Taxus schaaltje

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Zou dit komen, omdat het ingesmeerd was met houtlijm?
Ik denk het niet, Taxus is vaak meerstammig, die stammen vergroeien met elkaartot 1 stam. Deze stam heeft 2 kernen, het donkere hout is de kern, het lichtere 'spint'.
Mooie schaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als ik de einden van taxus insmeer met houtlijm en het na drogen ga draaien is het bij de ingesmeerde kop vaak altijd roder. Verder in het hout verdwijnt het weer naar bleker hout.
Dus, mijn redenatie zou kunnen kloppen. Dat donkerdere heeft wel iets vind ik.

@JMe: dit stuk is niet van een meerstammige stam, maar het onderste stuk waar de stam is afgezaagd (ik denk onder een hoek van 35-40gr).
Ik heb die punt eraf gezaagd en hij was eigenlijk bestemd voor de kachel, maar, omdat ik de kleur mooi vond heb ik toch geprobeerd er nog iets van te maken.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Tsja....dat kachelhout:unsure:......er zitten vaak verborgen schatten tussen. Mooie tekening, ik zou er uren naar kunnen kijken:). Even off topic: je gaat wel anders naar elk stuk hout kijken dat potentieel voor de kachel is....ik haalde vanmorgen een verse kruiwagen met spul uit de opslagstapel. Bij het overstapelen binnen, naast de kachel gaan er dan toch weer een paar blokken mee naar buiten en die worden dan bij de draaibank neer gelegd. Daar zitten vaak leuke verassingen tussen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tsja....dat kachelhout:unsure:......er zitten vaak verborgen schatten tussen. Mooie tekening, ik zou er uren naar kunnen kijken:). Even off topic: je gaat wel anders naar elk stuk hout kijken dat potentieel voor de kachel is....ik haalde vanmorgen een verse kruiwagen met spul uit de opslagstapel. Bij het overstapelen binnen, naast de kachel gaan er dan toch weer een paar blokken mee naar buiten en die worden dan bij de draaibank neer gelegd. Daar zitten vaak leuke verassingen tussen.
Herkenbaar. Het hout al verschillende keren in handen gehad, al verschillende stukken opzij gelegd, een hele voorraad aan de draaibank liggen, en dan nog schrik dat een stukje met potentieel in de kachel verdwijnt.
Ik heb hier ook nog een flink stuk taxus liggen dat een eerder paarse gloed vertoont. Is het onderste stuk van een stam.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De kleur verandert nogal wat over de jaren, Ik ben hier in Canada nog geen dikke Yew/Taxus tegen gekomen, misschien groeit het harder in Nederland of is het een andere soort dat we hier hebben (Japans ??)

Wel mooi en fijn hout om te draaien, enkele bud vases hier, de middelste achterin is van een wortelstok burl.

Yew turnings.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en FerryLeek

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
@Leo Van Der Loo,

In Canada is er een andere soort Taxus. Ik weet het toevallig, omdat we in Victoria BC eens een werkstuk uit Canadese Taxus zij tegen gekomen. En toen ik in Mississauga bij mijn zus en zwager was heb ik het daar opgezocht. Mijn zwager is een gepensioneerde leraar hoveniersschool. de europese Taxus is Taxus Bacata, en de Canadese soort heeft een andere naam.

M.h.gr.
Bert Rosbach.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Klopt, Taxus canadensis. Maar deze lijkt erg veel op de bacata, zodat ik denk dat er niet veel verschil in bewerking en uiterlijk van de werkstukken zal zijn.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
@Leo Van Der Loo,

In Canada is er een andere soort Taxus. Ik weet het toevallig, omdat we in Victoria BC eens een werkstuk uit Canadese Taxus zij tegen gekomen. En toen ik in Mississauga bij mijn zus en zwager was heb ik het daar opgezocht. Mijn zwager is een gepensioneerde leraar hoveniersschool. de europese Taxus is Taxus Bacata, en de Canadese soort heeft een andere naam.

M.h.gr.
Bert Rosbach.
Bert Ik weet van de west kust Taxus (Pacific Yew - Taxus brevifolia) die werd gekapt voor het maken van medicatie tegen Kanker, nu een threatened species.

Maar deze kan hier niet groeien, omdat het te koud word voor die Taxus/Yew.

En dan hebben we de Canadian Yew (Taxus canadensis) een bijna grond kruipende struik, en die takken zijn hooguit vinger dik.
yew.jpeg

Volgens my is dit van Taxus cuspidata, meestal Japanse Yew genoemd, ze worden nogal eens als fundatie plant gebruikt, en als ze wat groter worden of nieuwe bewoners ze verwijderen kunnen deze wel wat dikkere stammen hebben, en dat is wat Ik gebruikt heb, zo Ik houd het maar dat het Japanse Yew is 1thumb.gif.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.