Teak en Osmo Hardwax

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste allemaal,

Onlangs heb ik een teakhouten eettafel kunnen bemachtigen. Deze was behandeld met een soort kleurbeits. Dit vond ik eeuwig zonde van de tafel en heb alle beits er af kunnen schuren. Gelukkig zat het niet diep in het hout.

Nu wil ik deze tafel behandelen met Osmo Hardwax Olie; 3062 mat. Ik las op het internet dat er voor exotische houtsoorten zoals teak aangeraden wordt eerst voor te behandelen met Osmo Blanke was (Klarwachs) 1101.
Heeft iemand misschien ervaring met het behandelen van teak met deze producten van Osmo? En wat voegt de blanke was precies toe?

Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Rene
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Rene,

Volgens mij adviseren ze bij Osmo dat bij Teak en andere exotische hardhout soorten juist geen hardwax op gebracht kan worden en was en of olie wel.
Als je eerst was opbrengt en daarna de hardwax wil de hardwax niet goed in het hout trekken en uitharden, dit zou ik dan absoluut niet doen.
Ik zelf werk veel met Osmo hardwaxen als je het teak eerst ontvet met bv wasbenzine en dan de hardwax opbrengt heb je geen probleem.
De mat hardwax van Osmo is na aanbrengen hiervan niet meer zichtbaar is derhalve minder goed bestand tegen vlekken en water.
Wil je een onbehandelde matte uitstraling die goed vlekbestendig is zou ik voor Skylt gaan (is op 2 componenten basis) wel eerst het oppervlak ontvetten

Roeland
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Roeland,

Dank je wel voor je antwoord. Soms kom ik er echt niet meer uit; al die olieen, wassen en lakken ;-)

Als ik het goed begrijp kan ik dus eigenlijk beter de zijdeglans versie gebruiken van Osmo, dan de matte versie tegen vochtvlekken? Ik heb daar nog iets van staan en ik zal dat eens proberen op een klein stukje.

Dat Skylt lijkt ook een mooi product. Ik had er nog nooit van gehoord. Hou je dan precies de uitstraling die het hout nu heeft, alleen beschermt het tegen vocht en vlekken?

Alvast bedankt!

Rene
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb skylt mat gebruikt voor een koffietafel. Het is nauwelijks of niet zichtbaar. Het hout (oa eik) bleef als ongelakt.
Heb eenmalig proefjes gedaan met gemorst water, jenever (jammer), bier, rode wijn, witte wijn, koffie, thee en zette er een kop heet water op tot het was afgekoeld en liet de gemorste vloeistoffen enige uren liggen. Ik zag geen blijvende verandering.

This natuurlijk maar 1 proefje maar ik was tevreden.

mvg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Hartelijk dank voor de antwoorden. We willen eigenlijk toch voor een zijde mat glans afwerking gaan. Weet iemand misschien nog een goed product om teak te behandelen? Ik denk dat skylt iets te mat blijft.

Alvast hartelijk dank

Grt. Rene
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste allemaal,

Na wat zoekwerk en proefstukjes twijrelen we nog tussen danish oil of structuurolie. Heeft iemand misschien ervaring met 1 van beide producten op teakhout? Zou dit genoeg beschermen tegen vocht en vlekken?

Alvast bedankt.

Rene
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Gewoon teakolie en vooral goed uitpoetsen. Er is nog een ander verschil met olie en b.v. lak als Skylt, de laatste laat de kleur van het hout ongemoeid, het wordt bijna iets faler in tint. Olie maakt het altijd warmer als het bruin hout is, maar eiken en b.v. esdoorn kleuren duidelijk wat geler. Daar is met pigment in de eerste laag wel wat aan te doen, maar teak wordt wat voller in kleur van de olie, wat ik persoonlijk wel mooi vind. Bijna alle teakhouten meubelen werden in Thailand behandeld met schellak en kregen dan zo'n viezige bruine kleur. Ik hoop over een maand onze container uit te pakken, daar zit wel wat bij wat ik bedoel. Ik zal er een foto van plaatsen. Het teak niet behandelen en mooi laten vergrijzen is not-done in Azie,

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.