Teak in verstek lijmen

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
57
42
Zeeland
standbouwteam.nl
Ik probeer een soort van houten kistje van teakhouten plankjes in verstek in elkaar te lijmen. Ik heb er nu 2 gedaan, maar de verbinding is niet sterk, na een paar uur drogen valt de boel bij het geringste uit elkaar.

Ik heb witte houtlijm type D3 gebruikt. De tweede keer dat ik het probeerde met een nieuw kistje heb ik verstekzijden ontvet met 99% alcohol. Het lijkt er niet beter op te zijn geworden, de lijm heeft het wel koud gehad afgelopen maanden, maar ik vraag me af of het daar wel aan ligt, multiplex kan ik wel goed lijmen met dezelfde lijm.

Het viel me op dat het teak hout best wel vettig is, hoe kan ik dit het beste lijmen?
Ik heb de bekende methode gebruikt met tape vastklemmen.

IMG_1178.jpeg

IMG_1179.jpeg

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
146
35
Utrecht
Aceton gebruiken om te ontvetten?
Ik gebruik zelf altijd resorcinol en dat werkt altijd heel erg goed, beresterke verbinding!

• Leuk
Waarderingen: finewood

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
57
42
Zeeland
standbouwteam.nl
over die lijm heb ik wat gelezen inderdaad.
Ontvetten heb ik met alcohol gedaan, zou toch ook moeten werken, of toch niet?

Ik heb een lamellofrees maar wilde als het kan gewoon zonder doen, normaliter zou dat moeten kunnen maar teak is dus een uitzondering zo blijkt.

Ik ga die lijm opzoeken met resorcinol.
Nog een vraag heb ik dan, ik wil de boel daarna spuiten met een lak, laat die lijm niet moeilijke resten na, kan je overtollige lijm naderhand makkelijk wegschuren?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Nog een vraag heb ik dan, ik wil de boel daarna spuiten met een lak, laat die lijm niet moeilijke resten na, kan je overtollige lijm naderhand makkelijk wegschuren?
Misschien kun je de bewerkingsvolgorde omdraaien? Eerst de afzonderlijke delen lakken (kopse kant maskeren) en dan verlijmen. De overtollige lijm zou op de gelakte delen eenvoudig te verwijderen moeten zijn.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.250
309
Goeree-Overflakkee
Wasbenzine laat een residue achter. Thinner niet. Ik zou zelf St. Marc gebruiken. Je kan ook bruislijm gebruiken, dat hecht beter op vettige oppervlaktes, dan is schoonmaken waarschijnlijk niet nodig.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.172
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wasbenzine laat een residue achter. Thinner niet. Ik zou zelf St. Marc gebruiken. Je kan ook bruislijm gebruiken, dat hecht beter op vettige oppervlaktes, dan is schoonmaken waarschijnlijk niet nodig.
Echte wasbenzine laat geen residu achter. Echte wasbenzine is een mengsel van C8-C10 alkanen, en verder niks. Die verdampen allemaal. Autobenzine laat wel een residu achter. (net als die eco-zooi van de Parel). Thinner is niet vluchtig genoeg en bevat ook aromaten...

• Leuk
Waarderingen: finewood en Bijtel

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.172
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik gebruik ammoniak om teak te ontvetten.
een paar dopjes in een emmertje koud! water, beetje afhankelijk van de concentratie.

(en dit doe je natuurlijk nooit bij eik)
N.B. Ammonia is geen 'echte' ontvetter - het lost geen (minerale) olie op en is ook geen surfactant (zeep). De reden dat het werkt op sommige vetten (meer in het bijzonder triglyceriden - plantaardige en dierlijke olien en vetten) is omdat het die triglyceriden verzeept, tot glycerol en vetzuren (of eigenlijk ammoniumzouten van vetzuren). Die glycerol en zouten zijn oplosbaar in water. Het werkt dus voor het ontvetten van oppervlakken die 'gecontamineerd' zijn met verzeepbare vetten, maar het is geen universeel vetoplosmiddel.

Als het op teak werkt (en ik heb geen reden om daar aan te twijfelen) is dat met name een aanwijzing dat de vettigheid van teak grotendeels bestaat uit verzeepbare materialen (en wat er daarin zit opgelost - inhoudsstoffen van dergelijke houtsoorten bestaan vaak voor een niet onaanzienlijk deel uit harsen en terpenen - als er genoeg vet/olie verzeept heb je meteen een surfactant/zeep om die overige inhoudsstoffen in water te dispergeren ;-) ). Het enige dat dan nog belangrijk is is of het hout sneller droogt dan dat er nieuwe olie/inhoudsstoffen naar het oppervlak van het hout migreren.

Echte wasbenzine is een mengsel van C8-C10 alkanen, en verder niks. Die verdampen allemaal. Autobenzine laat wel een residu achter. (net als die eco-zooi van de Parel)
Dit is even een heel goed punt wat je hier meld, de bouwmarkt thinner, terpentine en wasbenzine moet je inderdaad flink links laten liggen, dit is zooi van de bovenste plank.

Maar als ik dit alles een beetje mee leest, is wasbenzine (de echte) het meest verstandigste om hout te ontvetten?
Geld dit voor alle hout, ook MDF/HDF?
En moet je het dan eerst goed laten verdampen/drogen?

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Teakhout moet je eigenlijk niet proberen te ontvetten vóór verlijmen.
De vluchtige ontvetters zorgen er juist voor dat de olie in het hout sneller weer aan de oppervlakte komt.
Schuren is altijd aanbevolen en daarna lijmen met een tweecomponentenlijm zoals resorcinol houtlijm
Hier een link maar er zijn uiteraard meerdere varianten: Aerodux houtlijm (resorcinol) voor zeer sterke houtverlijmingen.

Let op! Deze lijm is wel beperkt houdbaar.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en finewood

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.172
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar als ik dit alles een beetje mee leest, is wasbenzine (de echte) het meest verstandigste om hout te ontvetten?
Of het het verstandigst is weet ik niet. Het werkt, en verdampt snel, en ik heb t altijd staan dus dat is wat ik grijp. Aceton gebruik ik vooral voor dingen die minder goed oplossen - bijvoorbeeld 'gemorste' (niet uitgeharde) epoxy.
Geld dit voor alle hout, ook MDF/HDF?
Volgens mij kun je dat bijna nergens mee ontvetten - mocht dat überhaupt nodig zijn - het is te poreus en zuigt dus alles op.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.250
309
Goeree-Overflakkee
St. Marc is bedoeld om hout te ontvetten. Dat er een klein beetje in het hout zuigt betekent niet dat het oppervlakte er niet schoner van wordt.

Bertocello

Actieve deelnemer
4 aug 2023
47
46
Bree, Belgie
Stel nu dat het hout ontvet is! Hoe klem je dat dan in verstek zonder deuvel, lamello of schroeven? Ik bedoel, is er zo een klem (geen kaderklem) die hogere verstekplanken tegen elkaar kan klemmen?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.172
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Stel nu dat het hout ontvet is! Hoe klem je dat dan in verstek zonder deuvel, lamello of schroeven? Ik bedoel, is er zo een klem (geen kaderklem) die hogere verstekplanken tegen elkaar kan klemmen?
Er zijn verstekklemmen voor corpussen (ik neem aan dat je dat bedoelt). SImpele van staal, waar je zelf lijmklemmen op moet zetten, of hele luxe van b.v Woodpeckers.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
187
82
Zaanstreek
los van alle ontvettingsverhalen is kops koud verlijmen vragen om problemen. Altijd een degelijke verbinding maken, of dit nu met lamello, domino, deuvel of iets is - maar zorg voor langshoutcontact bij houtlijm.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.