Titebond versus witte pva lijm

elce

Actieve deelnemer
8 feb 2018
25
55
Tot jiertoe altijd al witte houtlijm PVA gebruikt maar als je de filmpjes op youtueb ziet van amerikaanse en britse houtbewerkers valt het mij op dat die allemaal die titebond gebruiken. Voor zover ik kan zien is Titebond iets vloeibaarder en voor grotere vlakken meer geschikt maar zijn er nog andere voor of nadelen aan het gebruik van Titebond tegenover witte houtlijm ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb tot nu toe enkel titebond III met de groene opdruk gebruikt
het nadeel daaraan vind ik dat die donkerbruin ipv doorzichtig opdroogt
na het verlijmen blijf je in de oneffenheden van de verbindingen de lijm zien
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
ik heb tot nu toe enkel titebond III met de groene opdruk gebruikt
het nadeel daaraan vind ik dat die donkerbruin ipv doorzichtig opdroogt
na het verlijmen blijf je in de oneffenheden van de verbindingen de lijm zien
Waarom blijf je hem dan gebruiken? Bison droogt mooi helder op. Is Titebond soms sterker?
Ben benieuwd.....
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Zowel Stumpy Nubs als Heiko Rech hebben daar kortgeleden hun mening over gegeven. Ze leggen beiden keurig uit wat de voor- en nadelen zijn. Maar de ene wat meer vanuit het Amerikaanse perspectief en de andere wat meer vanuit het Europese perspectief.

Stumpy Nubs:


Heiko Rech:


Ik moet zeggen dat ik de Titebondlijm graag gebruik voor werkstukken die extra aandacht behoeven, maar dat ik verder vaak teruggrijp op D2 of D4 witte lijm. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik zit dus ergens in het midden van het spectrum.
 
  • Leuk
Waarderingen: bruine_beer

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
De Titebond is gemeengoed in de USA en daardoor ook veel te zien in filmpjes vanuit daar, net zoals wij de witte houtlijmen kennen hier in Europa. Het ligt er dus ook veel aan waar je vandaan komt wat je als eerste zult gebruiken.
Titebond heeft inderdaad de neiging om bruin op te drogen waardoor je kans hebt dat, als er nog kleine naden in het hout zitten, je donkere lijnen krijgt. Zeker bij lichtere houtsoorten kunnen deze echt opvallend zijn.
Wel is het zo dat Titebond 3 in de USA voedselveilig is getest/bevonden en daardoor ook hier veel wordt gebruikt voor snijplanken. Maar dat wil niet zeggen dat de witte houtlijm van hier niet geschikt is (alleen niet getest en dus geen keurmerk daarvoor).
Ik heb ook wel de Titebond 3 staan, maar gebruik in de praktijk eigenlijk alleen de witte houtlijm D4 (Griffon KM45). Ik merk in gebruik bijna geen verschil, misschien is de Titebond iets vloeibaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Qua voedselveiligheid heb ik altijd geleerd dat er slechts enkele lijmen niet veilig zijn als ze eenmaal volledig uitgehard zijn. Nu moet ik toegeven dat ik daar nooit een wetenschappelijke onderbouwing voor heb gezien, maar ik ben geneigd het te geloven. De meeste lijmen zijn naar mijn weten bijna geheel chemisch inert voor de spullen die je in een keuken normaal tegenkomt, mits ze volledig uitgehard zijn. Ik heb geprobeerd een oud Duits artikel op te zoeken, waarin ze hebben uitgezocht hoe dat met citruszuur en azijn zat. Helaas kan ik het niet meer terugvinden, maar de conclusie was dat je wel heel gek moest doen om risico's te veroorzaken. Of dat ook opgaat voor maagzuur zou ik echter niet weten.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
In dit kader heb ik ook nog een vraag. Ik gebruik D2 van de action, dat is pattex toch een behoorlijk gerenomeerd merk in lijmland. Had ik vandeweek een kastje met eiken blijkt dat eiken heel erg zwart te worden. Bij het vorige merk van de action had ik daar bij mijn weten nooit last van. Hebben jullie de ervaring ook met witte houtlijm? Ligt dat aan pattex of heeft alle D2 daar last van?
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Ik probeer zoveel mogelijk met natuurlijke producten te werken en daarom lijm ik veel met dierlijke lijmen.
Denk daarbij aan beenderlijm,vislijm en huidlijmen.Hier zitten zeker nadelen aan maar ik vindt het ouderwetse gewoon mooi.kijk maar eens bij antiek restaurateurs.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
In dit kader heb ik ook nog een vraag. Ik gebruik D2 van de action, dat is pattex toch een behoorlijk gerenomeerd merk in lijmland. Had ik vandeweek een kastje met eiken blijkt dat eiken heel erg zwart te worden. Bij het vorige merk van de action had ik daar bij mijn weten nooit last van. Hebben jullie de ervaring ook met witte houtlijm? Ligt dat aan pattex of heeft alle D2 daar last van?
ik werk alleen maar met eiken, en D3 van de action, nooit geen last van zwart worden.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
En die snij je er dus af :)

Voedselveilig is nog iets anders dan eetbaar. Zowel FDA(vs) als USP(eu) goedgekeuringen zijn erg uitgebreid en een behoorlijk doolhof als je je er in gaat verdiepen.
Heel grof gezegd zijn er uiteindelijk 3 categorieën:
1: Eetbaar/geschikt voor toediening in lichaam
2: materialen en stoffen geschikt voor contact met 1
3: materialen geschikt voor contact met (vloei)stoffen die weer contact mogen hebben met 1 (beetje een vreemde, maar heb ik veel mee van doen)

Die PVA korst zou in bovenstaande rijtje dus onder 2 vallen. Of een houtlijm er onder mag vallen is afhankelijk van de extra additieven.

