vervolg 12: theelicht update
Inmiddels ben ik het klepje aan het snijden. De vorm wordt een mix van strengen en kanalen, zoals in de stronk waarop het kistje uiteindelijk geplaatst wordt. Eerst heb ik een rechthoekige uitsparing gemaakt, zodat hij mooi op het kozijntje aansluit. Daarna het sluitpennetje gemaakt, zodat ik bij het snijden rekening kon houden met de plaats van het pennetje in het klepje. ook alvast wat staafjes gedraaid voor dwarspennetjes in het eiken kozijntje. Het esdoorn / eiken scharniertje is af, ook daarin een houtwormgaatje, grappig.... Het sluitdopje wordt er als laatste opgelijmd bij de definitieve montage.
Het snijden vindt ik steeds leuker nu ik er een beetje handigheid in krijg: ik pak nu meestal gelijk het goede gutsje i.p.v. steeds proberen wat het beste werkt. In de praktijk gebruik ik trouwens maar een klein deel van de beschikbare mesjes..... een stuk of 6 van de 20.... al doende leert men !
Tenslotte een vraag aan de lezer: waarmee kan ik het beste de natuurlijke scheur (die langzaam verder trekt) stoppen en vullen ? Ik wil het geheel in de olie zetten daarna, en wil daarbij geen "vlekken" van de lijm op het werkstuk. Secondelijm of epoxy ?? Een bijkomend probleem is dat het er snel uit loopt. Graag advies.
hierbij wat foto's: