Tanden frezen

Vana

Nieuw lid
17 okt 2020
3
0
Voor een bak in een tafeltje van 12 mm multiplex wil ik de zijdes verbinden met tanden. ik heb hiervoor een malletje gemaakt voor op de frees tafel.
De mal werkt goed maar ik heb last van het wegslaan van de buitenste laag van het multiplex op sommige plekken. De frezen die ik gebruik zijn niet de duurste (ecotools) aangezien ik überhaupt niet wist of het wat zou worden.

Nu heb ik een paar vragen die mensen met meer ervaring waarschijnlijk wel weten:

- Maakt het soort frees hiervoor uit? Ik gebruik een groef frees. Zijn CMT frezen beter?
- Ik zie ook wel de spiraalfrezen gebruikt worden, zijn de hiervoor beter?
- Waarschijnlijk betekent hoe smaller de frees hoe minder het multiplex wegslaat? De snelheid van de machine maakt vast ook nog uit?
 

Bijlagen

  • 044B6E79-BC1B-41D6-A2C7-9ED5CE0DF57E.jpeg
    044B6E79-BC1B-41D6-A2C7-9ED5CE0DF57E.jpeg
    82,7 KB · Weergaven: 19

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je een extra stukje hout achter het te frezen stuk plaatst, dan slaat het stukje daaruit, en blijft je werkstuk splintervrij.
 

Vana

Nieuw lid
17 okt 2020
3
0
Ik heb aan de achterkant een extra stukje. Het hout slaat alleen soms weg aan de voorkant, waar de frees het hout in gaat. Dat komt natuurlijk door de draairichting.
Zou je daar dan nog een stukje doen? Dus een soort sandwich? Of zou dat echt de kwaliteit van de frees zijn?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Een stuk hout aan de voorkant is ook een optie. Wat je ook kan proberen, is niet meteen vol in het hout gaan frezen, maar eerst even een millimeter over de hele breedte van de tand weghalen. Multiplex bestaat uit meerdere lagen. Als je de 1e laag voorzichtig weghaalt, dan heb je ook al minder problemen denk ik.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
De frees zelf maakt ook uit, hoe scherper hoe meer het hout gesneden wordt ipv weggeslagen. Dus ja, een cmt frees zal minder kans op schade geven dan de ecotools, naar voor 20* de prijs (of meer).
Spiraal frees is vooral nuttig als je "van boven naar beneden" freest, dus midden in een vlak beginnend. Voor deze toepassing niet zo relevant denk ik, zeker gezien de dikte (dunte?) van het materiaal.
Werkt overigens wel prima voor waar het voor bedoelt is, ik heb geen spijt van mijn cmt spiraal frees ondanks de stevige prijs.

 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je eerst een dun laagje aan over de hele breedte van de voorkant weg freest en dan op volle diepte gaat, wil ook nog wel eens helpen. Een top freesje is natuurlijk altijd fijn, je kunt je eco tools freesje ook zo scherp mogelijk maken met een diamant slijpplaatje. Dat is een voordeel van de eenvoudige goedkope freesjes. Een spiraalfrees zelf slijpen is een stuk lastiger.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.