TIP: Mafell Erika 85 JE 125jr Mafell nu 2.400€ excl

jorisvh

Post veel
gespot op ProWood bij zoektocht naar een upgrade voor een Makita Flipper voor een vriend:
1730443156197.jpeg
jubileum editie nav 125jr Mafell.
identiek aan de normale behalve de kleur en, de prijs: 2.400€ ipv 3.089€ excl.
voor wie al enige tijd twijfelt, goedkoper gaan ze niet worden.

de zaag is ondertussen binnen. was in BE niet zo eenvoudig te vinden maar ik heb inmiddels contacten, PB voor meer info.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
357
147
Ik had misschien interesse (als mobiele zaag), maar toen ik zag hoe de parallelaanslag werkt, was het gelijk voorbij.
Kijk hier op tijdstip 10.32.
Ik heb het geduld niet om telkens de parallelgeleider, ook aan de achterkant, vast te zetten.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.174
3.365
Gaanderen
Dat vastzetten aan de achterzijde was bij het oude model. Bij de nieuwe langsgeleider is dat niet meer nodig die klemt aan beide zijden. Ik moet zeggen dat ik het prijsverschil tussen het actiemodel en het standaard model best groot vind. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat ze het oude model geberuikt hebben bij deze aanbieding. (ik heb het filmpje niet bekeken)
Zelf heb ik mij erika 85 wel voorzien van de nieuwe langsgeleider.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.174
3.365
Gaanderen
Ik had misschien interesse (als mobiele zaag), maar toen ik zag hoe de parallelaanslag werkt, was het gelijk voorbij.
Kijk hier op tijdstip 10.32.
Ik heb het geduld niet om telkens de parallelgeleider, ook aan de achterkant, vast te zetten.
Dit is het filmpje van het oude model. Bij de normale mafel 85 zit bij enkele modellen een fatsoenlijke langsgeleider en de mfa. Bij het jubileum model zit die langs aanslag er dus niet bij.
Ook met langsaanslag blijft het een bouwzaag.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.174
3.365
Gaanderen
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
klopt helemaal, zo heeft de Mafell man het ons bij de demo ook uitgelegd.
op de MFA (inbegrepen) kan 1 geleider vervangen worden door een langere rail van 1m (accessoire).
die is vooral bedoeld als dwarsaanslag en komt met een neerklapbare stop. kan ook als langsgeleider dienen maar dan is het aangewezen een extra klem (accessoire) te gebruiken om die achteraan vast te zetten.
er is ook een echte parallelgeleider (accessoire) die zich met 1 handeling vooraan en achteraan vast zet (accessoire) - zie filmpje @jaap
die heeft volgens mij pas zin als je ook een tafelverbreding (accessoire) hebt, tenzij ze enkel smalle stroken wil zagen.

de “normale” prijs van 3.089€ is overigens voor dezelfde kale configuratie met enkel MFA als de jubilee edition.
met alle bovenvermelde accessoires erbij gaat het richting 4.800 excl, met roltafel 4.300€ excl. 😳.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.731
509
Dordrecht
Kom je aardig in de buurt van een Hammer....

Ik hou het wel bij mijn CS70 zagen en dan nog gekocht als demo of via MP. Deze zaag is echt wel iets stabieler, maar voor wat ik ermee doe zie ik weinig voordelen. Het blijft in principe idd een bouwzaag.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.174
3.365
Gaanderen
Kom je aardig in de buurt van een Hammer....

Ik hou het wel bij mijn CS70 zagen en dan nog gekocht als demo of via MP. Deze zaag is echt wel iets stabieler, maar voor wat ik ermee doe zie ik weinig voordelen. Het blijft in principe idd een bouwzaag.
Het is inderdaad belangrijk te vermelden dat het een bouwzaag is en blijft. Toen ik deze erika kocht, heb ik daar te weinig bij stil gestaan, al was verplaatsen wel een belangrijke eis toendertijd. Of ik een andere keuze had gemaakt? Destijds, ik denk het niet. Verplaatsbaar daar heb ik maar een of twee keer gebruik van gemaakt. De keuze was eigenlijk een Felder, maar die past er niet in met roltafel.
Ook met een incra TS systeem erop krijg ik hem niet naar mijn wens. Dit systeem is er niet goed op te monteren. Montagemethoden die wel werken worden te groot voor mijn werkplaats. Ik zou deze zaag niet meer als stationaire tafelzaag kiezen. Als bouwzaag is het een uitstekende machine.
Ik ga maar op zoek naar een grotere werkplaats. Afkorten gaat dan weer wel uitstekend. De rest is wat meer afstelwerk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.