Tijdelijke herstelling bakgoot uit zink

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.945
1.316
Riemst
Een bakgoot/kilgoot aan het huis van mijn moeder lekt. De zink is versleten. Er waren verschillende gaatjes in die ik nu met loodband heb dicht geplakt. Ik wil nu de ganse goot onderhanden nemen zodat die nog een jaar of vijf meekan. Volledig vervangen van het zink is niet aan de orde. Het aangrenzende dak is ook in asbesthoudende leien, daar kan/mag ik niet aankomen.
EPDM inplakken is nogal wat werk. mijn voorkeur gaat naar een vloeibare coating, eventueel met glasvezelinleg.
De belangrijkste vraag is: kan je zonder glasvezelinleg de haakse hoek goed behandelen. Blijft het product kleven tegen de rechtopstaande rand links totdat het droog is5DCE603D-BBA2-4915-8FBD-EE001B0FB514.jpegIMG_4387.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.520
3.857
Zorg dat de ondergrond goed droog en stof vrij geborsteld is. Gezien de bereikbaarheid, zou ik er in een keer een zo dik mogelijke laag op zetten. Die rommel plakt echt over al aan. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik ken het als hbs 200. Is bij de warmteservice van griffon, maar je hebt het ook van andere merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.503
555
Etten-Leur
Een bakgoot/kilgoot aan het huis van mijn moeder lekt. De zink is versleten. Er waren verschillende gaatjes in die ik nu met loodband heb dicht geplakt. Ik wil nu de ganse goot onderhanden nemen zodat die nog een jaar of vijf meekan. Volledig vervangen van het zink is niet aan de orde. Het aangrenzende dak is ook in asbesthoudende leien, daar kan/mag ik niet aankomen.
EPDM inplakken is nogal wat werk. mijn voorkeur gaat naar een vloeibare coating, eventueel met glasvezelinleg.
De belangrijkste vraag is: kan je zonder glasvezelinleg de haakse hoek goed behandelen. Blijft het product kleven tegen de rechtopstaande rand links totdat het droog isBekijk bijlage 161604Bekijk bijlage 161603
Bitumen band met aluminium toplaag zou ik denken, kan in 2 of drie overlappende lagen aangebracht worden. Bijvoorbeeld van Aquaplan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mikamiro

Nieuw lid
23 mrt 2015
1
1
Ik heb wel eens met gietgoot ( Frencken gietgoot U3 ) gewerkt dat is een 2 Komponenten lijm die je uitgiet en tegen de randen op kwast! Het belangrijkste is dat je de gietgoot ruim giet in de goot zodat het een soort van waterpas gaat worden dan zijn de randen ook meteen niet meer zo belangrijk omdat het water dan toch snel naar de uitloop gaat! Het ziet er ook nog eens heel zink-achtig uit.

Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
103
78
Oosterbeek
Ik heb wel eens met gietgoot ( Frencken gietgoot U3 ) gewerkt dat is een 2 Komponenten lijm die je uitgiet en tegen de randen op kwast! Het belangrijkste is dat je de gietgoot ruim giet in de goot zodat het een soort van waterpas gaat worden dan zijn de randen ook meteen niet meer zo belangrijk omdat het water dan toch snel naar de uitloop gaat! Het ziet er ook nog eens heel zink-achtig uit.

Succes
Ooit jaren geleden ook toegepast en er niet meer naar om hoeven kijken.
Het materiaal is dermate "lijvig" dat het voldoende blijft zitten aan de opstaande randen.
Er wel voor zorgen dat de ondergrond schoon en droog is voor dat je het aanbrengt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.945
1.316
Riemst
Bedankt voor de adviezen. Ik neig naar het vloeibaar rubber.
Verkrijgbaar vlak in de buurt. Eventueel kan ik nog een strook glasvezel in de hoek aanbrengen.
Bitumenband is omslachtig en dan moet de goot helemaal stofvrij gemaakt worden om een goed te kleven.
De gietgoot van Frencken zou ook kunnen, maar denk niet dat ik die in de lokale handel ga vinden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.750
2.589
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor de prijs zou polyester ook moeten kunnen. We hebben het er nooit meer over, alles is epoxy tegenwoordig, maar polyester blijft prima spul. Indikken met een poeder, wij gebruikten vroeger (begin jaren 80) veel talkpoeder, en om het dikvloeibaar te maken, zodat het bij de randen op blijft staan aerosil toevoegen. Een kleurtje er in om het beter UV bestendig maken en kwasten maar. Eventueel kun je er nog een matje glasvezel inprakken. Werkt eenvoudiger als epoxy, kost 1/3 en ruikt lekkerder...hoewel dat persoonlijk is.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.945
1.316
Riemst
Wat is eigenlijk het verschil tussen polyester en epoxy? Het is een ander hars (andere basisstof), maar wat maakt het echte verschil tussen deze twee producten?
Polyester (of epoxy) zijn inderdaad ook een alternatief en wat goedkoper (ongeveer de helft van de prijs). Maar volstaat één laag? Nat in nat werken is geen optie omdat ik door de goot moet lopen om er aan te kunnen. Aan een kant zit een fragiel dak, aan de andere kant een hoge muur.
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
248
96
Zaanstreek
polyester wordt knoerterhard, epoxy blijft vaak toch wat flexibeler. Dat is waarom tegenwoordig alle houtrotvullers / prof plamuren op epoxybasis zijn; hoe vaak heb je al niet gezien dat als het hout gaat werken de plamuur als een plag loskomt? Dat zijn polyesterbasis plamuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

