Titebond versus witte pva lijm

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ja hé, goeie D4 lijm. Stukken beter dan de PU-versie van Rectavit. Hij is wel gevoelig voor opslag bij lage of hoge temperatuur denk ik. De mijne is nu heel brokkelig geworden. Daar heeft mijn klassieke Rectavit geen last van. Opslaan bij kamertemperatuur dus.
Ik vind het wel erg dik en daarmee lastig om de lijm uit de emmer de krijgen (of mn gluebot). Qua gebruik lijkt het verder heel erg op titebond 3 qua opentijd en uithardtijd. We gaan zien hoe de lijm zich houdt in de laatste hakblokken die ik heb gemaakt
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Voor constructieve verbinding gebruik ik geen Titebond, deze is te vloeibaar en met name bij kopshout trekt de lijm zo het hout in. Ik heb nooit een fatsoenlijke lijmverbinding kunnen creëren, misschien was ik te zuinig geweest met opsmeren van lijm. Voor houtverbinding gebruik ik liever de Bison of Rectavit classic. Rectavit is iets vloeibaarder dan Bison.
Voor fineren vind ik de Titebond wel een groot voordeel, de lijm is vloeibaar en smeert lekker uit. Alleen ik ben nu overgestapt op Rectavit classic, omdat daar goede resultaten mee geboekt hebt, ook scheelt 't veel in prijs t.o.v. Titebond.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Youtube wordt gedomineerd door Amerikanen en die gebruiken Titebond omdat ze daar over struikelen in de plaatselijke Hornbach (bvb Home Depot), en/of omdat ze gesponsord worden en omdat het ginder gewoon goedkoop is.
Titebond kost in de US minder dan Bison, Pattex, Rectavit, Griffon, Frencken, … hier terwijl die hier ongeveer 2x zo duur is.

Ik had hier onlangs al eens (ongevraagd 🙄) mijn mening over gegeven in Bericht in onderwerp 'Constructie sterkte 2x18mm multiplex
Ik bedoelde dat, door het “YouTube effect”, de gesponsorde Amerikaanse oplossingen die daar getoond worden hier hun intrede maken en dat die niet altijd beter zijn dan onze eigen producten. Titebond is daar volgens mij een voorbeeld van. In mijn ogen is Titebond original,II,III gewoon PVAc houtlijm D2,D3,(D4) die 2x zoveel kost als het equivalent van Rectavit, Bison, Frencken, Griffon….
De marketing van Titebond is zeer goed: een zeer uitgebreid gamma met productnamen die onmiddellijk duidelijk maken waar de lijm voor bedoeld is (cold press veneer, melamine, HPL, dark, fluorescent, translucent, …). Dat is zeker een voordeel voor beginners en dat is ook de markt waar ze zich op richten, denk ik.
Bij de professionele Europese merken moet je het met een 4-tal versies PVAc doen. Je moet in de technische fiches duiken om te weten te komen wat hun eigenschappen zijn en je moet zelf weten welke eigenschap belangrijk is voor jouw toepassing. Dat schrikt af maar als je dat doet zal je wel vaststellen dat je met 4 varianten zowat alles kan.
De enige reden die ik evt zie is de voedselveiligheid voor bvb snijplanken die je wil verkopen. Niet omdat de Europese lijmen niet voedselveilig zouden zijn maar omdat die niet gecertificeerd zijn voor zover ik weet.
Meer vloeibaar betekent allicht dat er gewoon meer water in zit. Als je je lijm zelf vloeibaarder wil, doe er een beetje water bij (PVAc is een dispersie in water).
Wil je lijmnaden met juiste kleur: wrijf er schuurstof in van het werkstuk dat je aan het lijmen bent.
Dat Titebond sterker zou zijn dan Europese witte PVAc heb ik nog niet bewezen gezien.
Laatst voor het eerst gebruik gemaakt van rectavit 233 Ultra (D4) en die beviel me best goed qua prijs, kleur, open-tijd en vloeibaarheid.
Die gebruik ik ook vaak, voor bvb buig- & lamineerwerk, vanwege de langere open tijd van 15’.
Is wat dik om te rollen of borstelen maar met een fijne lijmkam lukt dat perfect. Of, met wat water bij.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik maak vooral veel dingen voor buiten en wil dan graag een goede lijm en ik gebruikte meestal Titebond Ultimate 3 en soms een flesje Gorilla Glue tussendoor
Mijn zwager zat altijd veel in Amerika, en die kon het altijd goedkoop meebrengen, maar dat is sinds de corona afgelopen!
Ik ben dus op zoek gegaan naar een alternatieve D4 of een D3 houtlijm en heb een tijdje terug bij Combifit 4 verschillende merken gekocht.
nl: Illbruck D3, Zwaluw Woodfix D3, Rectavit 233 Ultra D4 en de Frencken Nova Col D4.
Voor een goede betaalbare prijs vind ik de Rectavit 233 Ultra de fijnste lijm die mooi vloeibaar is en wit/blank opdroogt.
Maar van al deze 4 heb ik er niet één slechte lijm ertussen gevonden!
Goed lezen waarvoor en welk gebruik is de grootste kunst, Ofwel lijm kopen voor het juiste doel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.