Tegelzaagmachine - welke kopen ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
11.039
3.290
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet.

Voor sporadisch gebruik zoek ik een tegelzaagmachine.

Mijn wensen
- nat zagen
- onder 45°
- verstekgeleider
- plinten tot 600 mm lang & 12 tot 15 mm dik
- diamantzaagblad
- prijs tot 200 euro

Dé uitdaging die ik nu al zie is: hoe een plint van 600 mm dwarsgeleiden, wetende dat veel zaagmachines slechts 400 mm bij 400 mm zijn ?

Deze machines vind ik
- Einhell Tegelsnijmachine TC-TC 800
- VONROC Tegelzaag 650W –180mm – Geïntegreerd waterreservoir – extra groot RVS werkblad
- Scheppach Tegelsnijder WTS180 met schuifslede en lengteaanslag 710W
- Rubi ND 180 Smart Tegelzaagmachine - 0,75PK
- Carat Microcoup 180 (voor 45° kantelt een deel van het blad ipv het volledige blad)

Welke bevelen jullie aan ?

Dank !

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
11.039
3.290
Ik heb geen ervaring met verstek tegelzaagmachines, maar ik zaag tegenwoordig eigenlijk alles met de hand met een haakse slijper met dun diamantblad. Ik ben erg tevreden met de resultaten.
Het gaat niet minder dan met mijn 90 graden natte zaag
een haakse slijper 230 mm of een kleiner model ?

ik dacht er aan om van hout een soort huls te maken met een rechthoekige opening waarin ik de plinten van 60 cm of zelfs langer kan schuiven, en die ik op het einde in 45° doorzaag
het principe van de U om hout met een handzaag in verstek te zagen
de plinten blokkeer ik dan in de huls
het uitstekende deel van de plint slijp ik door terwijl ik de slijpschijf langs de mond in 45° geleid

knotwilg

Oud hout
17 apr 2011
2.523
1.280
Enschede
ingoogni.nl
Mijn wensen
- nat zagen
- onder 45°
- verstekgeleider
- plinten tot 600 mm lang & 12 tot 15 mm dik
- diamantzaagblad
- prijs tot 200 euro
Eens heb ik gezien, maar weet niet meer hoe wat waar, een invalzaag met diamandblad en waterkoeling, die op een geleidelineaal past. Ook heb ik constructies a'la afkortzaag gezien. Nog een optie is een zgn brugzaag.

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
418
183
Eindhoven
Ik snij het meeste, mijn ervaring is dat het nog wel eens wegloopt op een tegelzaag, zeker onder verstek. Daarna evt de snijkanten met flapdisc, voorslijpen met haakse slijper, en verstek afmaken met flapdisc. Alles 125mm.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
11.039
3.290
de tegelzaagmachines die ik zie, zijn allemaal van dit type
voor 45° kantelt het blad
om aan een tegelplint van 60 cm een hoek van 45° te zagen, heb ik een dwarsgeleider nodig
als die op de langsgeleider schuift, dan zit de langsgeleider in de weg, want de zaagtafel is meestal slechts 40 cm
die beperking heb je niet wanneer de zaag aan een bovengeleider hangt
maar dan kom ik op minstens 1.000 euro, wat ik niet kan verantwoorden

1791452378743.png 1791452416059.png
1791452899684.png

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
418
183
Eindhoven
is om (muur)hoeken af te werken
2 x 45° dwars op de lengte
anders is bij een buitenhoek altijd een kopse kant zichtbaar
Dit gaat met beetje oefenen én goede schijf/flapdisc prima uit de hand. Eerst verstek, dan pas afkorten in de lengte, heb je nog wat speelruimte. Ik heb eea van rubi. Die kleine tegelzaagmachines zijn prima voor een wandtegeltje van 15x15, paar mm dik, maar minder geschikt voor 60cm, en 1cm dik, daar hebben ze te weinig vermogen voor.

• Leuk

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
63
26
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
de tegelzaagmachines die ik zie, zijn allemaal van dit type
voor 45° kantelt het blad
om aan een tegelplint van 60 cm een hoek van 45° te zagen, heb ik een dwarsgeleider nodig
als die op de langsgeleider schuift, dan zit de langsgeleider in de weg, want de zaagtafel is meestal slechts 40 cm
die beperking heb je niet wanneer de zaag aan een bovengeleider hangt
maar dan kom ik op minstens 1.000 euro, wat ik niet kan verantwoorden

Bekijk bijlage 171778 Bekijk bijlage 171779
Bekijk bijlage 171780
ik heb zo'n zaag als de bovenste twee. die kan dus in verstek blijkbaar. Ik vind het geen fijn apparaat.
Ik zou eens een diamantschijfje op je haakseslijper zetten en gewoon proberen met een oude tegel.
Ik denk dat als je even oefent hiermee prima resultaat kan halen. Als het erg mooi moet zou ik idd later bijslijpen met een slijper met laag toerental en schuurpad.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.