Thermisch gemodificeerd essen

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
22
3
Beste allen,

Ik ben op zoek naar adressen waar ik thermisch gemodificeerd essen kan kopen. Ik heb specifiek kwartiersgezaagd en foutvrije stukken nodig van ongeveer 800mm lang en een kopmaat (geschaafd) van 40x40mm. Vandaar dat ik adressen zoek waar ik het hout zelf kan uitzoeken (geen groothandel dus). Weet iemand of dergelijke handelaren bestaan in Nederland?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.982
3.267
Klein-Brabant, Vlaanderen
1/ waarom moet het thermisch behandeld zijn ?
daarmee verlies je de schoonheid van het hout
als het voor buitengebruik is, help thermisch behandelen
maar dan ben je ook de kleur kwijt
en na een tijd ook de tekening
2/ esdoorn is een alternatief
3/ ik heb es van de gewenste dikte liggen
helaas woon je ver !
1790015232084.png

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
22
3
1/ waarom moet het thermisch behandeld zijn ?
daarmee verlies je de schoonheid van het hout
als het voor buitengebruik is, help thermisch behandelen
maar dan ben je ook de kleur kwijt
en na een tijd ook de tekening
2/ esdoorn is een alternatief
3/ ik heb es van de gewenste dikte liggen
helaas woon je ver !
Bekijk bijlage 171366
Thermisch omdat het een experiment voor een gitaarhals is. Onbehandeld essen werkt teveel hiervoor. Esdoorn is inderdaad een alternatief maar ik wil eens iets anders proberen. Wellicht wat eigenwijs maar ik experimenteer graag 🙂

jorisvh

Post veel
Thermisch omdat het een experiment voor een gitaarhals is. Onbehandeld essen werkt teveel hiervoor. Esdoorn is inderdaad een alternatief maar ik wil eens iets anders proberen. Wellicht wat eigenwijs maar ik experimenteer graag 🙂
Echt thermisch gemodificeerd hout (thermowood) voor een gitaarhals heb ik mijn twijfels bij.
Thermowood zit qua sterkte tussen hout en houtskool, en dat is eigenlijk ook wat het is.
Op een gitaarhals komen wel wat kracht te staan ajhmv. Zou me niet verbazen dat die doorknapt als je de snaren aanspant.

Hout op lagere temperatuur thermisch behandelen (stomen) om restspanningrj te egaliseren en het dus stabieler te maken (zoals courant is voor beuken) of om kleurverschillen tussen spint en kern te egaliseren (zoals courant bij am noten) is wat anders, daar blijft de sterkte intact.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.925
1.081
Moordrecht
Het wordt al jaren gedaan. Omwille van de looks en de wat warmere toon. Het wordt ook wel roasted maple genoemd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.