wijk0983

Oud hout
22 sep 2013
2.503
555
Etten-Leur
Wat is eigenlijk het verschil tussen polyester en epoxy? Het is een ander hars (andere basisstof), maar wat maakt het echte verschil tussen deze twee producten?
Polyester (of epoxy) zijn inderdaad ook een alternatief en wat goedkoper (ongeveer de helft van de prijs). Maar volstaat één laag? Nat in nat werken is geen optie omdat ik door de goot moet lopen om er aan te kunnen. Aan een kant zit een fragiel dak, aan de andere kant een hoge muur.
Beide zijn gecrosslinkte polymeren en vormen een thermohardende kunststof; in een dakgoot moet je een flexibele oplossing kiezen dus op basis van rubber of teer.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
242
74
je zou er ook epdm in kunnen plakken. Dat is er op rol en je krijgt dan geen naden. In mijn vorige huis heb ik de dakgoot er ook mee hersteld en dat houdt goed. Nu al een jaar of 8.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.750
2.589
Terkaple
www.woodworking.nl
polyester wordt knoerterhard, epoxy blijft vaak toch wat flexibeler. Dat is waarom tegenwoordig alle houtrotvullers / prof plamuren op epoxybasis zijn; hoe vaak heb je al niet gezien dat als het hout gaat werken de plamuur als een plag loskomt? Dat zijn polyesterbasis plamuren.
Dat is dan een gevolg van de gebruikte vulmiddelen, als kale uitgeharde hars zijn beide wel hard en bros.
Pu is wat taaier.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.750
2.589
Terkaple
www.woodworking.nl
Polyster is een hars die polymeriseert, vernet, hard wordt als je het warm maakt. Om dat proces bij kamertemperatuur te controleren stopt men er een katalysator in, meestal op kobalt basis, geeft die heel licht roze kleur en een MEK initiator, die we vaak verharder noemen. Deze beide toegevoegde stoffen brengen de reactie op gang zodat het geheel uithard, dwz al de moleculen haken in elkaar tot 1 geheel.
Polyester hardt uit en krimpt dan een klein beetje.
Epoxy is een echt 2 componenten product. De componenten los van elkaar blijven vloeibaar, maar eenmaal goed gemengd haken de atomen in elkaar tot 1 geheel. Er is een precieze verhouding in de beide componenten, als je je daar niet aan houdt, blijft er een deel van 1 van de componenten vrij in het uitgeharde product en dat geeft verzwakking.
Omdat beide best wel bros zijn, worden ze gebruikt in composieten met weefsels of poederachtige vulstoffen. Weefsels zijn b.v. glasvezel, kevlar, carbon, in losse vezels (strands) of geweven als matten. Onder de naam micarta b.v. met papier of textiel in lagen.
Als je de hars en weefsel met de hand verwerkt met kwast en rollen kom aan een goede kwaliteit als je in gewicht ongeveer evenveel hars als weefsel gebruikt. Dan moet je als aardig soppen en rollen om alles goed nat te krijgen. Als je onder vacuum met hartinjectie gaat werken haal je wel een verhouding van bijna 70% weefsel en 30% hars, dan krijg je een nog sterker product.

