Tip: Festool domino frees df500Q

Albion Crafts

Actieve deelnemer
11 dec 2022
42
25
Veldhoven

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Je zou toch denken dat men voor de foto’s de machine een beetje zou oppoetsen? Deze ziet er behoorlijk afgeragd uit, vind ik.
Maar met 3 maanden garantie zou je het erop kunnen wagen…
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Het is dat ik geen tijd had vandaag (dat heb je zo als je met pensioen bent :eek:) anders was ik meteen naar Nijmegen gereden. Want opsturen is me te link, ik wil hem werkend zien en dat lelijke machinehuis bekijken.
En wat is de omvang van dit kavel? Zit er een box en/of frees en/of snoer bij?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
Het is dat ik geen tijd had vandaag (dat heb je zo als je met pensioen bent :eek:) anders was ik meteen naar Nijmegen gereden. Want opsturen is me te link, ik wil hem werkend zien en dat lelijke machinehuis bekijken.
En wat is de omvang van dit kavel? Zit er een box en/of frees en/of snoer bij?
Je kan hem toch retour sturen als je hem niet hoeft?
Het is volgens mij wel een hele oude(eerste serie misschien wel), hij heeft ronde aanslagen en plaats van de aanslag met een veertje die je nu hebt.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Je kan hem toch retour sturen als je hem niet hoeft?
Het is volgens mij wel een hele oude(eerste serie misschien wel), hij heeft ronde aanslagen en plaats van de aanslag met een veertje die je nu hebt.
Ik heb geen zin in discussies. Misschien bel ik volgende week wel of ie er nog is en dan heb ik een heerlijk ritje van Veldhoven naar Nijmegen en misschien nog even door naar Baptist. (Ik ben aan een nieuwe lintzaag toe. Ik heb het 39 jaar met een Taiwanees VOD gedaan, die toen toch nog 395 gulden kostte. Het voordeel was dat dat vod wel een driewieler was, dus grote uitlading)
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
Vraag me wel af of dit nu zo’n goede aanbieding is.
Stel je wilt een systainer en inlay erbij. 50 euro
De set met domino’s en alle freesjes. 240 euro.
De zij aanslag. 60 euro.
Plug it kabel 20 euro.
Aanslag voor verticaal frezen 30 euro.

Om een complete set er van te maken komt je dus op ongeveer 800 euro uit.

Voor hetzelfde geld heb je een gebruikte, complete set die er een stuk beter uitziet en ook een stuk jonger is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Misschien nog iets om rekening mee te houden.

Als ik het goed zie is dit er nog een met ronde metalen pennen i.p.v. plastic rechte aanslagen. Dat kan voor sommige bewerkingen een heel aangenaam voordeel zijn. Denk bijvoorbeeld aan repeteerbare gelijke afstanden tussen de domino's (ook vanaf de rand) [1]. Het is dat Maffell er patent op heeft en dat Festool dacht dat ze daar mogelijk inbreuk op maakten, want anders zou Festool daar nooit mee gestopt zijn. Toen ze het nieuwe ontwerp eenmaal hadden bleek de soep niet zo heet gegeten te worden, maar was inmiddels ook uit gebruikerstesten gebleken dat men de nieuwe aanslagen wel fijn vond en heeft men dat zo gehouden. Overigens: als je veel met 4mm domino's werkt zijn de pinnen juist niet fijn, want te dik daarvoor.

Het is dat ik bij een 2e Domino liever naar een DF700 XL ga, want anders zou ik de gok misschien toch wel willen wagen. Deze versie is niet vaak meer te verkrijgen. Wel even goed testen dat dit niet een exemplaar is met de beruchte fence drift (de klapaanslag wilde bij de eerste versie nog wel eens iets verschuiven tijdens het gebruik). Overigens is daar vrij eenvoudig wat aan te doen met een setje Kipp-greepjes.

