voor de reactie, ik heb iets om mee verder te gaan!
 

BPJ

Nieuw lid
20 jan 2022
10
5
Eindhoven
Kijkend vanuit een schilders perspectief. Gebruik je een licht kleur verf (binnen) dan ben je gebonden aan een water-dragende verf misschien, dat je dan voor een iets hardere houtsoort kiest. Dan wanneer je een donkere kleur gebruikt. Zou je het kunnen aflakken met een verf op terpentine basis (donkere kleuren vergelen niet/nauwelijks) dan heb je veel sterkere bescherming van je hout en doet wellicht grenen aan je kwaliteitseisen. Succes!

Mvg BPJ
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.