Terugroepactie festool kapex met productiedatum 02/2010 of ouder

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
209
13
Belgisch Limburg
Ik vond net een veiligheidswaarschuwing in mijn mailbox dat ik mijn kapex niet onbeheerd ingeplugd mag laten vanwege brandgevaar. Iedereen die zijn kapex geregistreerd heeft bij festool zal dit mailtje wel krijgen, met de mogelijkheid om een afspraak te maken voor kosteloze aanpassing. Maar aangezien er ook veel tweedehands zagen in omloop zijn, leek het mij een goed idee het hier te delen. Er staat een link bij waar je het serienummer van je machine kan invoeren om te kijken of het op jouw zaag van toepassing is.


Teaser
Triangle
BELANGRIJKE VEILIGHEIDSMEDEDELING​
De stekker mag nooit op het elektriciteitsnet aangesloten blijven!
De betreffende producten moeten dringend worden aangepast!
Betrokken producten: FESTOOL Verstekzagen Kapex KS 88 & Kapex KS 120, productieperiode 2007 tot 02/2010



Geachte heer xxx,

Bij Festool zijn we trots op de kwaliteit en duurzaamheid van onze producten. De veiligheid van onze apparatuur en dus van onze klanten is altijd onze topprioriteit. Daarom willen we u vandaag informeren over een vrijwillige veiligheidsmaatregel.

In het kader van onze voortdurende productbewaking en kwaliteitsbeoordeling zijn er in enkele specifieke gevallen serieuze aanwijzingen geweest dat de genoemde verstekzagen, die nu meer dan 10 jaar oud zijn, een veiligheidsrisico vormen. In een gering aantal gevallen werd de zaag op plaatsen heet en begon hij te smeulen, waarbij de zaag in sommige gevallen ontbrandde, terwijl de zaag op het elektriciteitsnet was aangesloten. Dit betekent dat - hoewel wij tot op heden nog geen dergelijke melding hebben ontvangen - het mogelijk is dat er, onder ongunstige omstandigheden brand kan ontstaan, die ook naar andere voorwerpen zou kunnen overslaan en zich zou kunnen verspreiden. Dankzij onze zorgvuldige documentatie en bevindingen weten we precies welke producten dit mogelijk betreft.

In het kader van de preventieve consumentenbescherming en om mogelijke schade en (ernstig, mogelijk fataal) lichamelijk letsel te vermijden, vragen wij dringend om uw hulp.

U kunt op onze website www.festool.com/retrofit zien of uw product betrokken is door het onderdeelnummer (T-nr.) en serienummer (s-nr.) van uw KAPEX-zaag in te voeren.​
ImageImage
T-nr.
xxxxxx
S-nr.
xxxxxxxx
Gelieve te controleren of uw zaag een van de betreffende producten is. Mocht dit het geval zijn, dient u, voor uw eigen persoonlijke veiligheid en de veiligheid van derden, onmiddellijk de volgende dringende veiligheidsmaatregelen te treffen:​
1. Trek de stekker uit het stopcontact: Trek de stekker uit het stopcontact na elk gebruik van de zaag.

2. Laat de zaag niet onbeheerd achter tijdens gebruik.

Alleen als deze twee maatregelen worden genomen, kan de Kapex tijdelijk worden gebruikt tot de vereiste retrofit is uitgevoerd.


3. Gratis retrofit: Vanaf medio februari 2021 zullen wij alle genoemde zagen gratis retrofitten en zullen wij tevens een veiligheidscontrole uitvoeren (vervanging van defecte kabels en dergelijke). Raadpleeg onze Festool-website www.festool.com/retrofit zodat wij met u een geschikte datum voor de reparatie van de zaag kunnen afspreken.

4. Indien andere personen dan uzelf ook gebruik maken van een van de genoemde zagen, dient u ervoor te zorgen dat deze informatie onmiddellijk wordt doorgegeven aan alle andere gebruikers van de zaag en dient u verdere passende maatregelen te treffen om uw persoonlijke veiligheid te waarborgen en om alle betrokkenen en personen die mogelijk risico lopen te beschermen.

5. Mocht dit niet mogelijk zijn, of mocht u niet langer in het bezit zijn van de zaag, neem dan direct contact op met ons en verstrek ons de gegevens van de persoon die op dat moment in het bezit is van de zaag, zodat wij ook onmiddellijk contact met hem of haar kunnen opnemen.
Deze maatregelen zijn in het belang van uw eigen persoonlijke veiligheid en die van alle andere personen die gevaar kunnen lopen.

Wij danken u bij voorbaat voor uw actieve medewerking en begrip en voor het vertrouwen dat u in ons heeft, en verontschuldigen ons voor het eventuele ongemak.