[1] De cross-stop (498590) is wat dat betreft nog flexibeler en is wat ik gebruik. Maar ook die past zonder aanpassing niet in de gaten voor 4 mm domino's. Daarom heb ik een 2e cross-stop die ik daarvoor op maat heb gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het slechtst uitziende exemplaar dat ik al zag.. Zou er zelf persoonlijk nooit meer dan 200-225 euro voor geven. En zelfs dat is al met tegenzin, omdat het echt gewoon een kale machine is.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je kan hem toch retour sturen als je hem niet hoeft?
die werkwijze is mij niet helemaal bekend
bij een internetwinkel weet ik dat je een bepaalde tijd hebt om je aankoop onder bepaalde voorwaarden terug te sturen
koop je iets 2dehands én betaal je het vooraleer het opgestuurd wordt, waar zit dan de kans om je geld terug te krijgen ?
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
201
83
Rijswijk
die werkwijze is mij niet helemaal bekend
bij een internetwinkel weet ik dat je een bepaalde tijd hebt om je aankoop onder bepaalde voorwaarden terug te sturen
koop je iets 2dehands én betaal je het vooraleer het opgestuurd wordt, waar zit dan de kans om je geld terug te krijgen ?
Dit is ook een winkel, op hun site staat een zichttermijn van 14 dagen voor online aankopen.
Garantie

Maar ik zou deze aan me voorbij laten gaan zoals hier boven al beredeneerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

HarryVoskuijl

Nieuw lid
8 dec 2022
13
2
Zwolle
Vraag me wel af of dit nu zo’n goede aanbieding is.
Stel je wilt een systainer en inlay erbij. 50 euro
De set met domino’s en alle freesjes. 240 euro.
De zij aanslag. 60 euro.
Plug it kabel 20 euro.
Aanslag voor verticaal frezen 30 euro.

Om een complete set er van te maken komt je dus op ongeveer 800 euro uit.

Voor hetzelfde geld heb je een gebruikte, complete set die er een stuk beter uitziet en ook een stuk jonger is.
Klopt ik heb vorige week voor 800 euro eentje overgenomen via marktplaats dat zo compleet is zoals jij daar opsomde. 2,5 jr oud en dus nog wat restgarantie. Wachten op een soortgelijke deal lijkt mij veel beter.
 

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Misschien nog iets om rekening mee te houden.

Als ik het goed zie is dit er nog een met ronde metalen pennen i.p.v. plastic rechte aanslagen. Dat kan voor sommige bewerkingen een heel aangenaam voordeel zijn. Denk bijvoorbeeld aan repeteerbare gelijke afstanden tussen de domino's (ook vanaf de rand) [1]. Het is dat Maffell er patent op heeft en dat Festool dacht dat ze daar mogelijk inbreuk op maakten, want anders zou Festool daar nooit mee gestopt zijn. Toen ze het nieuwe ontwerp eenmaal hadden bleek de soep niet zo heet gegeten te worden, maar was inmiddels ook uit gebruikerstesten gebleken dat men de nieuwe aanslagen wel fijn vond en heeft men dat zo gehouden. Overigens: als je veel met 4mm domino's werkt zijn de pinnen juist niet fijn, want te dik daarvoor.

Het is dat ik bij een 2e Domino liever naar een DF700 XL ga, want anders zou ik de gok misschien toch wel willen wagen. Deze versie is niet vaak meer te verkrijgen. Wel even goed testen dat dit niet een exemplaar is met de beruchte fence drift (de klapaanslag wilde bij de eerste versie nog wel eens iets verschuiven tijdens het gebruik). Overigens is daar vrij eenvoudig wat aan te doen met een setje Kipp-greepjes.

[1] De cross-stop (498590) is wat dat betreft nog flexibeler en is wat ik gebruik. Maar ook die past zonder aanpassing niet in de gaten voor 4 mm domino's. Daarom heb ik een 2e cross-stop die ik daarvoor op maat heb gemaakt.
Beetje off topic, maar heb je iets meer info over de kipp greepjes tweak? Is het idee dat je de verbinding dan strakker kunt aantrekken? Bij mij wil de aanslag onder druk wel wat bewegen nl..
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Het gaat om dit soort klemmen, waarmee je de aanslag veel beter vast kunt zetten:

kipp.jpg

Ik moest even zoeken hoor, want ik wist niet meer precies waar ik nog niet zo lang geleden een filmpje had gezien waarin deze hack werd gedemonstreerd. Ik (en vele anderen) gebruiken deze truc trouwens al veel langer dan het filmpje online staat, maar Sedge legt het (zoals vaker) wel keurig uit. Je moet een beetje tegen zijn stijl kunnen (hoezo hyper?), dus bereid je alvast geestelijk voor op een paar neurotische minuten...

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.