Om er bv lijm of plamuur van te maken stop je poeders in de hars (kan beide met polyester en epoxy) zoals talkpoeder, houtstof, microballoons (hele kleine bolletjes glas), katoenvlokken etc. Om de viscose te verhogen, zodat de plamuur ook in verticale voegen blijft staan, voeg b.v aerosil toe. Dat is een poeder met allemaal haakjes waardoor het geheel dikvloeibaar wordt.
Zo'n 50 jaar geleden kwam staalplamuur op de markt waarmee je ook kon lijmen, dat was gewoon polyesterplamuur. Polyester is echt een prima product waar heel goede boten, producten voor de bouw die altijd buiten gebruikt worden zoals lichtstraten, dak en goot elementen etc, carrosserie dele van autos, caravans, campers etc.
Epoxy is een stuk duurder 2 a 3 keer, is nog beter bestand te water en heeft een betere hechting op veel materialen en is een wat hoogwaardiger product.
En er is natuurlijk nog veel meer over te vertellen, over toepassingen en verwerkingsmethoden....

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
646
159
Voor de prijs zou polyester ook moeten kunnen. We hebben het er nooit meer over, alles is epoxy tegenwoordig, maar polyester blijft prima spul. Indikken met een poeder, wij gebruikten vroeger (begin jaren 80) veel talkpoeder, en om het dikvloeibaar te maken, zodat het bij de randen op blijft staan aerosil toevoegen. Een kleurtje er in om het beter UV bestendig maken en kwasten maar. Eventueel kun je er nog een matje glasvezel inprakken. Werkt eenvoudiger als epoxy, kost 1/3 en ruikt lekkerder...hoewel dat persoonlijk is.

jaap
Voor de prijs misschien wel maar voor het gemak is de rubber seal handiger vind ik. Pot open, roeren en smeren maar. Ook is de flexebiliteit waarschijnlijk een voordeel in een zinken goot die ongetwijfeld werkt in de zon.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.945
1.316
Riemst
Polyster is een hars die polymeriseert, vernet, hard wordt als je het warm maakt. Om dat proces bij kamertemperatuur te controleren stopt men er een katalysator in, meestal op kobalt basis, geeft die heel licht roze kleur en een MEK initiator, die we vaak verharder noemen. Deze beide toegevoegde stoffen brengen de reactie op gang zodat het geheel uithard, dwz al de moleculen haken in elkaar tot 1 geheel.
Polyester hardt uit en krimpt dan een klein beetje.
Epoxy is een echt 2 componenten product. De componenten los van elkaar blijven vloeibaar, maar eenmaal goed gemengd haken de atomen in elkaar tot 1 geheel. Er is een precieze verhouding in de beide componenten, als je je daar niet aan houdt, blijft er een deel van 1 van de componenten vrij in het uitgeharde product en dat geeft verzwakking.
Omdat beide best wel bros zijn, worden ze gebruikt in composieten met weefsels of poederachtige vulstoffen. Weefsels zijn b.v. glasvezel, kevlar, carbon, in losse vezels (strands) of geweven als matten. Onder de naam micarta b.v. met papier of textiel in lagen.
Als je de hars en weefsel met de hand verwerkt met kwast en rollen kom aan een goede kwaliteit als je in gewicht ongeveer evenveel hars als weefsel gebruikt. Dan moet je als aardig soppen en rollen om alles goed nat te krijgen. Als je onder vacuum met hartinjectie gaat werken haal je wel een verhouding van bijna 70% weefsel en 30% hars, dan krijg je een nog sterker product.

Om er bv lijm of plamuur van te maken stop je poeders in de hars (kan beide met polyester en epoxy) zoals talkpoeder, houtstof, microballoons (hele kleine bolletjes glas), katoenvlokken etc. Om de viscose te verhogen, zodat de plamuur ook in verticale voegen blijft staan, voeg b.v aerosil toe. Dat is een poeder met allemaal haakjes waardoor het geheel dikvloeibaar wordt.
Zo'n 50 jaar geleden kwam staalplamuur op de markt waarmee je ook kon lijmen, dat was gewoon polyesterplamuur. Polyester is echt een prima product waar heel goede boten, producten voor de bouw die altijd buiten gebruikt worden zoals lichtstraten, dak en goot elementen etc, carrosserie dele van autos, caravans, campers etc.
Epoxy is een stuk duurder 2 a 3 keer, is nog beter bestand te water en heeft een betere hechting op veel materialen en is een wat hoogwaardiger product.
En er is natuurlijk nog veel meer over te vertellen, over toepassingen en verwerkingsmethoden....

jaap
Weer iets bijgeleerd! Ik heb nooit stilgestaan bij een verschil tussen polyester en epoxy. Voor een volledige, duurzame renovatie is polyester (of epoxy) zeker te overwegen. De bestaande bak dient dan als mal/bekisting. Maar in verband met hechting op de bestaande zink, zou het nieuwe materiaal onder de leien moeten komen zodoende dat er geen water tussen het zink en polyester/epoxy kan komen. Dat is echter niet mogelijk gezien de staat van de (asbesthoudende) leien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.