Tekening tuinkast

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Om ruimte te creëren in de garage willen we een tuinkast maken. Idee is dat er thuisstoelen, tuin gereedschap etc in gaat.

Ik zoek eigenlijk een tekening van zoiets als dit:


Gezien de prijs, zou het dan nog wel de moeite Ijn om er zelf 1 uit te tekenen en bv van douglas te maken? Wellicht is het hout van bovenstaande kast niet erg bijzonder.

Vervolg vragen komen vast vanzelf
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
645
306
Het Groene Hart
Zo te zien zijn dit panelen gemaakt van vuren balkjes (44x44?) waar rabatdelen op geniet zijn. Bij sommige panelen steken ze meer over dan bij andere, zodat de hoeken mooi aansluiten.

De deuren zijn simpele opgeklampte deuren, met de schoren verkeerd ;-) (beide helften hadden de schoor de zelfde richting op moeten hebben)

Dakje is van OSB, daar moeten nog shingles ofzo op.

Die rabatdelen zijn 17mm dik, er zijn 21 lagen (op de tekening) en en voor het gemak rekenen we even met iedere laag vol, dus een lengte per laag van 101+101+205+25+25 (linkerkant, rechterkant, achterkant, voor 2 stukjes van 25 cm) = 457 cm per laag.

Ik kan zo snel geen rabatdelen van 9,23 cm hoog vinden (194 / 21), dus reken ik even verder met delen van 14,5 cm. Dan komen we uit op 14 lagen.

De deuren maak zijn in totaal 11 delen van 170cm.

Totaal dus: 14x 457 + 11x170cm = 8268cm nodig.
Die delen zijn echter niet leverbaar in lengtes van 83meter (geintje), dus dat moet anders. Ik vind ze in lengtes van 2,4 tot 5,4 meter, een beetje creatief omgaan met cutlisoptimizer.com leert me dat je met 16 planken van 5,4 meter uit moet kunnen.

Dat kost je zo'n 250 euro voor het rabat, 100 euro voor de vuren balkjes (14 geimpregneerd 4,5x4,5x300) en 20 euro aan OSB. Daar komen nog wat afwerk plankjes bij, zoals die om het dak en op de hoeken. Dus zeg 400 euro aan hout.

6 kruishengen van 8,40 per stuk: ongeveer 50 euro.
Schuifslot: 5 euro.

Een doos nieten, 10 euro?

Bezorgkosten hout, zo snel even gekeken: 75 euro.

Totaal: 540 euro.
Die tuinkast waar je naar linkt vragen ze 690 + 49 voor = 739 euro.

Je zou ook zoiets kunnen overwegen? Tuinberging Hagenow 203 x 103 x 177 cm
Daar krijg je zelfs de dakbedekking al bij en dan ben je voor 500 euro klaar, inclusief bezorging.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
611
147
Zal wel van vuren gemaakt zijn.
Heb ooit een vuren tuinhuis gekocht, behandeld met Hermadix impralinen en afgewerkt met perkoleum. Heeft jaren gestaan zonder houtrot.
Wanneer je douglas wilt en niet aflakt kun je waarschijnlijk beter zelf maken,
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Ergens bij je in de buurt een gratis tuinhuis afstapelen. Dan heb je al het hout dat je nodig hebt. Oude cirkelzaag mee, dan kan je het dak met singles en al , ter plekke op maat zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.