Tip Hij is er weer Parkside lintzaag

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
8e37dfd59e503e54cbf7dc7e535cf16c.jpeg
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Is dit ook iets, of eigenlijk allemaal net niets? Ik wil wel graag een lintzaag, maar wil nou niet direct honderden euro's uitgeven.
Ik wil er vooral kinderspeelgoed mee maken, dus toch al klein spul, niet te hard hout (beuken)
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Beuken is vrij hard hout trouwens @Aardappel , kijk even naar de Janka schaal dan zie je dat deze 12% harder is dan eiken wat toch nog wel een aardig verschil is. Kan ook als oud HMC student met niet al te grote knip op de portemonnee uit ervaring spreken van de hardheid. Is geen zacht spul.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is niet omdat het hout 'hard' is, dat het ook moeilijk zaagt. Belangrijk is een goed (scherp) zaaglint.Veel vermogen en een bot lint werkt ook niet.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Met dit model ben ik ooit begonnen, wieldiameter 20 cm dus dat is dan ook meteen de vrije ruimte die je links van het zaaglint hebt. Toen ik in een schip aan het klussen was vond ik het ideaal dat ik hem eenvoudig in de auto kon meenemen naar de haven en ter plekke plintjes en vulstukjes op maat kon maken. Nu heb ik een Scheppach met meer zaaghoogte voor draaiwerk ruw voorvormen. De Lidl-machine heeft 8cm zaaghoogte wat voor kleiner werk wel genoeg is.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Hardheid heeft wel degelijk te maken met hoe makkelijk iets zaagt, het is niet de enige factor maar wel een goeie indicatie.

De scherpte van je lint is helaas een slechte maatstaf om te bepalen waar je doorheen kan zagen, ideaal gezien zou je ook ergens doorheen kunnen zagen zonder dat je lint op zijn aller scherpst is, al is het om niet om het 20ste plankje een nieuw lint te moeten aanschaffen wat ook erg vervelend kan worden.

Het light ook aan het gebruik, ga je over de volle hoogte plankjes doorzagen of heb je aan 2cm genoeg, in die zin maakt het wel degelijk uit hoe moeilijk het materiaal te zagen is en is er verschil tussen het zagen van grenen, eiken en tenslotte beuken, etc.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ik wil ook nog wel een paar tientjes meer uitgeven. Ik kan me voorstellen dat bij dit apparaat overal op bespaard is.
Maar is dat anders dan bij deze 2 apparaatjes:


Heb je dan al meer machine of kun je die tientjes beter in je zak houden?
 

Lo van Kessel

Nieuw lid
13 apr 2020
11
1
Heb gister de Lidl Lintzaag binnengekregen. Ik verwachtte weinig voor €89, maar mijn eerste -zaag- ervaring is positief. Je kan aan alles zien dat het massaproductie is (stelbout niet goed vastgesoldeerd) maar de materialen zijn aanvaardbaar degelijk en wat het belangrijkste is...het zaagt prima.
De zaagtafel trilde erg, maar met dunne rubber ringen tussen machine en tafel is dit grotendeels verholpen.
De zaag is goed af te stellen en de "deurtjes" electronisch beveiligd.
Wat me nog het meest bevalt? Ik til het op de werkbank en zet het nadien in een hoek, maar daarvoor heb ik de zaag niet gekocht natuurlijk. Omdat ik de zaag zo-nu-en-dan zal gebruiken voor de vervaardiging van speeltoestellen lijkt het geen verkeerde aankoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
... De Lidl-machine heeft 8cm zaaghoogte wat voor kleiner werk wel genoeg is.
Definieer klein. Heb zelf (nog) geen lintzaag. Heel vroeger had mijn oude buurman - timmerman - een hele grote, massieve. Maar ik denk dat hij er dan ook grote werkstukken mee maakte, zoals deuren en dergelijke.

Klopt het dat je met zaaghoogte 8 cm tot 8 cm hout kan zagen, dus een paal van 6x6 kan nog wel? Of moet ik dat anders zien?
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Definieer klein. Heb zelf (nog) geen lintzaag. Heel vroeger had mijn oude buurman - timmerman - een hele grote, massieve. Maar ik denk dat hij er dan ook grote werkstukken mee maakte, zoals deuren en dergelijke.

Klopt het dat je met zaaghoogte 8 cm tot 8 cm hout kan zagen, dus een paal van 6x6 kan nog wel? Of moet ik dat anders zien?

Met veel geduld, een scherp lint, weinig druk, zacht hout, droog hout zou het kunnen, een paal azobé zal wel tegenvallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.