Tip; Hammer A3-31 400v

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Beste forum leden,

Deze Hammer A3-31 kwam ik toevallig tegen;
Ken de verkoper verder niet en kan er niet meer over vertellen, maar doe er je voordeel mee.
Ik weet dat er altijd mensen opzoek zijn naar deze machines en ze erg snel weg zijn. En met de huidige levertijd van Felder kan dit miss net de uitkomst bieden.
Ik ben gelukkig al voorzien, maar hoop dat iemand er iets aan heeft.

mvg,
Luuk
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dat is er eentje waar ik naar op zoek ben, dank je!
Maar tersa messen? Dacht dat deze standaard met de 'reguliere' rechte messen kwam of een spiraal as?
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dat is er eentje waar ik naar op zoek ben, dank je!
Maar tersa messen? Dacht dat deze standaard met de 'reguliere' rechte messen kwam of een spiraal as?
Terrsa messen zeggen mij zo ook niets, waarschijnlijk kunnen andere forum leden er wel meer over zeggen.Lijkt mij gewoon rechte messen (3x) spiraal as is een optie als je de machine nieuw besteld., deze is niet later in te bouwen..
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Inderdaad gewone rechte messen. Er staat geen bouwjaar bij maar gezien de apart opklappende tafels lijkt het mij een oudere machine.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de verkoper schrijft dat er tersa-messen op zitten, dan zal het wel zo zijn, want dat is eenvoudig te controleren
voor tersa-messen heb je een speciale gleuf in de as nodig
de messen schuif je er in, zodat afstellen overbodig is
ze zijn omkeerbaar
niet naslijpbaar, denk ik
over tersa-messen zijn de meningen verdeeld
zelf kan ik mij er niet over uitspreken
denk niet dat dit een slecht systeem is
de prijs kan verrassen
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
92
73
Op de foto’s zijn de boutjes te zien die de messen op zijn plaats houden, deze zitten niet op een Tersa-as voor zover ik weet. Aangezien de A3 niet met Tersa leverbaar is denk ik dat de verkoper zich vergist.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op de foto’s zijn de boutjes te zien die de messen op zijn plaats houden, deze zitten niet op een Tersa-as voor zover ik weet. Aangezien de A3 niet met Tersa leverbaar is denk ik dat de verkoper zich vergist.
tersa is mij onbekend, dus geloof ik jou
dit lijkt inderdaad op de blokkering van de gewone schaafmessen

1630395785945.png

op foto's kijk ik altijd een beetje naast het eigenlijke onderwerp
heeft iemand een idee wat dit is ?
mal om gaten voor geleiders te boren ?
merk ?

1630395947897.png
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
De A3 heeft alleszins een messenblok waarbij je de messen niet hoeft af te stellen, maar inderdaad niet het nog grotere gebruikersgemak en de veiligheid van een Tersa messenblok
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.177
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
De A3 heeft alleszins een messenblok waarbij je de messen niet hoeft af te stellen, maar inderdaad niet het nog grotere gebruikersgemak en de veiligheid van een Tersa messenblok
is iets raar
da's dan de voorloper van de tersa ?
als je niet hoeft af te stellen, veronderstel ik dat je evenmin kan naslijpen, want dan zijn de messen smaller
tenzij de uitvoervlaktafel verstelbaar is
de vandikte-afstelling klopt dan uiteraard niet meer
 

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Heb zelf ook een A3.31 bj 2018 staan. Op de foto's klapt het invoerblad idd schuin naar achteren. Bij mijn model is dat niet zo.
Het Tersa systeem gebruikt geen boutjes, waarschijnlijk is dit het "De 3-messen-automatic-schaafas van Hammer". Dit is niet vergelijkbaar met het Tersa systeem.
De messen van Hammer zijn dunner (je kan ze licht buigen), niet naslijpbaar en worden door middel van boutjes vastgezet in de kop. Ik moet zeggen dat ik het een goed systeem vind, messen zijn snel te wisselen (één keer goed afstellen) en een betaalbaar systeem.

Hier meer info.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dat is precies al wat ik dacht inderdaad, Hammer levert ze ook niet met Tersa as. En het lijkt me ook niet iets wat later in te bouwen is gezien het verschil in diameter van de as.
Maar zelfs dan ga ik zelf toch voor de spiraalas (Silent-power) optie gezien het hout wat er doorheen moet (warrige structuur en kopshout).
Mocht je nog zo'n tip hebben @LvdE maar dan met de andere as, hoor ik het graag :ROFLMAO::ROFLMAO:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.