Maargoed, genoeg over voedselveiligheid, dit is een houtforum en ik wil ook meer weten over de verschillen tussen de beschikbare lijmen
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
Ik heb bewust titebond gekocht vanwege de voedsel veiligheid.
Was voornamelijk bezig met snijplankjes.(nu nog steeds )
En na het zien van het filmpje op youtube :
Kwam de titebond 3 over het algemeen als beste uit de test.
Er zullen vast ergens betere zijn, Maar gezien titebond goed uit alle testen kwam heb ik gewoon een grote fles daar van gekocht kan het voor alles gebruiken.

Ik persoonlijk ben geen fan van 20 verschillende dingen op me plank.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
Titebond zou sterker zijn op den lange duur dan bison van daar dat veel muziekinstrument bouwers titebond
Gebruiken , wat er van waar is?
Voor 6 jaar terug begonnen aan de bouw van een draailier , na twijfel toch bison gebruikt ook die delen waar
Spanning op komt te staan en het zit nog steeds vast ,
Alle lijm heeft zijn einde dat het los laat , licht ook aan de omstandigheden, ik heb goede ervaring met bison
Professional extra water bestendig voor als het lang moet mee gaan ,
Anders gebruik ik ook de witte lijm van de acton nog niet zo lang en kan daar dus nog niets over zeggen,
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
In dit kader heb ik ook nog een vraag. Ik gebruik D2 van de action, dat is pattex toch een behoorlijk gerenomeerd merk in lijmland. Had ik vandeweek een kastje met eiken blijkt dat eiken heel erg zwart te worden. Bij het vorige merk van de action had ik daar bij mijn weten nooit last van. Hebben jullie de ervaring ook met witte houtlijm? Ligt dat aan pattex of heeft alle D2 daar last van?
In onderstaand topic wordt daar dieper op ingegaan.

Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
In onderstaand topic wordt daar dieper op ingegaan.

Fons

De titel van het draadje is alleen een tikje ongelukkig gekozen: de PVAc in de lijm (een dispersie van polyvinylacetaat/PVAc in water) reageert niet met het looizuur, maar het ijzer (vijlsel), dat bijvoorbeeld achterblijft na b.v. zagen reageert met het looizuur., zoals o.a. henkverhaar, uitleg chemie, en Leo, zoals altijd met veel geduld en mooie voorbeelden, proberen uit te leggen. Van PVAc zijn onderzoeken gedaan naar lijmen gecombineerd met looizuur/tannine lijmen die zeker niet zwart zijn en van PVA worden mengsels/complexen met tannine getest (transparant en kleurloos) als een modern soort pleister voor (open-) wondbehandeling. Wanneer je, zie bijlage, Pattex D2, inderdaad ook van de Action, op eiken smeert gebeurt er helemaal niets, zoals de chemie voorspelt, voeg je wat ijzervijlsel toe dan begint het blauw/zwart verkleuren binnen een half uur, ijzervijlsel met zowel water als (keuken) azijn geven echter een veel sterkere en snellere zwart verkleuring. Neem aan dat het verwijderen van overtollige lijm met een natte doek of de PVAc lijm verdunnen met water (EN als er ijzer aanwezig) is de zwart verkleuring zal versterken, doordat dit het contact de de ijzerdeeltjes en het looizuur in het eiken zal bevorderen, net zoals in het voorbeeld met alleen water of azijn.
 

Bijlagen

  • PVAc.pdf
    633 KB · Weergaven: 10
  • PVAc.jpg
    PVAc.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 32
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
210
117
In dit topic staan ook een paar alternatieven voor houtlijm:

Ik heb zelf vooral ervaring met Pattex (D1,D2) Bison (D1, D2, D3) en Titebond 1 en 3.

Laatst voor het eerst gebruik gemaakt van rectavit 233 Ultra (D4) en die beviel me best goed qua prijs, kleur, open-tijd en vloeibaarheid.

Over het eindresultaat moet je even aan @s0ulmaster vragen hoe goed dat is gegaan
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Laatst voor het eerst gebruik gemaakt van rectavit 233 Ultra (D4) en die beviel me best goed qua prijs, kleur, open-tijd en vloeibaarheid.
Ja hé, goeie D4 lijm. Stukken beter dan de PU-versie van Rectavit. Hij is wel gevoelig voor opslag bij lage of hoge temperatuur denk ik. De mijne is nu heel brokkelig geworden. Daar heeft mijn klassieke Rectavit geen last van. Opslaan bij kamertemperatuur dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.