Mocht u vragen hebben, dan hebben wij op www.festool.com/retrofit aanvullende informatie voor u samengesteld. U kunt ook rechtstreeks contact met ons opnemen via deze website. Antwoord daarom niet direct op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,​
Banner
Dr. Wolfgang Knorr
Chief Technology Officer | Member of the board​
Banner
Gerhard Grebing
Chief Quality Officer​
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
10 jaar oud en gewoon terugroepen. Doen ze goed bij Festool.
Mogelijk is dit het gevolg van een gerechtelijke beslissing in Duitsland.
Ik weet dat er bij ongevallen (zeker wanneer er gewonden of overlijden is) waar de oorzaak terug te brengen is tot falen van een toestel, het gerecht de fabrikant kan verplichten of adviseren om maatregelen te nemen.
Dat kan ook bij oudere toestellen zijn waar de garantie of aansprakelijkheid al lang van verlopen is.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.282
324
Heelsum
Hij kan in de hens vliegen in een zeer ongunstig samenloop van omstandigheden....
Mijne is ook betroffen, meteen maar aangemeld, ik vond het een raar mailtje zeker omdat ik op hun website toen niks kon vinden over die gedoe. Je zou zeggen zet het op de openingspagina. Ik dacht aan SPAM en phishing.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Zo ik heb hem ook aangemeld
Kunnen ze gelijk het snoer ook vervangen want de stekker heeft ook zijn beste tijd gehad
Ik weet van een collega die heeft het gehad dat hij in de fik vloog dat was wellis waar tijdens het zagen maar toch die zaagde ook veel zonder stofzuigen dus mischien had een vervuilde machine er wel mee te maken
Hij heeft toen veel geld betaald om hem te laten maken
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Das het mooie van een kwaliteits merk die roepen zelfs na twaalf jaar nog een machine terug
de machine wordt kosteloos op gehaald en binnen 48 uur weer terug gebracht als het goed is
We gaan het meemaken
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor het delen. Ik haal sowieso de stekker er altijd uit. De machine verbruikt namelijk stroom als deze in het stopcontact zit. Mijn vorige stofzuiger sloeg daardoor wel eens aan (op de meest vreemde tijden).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
De zaag hoeft niet gekanteld te worden. Dat blijkt uit het piepschuim wat erbij geleverd is. Deel 2 van afbeelding 5 is de zaag naar beneden.

Het piepschuim past er zo ook omheen, maar ik volg graag de aanwijzingen precies op.

Ik zal het ook aan Festool vragen. Ze waren vandaag ook snel met antwoorden over een probleem bij het aanmelden van het ophalen.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
209
13
Belgisch Limburg
Ik heb zelf de doos nog niet ontvangen, zou deze week moeten komen (reparatie gepland voor eerste week van maart). Zo te zien moet de zaag in de speciale hoge afkortstand, zodat het blad dieper in de tafel zakt, en moet daarom ook de rechter aanslag uitgeschoven worden. Deel 1 van stap 5 lijkt alsof je met een T-greep schroevendraaier een schroefje linksom moet draaien.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Ah, dat is het inderdaad! Je moet een palletje uitklappen, daardoor kan het zaagblad dieper zakken. Het palletje uitklappen heb je geen schroevedraaier voor nodig, kan met je vingers.
Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Dit is de beschrijving van Festool:

De beschrijving bij foto 5 verwijst naar het neerlaten van de afkortkop.
- Trek de rechter schuifstop er helemaal uit en klem hem op zijn plaats.
- Lijn de linkerzijde uit met de onderste aanslag en klem dienovereenkomstig.
- Duw de afkortkop naar beneden en vergrendel hem op zijn plaats met de borgpen.
- Maak kabelbinders klaar
- Plaats piepschuim eronder
- Trek het hoofd van de dop naar voren en trek de achterste hendel met uw vingers naar buiten en breng het hoofd van de dop weer in een lagere positie.
- Dan vastbinden met kabelbinders
- Bevestig de transportvergrendeling aan de geleiderail
- Breng de afkortkop naar de eindaanslag en draai hem goed vast (zwarte knop bovenaan).
- Plaats de kop helemaal naar rechts en vergrendel hem
- Plaats de piepschuimen delen onder de machine (tafel en kop).
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.282
324
Heelsum
man man wat een crime dat inpakken ..... op zich netjes geregeld met toezending van een doos maar die instructie kan wel duidelijker.

Iemand een idee hoe de afhaling te regelen, ik krijg foutmelding op de postcode, iemand dat al opgelost?

Ben benieuwd hoe en wanneer ik hem weer terug heb.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Dat met die postcode is hetzelfde probleem inderdaad. Ik heb per email aangegeven wanneer het opgehaald kan worden. Je kan replyen op de email van Festool. Ze antwoorden telkens duidelijk en snel.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.282
324
Heelsum
Mijne is terug, binnen ongeveer een week uit duitsland dus dat hebben ze netjes gedaan. Zit een stickertje op dat ie weer geprüft is.

Wat is er gedaan naast het vervangen van de gevaarlijke onderdelen (waar ik niks van kan zien
* De lasers zijn afgesteld en de doorgeprikte stickers vervangen door nieuwe
* Stofopvangstuk achter de zaag had ik er af gehaald om niet kwijt te raken zit netjes een nieuwe op
* De kunststof inlaat waar de zaag invalt was kapot die is ook vernieuwd.

De laser lijkt niet 100% goed afgesteld dus helaas moet ik de nieuwe stickers dan weer opnieuw doorprikken, dat vind ik wel jammer.

Al met al heeft Festool dit heel netjes geregeld voor zulke oude machines. Dik tevreden met de service.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Das goed om te horen dat hij completer terug komt dan je hem toe zend
Ik ga hem morgen op de post doen
In hoop dat ze bij mij de kabel vervangen en een nieuwe insert plaatsen we gaan het meemaken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.