Teleurstelling op vakantie

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
505
253
Wetteren, Belgie
We zijn deze zomer op vakantie geweest naar Zweden en kwamen in de buurt van Mora, de thuisstad van Morakniv. Een bezoek aan de fabriek zat er niet in maar in Mora is er wel een concept store waar alle Morakniv producten te zien en te koop zijn. Uiteraard een bezoekje gebracht in de hoop een koopje te kunnen doen. Bleek dat de prijzen daar systematisch 10 à 20% duurder zijn dan hier.

Tweede teleurstelling was een bezoek aan de fabriek van de dalapaardjes in Nusnas, vlakbij Mora. De familie Olsson maakt daar de traditionele dalapaardjes en dat wou ik als hobby houtsnijder toch even zien. Naïef als ik ben, had ik een werkplaats verwacht waar iemand de grove vormen zaagt op een lintzaag en enkele houtsnijders die dan manueel de paardjes afwerken. In werkelijkheid worden de paardjes door een robot gezaagd/gefreesd.IMG_3142.JPGIMG_3143.JPGIMG_3139.JPGIMG_3134.JPG

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.723
1.062
71
Veldhoven
Ik had ook een teleurstelling afgelopen week in Malmö, maar niet op houtgebied. Ik ga al meer dan 20 jaar naar een platenzaak daar. Folk a Rock. Daar vind ik altijd wel wat van mijn idool, Cornelis Vreeswijk. Maar de zaak was helaas verdwenen.
Beneden was altijd al horeca en dan de trap op naar boven letterlijk en figuurlijk een walhalla op muziekgebied. Maar nu stonden er hekken op de trap.
Aan alles komt een eind, helaas.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.627
3.613
Gaanderen
Ik heb 20 jaar geleden verbaasd staan kijken hoe snel ze daar die paardjes zaagden met een lintzaag.
Gewoon een blok hout en zagen maar. Geen automaat gezien, maar ja lang geleden.

• Leuk
Waarderingen: Superbra

John1969

Post veel
10 jul 2023
844
477
‘s-Hertogenbosch
Ik had ook een teleurstelling afgelopen week in Malmö, maar niet op houtgebied. Ik ga al meer dan 20 jaar naar een platenzaak daar. Folk a Rock. Daar vind ik altijd wel wat van mijn idool, Cornelis Vreeswijk. Maar de zaak was helaas verdwenen.
Beneden was altijd al horeca en dan de trap op naar boven letterlijk en figuurlijk een walhalla op muziekgebied. Maar nu stonden er hekken op de trap.
Aan alles komt een eind, helaas.
Helaas maar waar, niet zoals hij zong “ misschien wordt het morgen beter…..”

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.289
676
Noord-Veluwe / Skåne
Die 10% verbaast mij helemaal niet. Dat is ongeveer het percentage dat je voor de meeste dingen daar extra betaalt. Ook in de supermarkt bijvoorbeeld. Dus dat ook de dalhast 10% duurder zijn vind ik niet zo gek. Al helemaal niet omdat Mora tegenwoordig een toeristenval is, dus dan betaal je sowieso meer. Het enige dat echt goedkoper is is de benzine. Een paar weekjes terug nog E10 voor minder dan €1,40/liter getankt.

De laatste keer dat ik in Mora was werd er nog met lintzagen en messen gewerkt om de paardjes te maken. Dat zal ergens rond 2010 zijn geweest, als ik me niet vergis. Ook toen begon je al te merken dat het authentieke er vanaf ging.

• Leuk
Waarderingen: Superbra

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.