Tafelzaag / zaagtafel DeWalt DW745 of opvolger DWE7485?

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Ik heb deze zaagtafel dit jaar mei gekocht, geen idee of het de qs is. Ik heb m gekocht bij het gereedschapcentrum. Er zitten 2 sleuven in.
Daar ben ik dan hartstikke blij om. Ik ben sowieso vastberaden om 'm dit jaar nog aan te schaffen. Ik vond het jammer van de enkele sleuf, maar dat is dus niet het geval. Ben je er verder tevreden mee?
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Heb zelf dit voorjaar een 7485 aangeschaft. Gewoon 2 sleuven inderdaad. Prima zaag. Zit een apart spouwmes bij dat eenvoudig verwisselt, zeer nauwkeurige parallelgeleider. Ik hoefde er maar weinig aan in te stellen af fabriek, alles was al netjes parallel. Verstekgeleider is matig en heb ik vervangen door een aftermarket versie.
 

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Nice, klinkt erg goed allemaal. Ben overtuigd. Al had ik tig aantal reviews gezien op yt, ook die van de dw745. Mag ik vragen waar je die verstekgeleider heb besteld? Ik hoor idd steeds over de speling van de originele geleider.
 

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Nou ben ik zeker overtuigd van de 7485. Maar nu zie ik op marktplaats tóch de dw 745. Wat denken jullie? Is de enige pré van de 745 dat ie een grotere zaagdiepte heeft t.o.v. 7485?
 

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Dat klopt volgens mij. Verschil in zaagdiepte is 12mm (90 graden) zie ik. 65mm voor de dwe 7485 is gewoon prima voor mij. Hogere toerental ook met de 7485. Dat gaat 'm worden voor mij.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Spouwmes verwisselen op 745 is goed te doen. Bout een slag los draaien en dan indrukken tegen een veer, dan trek je hem vanboven eruit. Nou ik leg het niet heel goed uit maar is echt eenvoudig, makkelijker dan bv het zaagblad zelf verwisselen.

Geen ervaring met de 7485.

Komt overigens nog best vaak voor, heb een los spouwmes voor gebruik met slede, en een spouwmes met de boven afzuigkap eraan vast voor ander werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Spouwmes verwisselen op 745 is goed te doen. Bout een slag los draaien en dan indrukken tegen een veer, dan trek je hem vanboven eruit. Nou ik leg het niet heel goed uit maar is echt eenvoudig, makkelijker dan bv het zaagblad zelf verwisselen.

Geen ervaring met de 7485.

Komt overigens nog best vaak voor, heb een los spouwmes voor gebruik met slede, en een spouwmes met de boven afzuigkap eraan vast voor ander werk.
Dat is vergelijkbaar dan. Ik dacht gelezen te hebben..
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Daar ben ik dan hartstikke blij om. Ik ben sowieso vastberaden om 'm dit jaar nog aan te schaffen. Ik vond het jammer van de enkele sleuf, maar dat is dus niet het geval. Ben je er verder tevreden mee?
Het lage gewicht is voor mij belangrijk, ik moet een steile trap op naar mijn kluszoldertje. Het is prima zaag. Maar qua precisie valt er nog wat te verbeteren; het tafelblad is niet perfect plat, de sleuven zijn niet exact even breed en de zaag hangt er 'los' in, dat wil zeggen, je kan deze zelf instellen, maar er is geen default instelling voor parralel aan de aanslag. Als je hier om mee weet te gaan, dan is het mooi apparaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Dat klopt volgens mij. Verschil in zaagdiepte is 12mm (90 graden) zie ik. 65mm voor de dwe 7485 is gewoon prima voor mij. Hogere toerental ook met de 7485. Dat gaat 'm worden voor mij.
De 745 wordt niet meer nieuw gemaakt door nieuwe regelgeving in de VS. De 7485 is de opvolger, en in de winkel nieuw te koop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

Zagerman

Nieuw lid
9 okt 2020
24
0
46
Dank voor je gebruikservaring! Hoe moet ik dat zien, dat los hangende zaagblad? Enige speling?

 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Dank voor je gebruikservaring! Hoe moet ik dat zien, dat los hangende zaagblad? Enige speling?

Zeker geen speling! Het geheel zit met 4 stevige inbussen vastgeschroefd aan de tafel. Deze kun je los schroeven en dan verschuiven tot ie volgens jou goed staat. Werkt op zich wel. Maar kost tijd en er is dus geen vastgestelde waarde voor parallel aan de aanslag.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zeker geen speling! Het geheel zit met 4 stevige inbussen vastgeschroefd aan de tafel. Deze kun je los schroeven en dan verschuiven tot ie volgens jou goed staat. Werkt op zich wel. Maar kost tijd en er is dus geen vastgestelde waarde voor parallel aan de aanslag.
Het is toch juist de bedoeling (en een meerwaarde ten opzichte van zagen waarbij dit niet kan) dat je zelf de boel paralel kunt stellen? Genoeg goedkopere zagen waarbij je dit niet kunt doen en dat is dan vaak een minpunt.

En na het stellen hoef je dat toch niet vaak opnieuw te doen?

Van wat ik ook begriijp is dat de meeste 745 gewoon haaks ("haaks genoeg") uit de doos komen of maar slechts iets bijgesteld hoeven te worden.

Of stel jij vaak bij?
 
Laatst bewerkt:

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik had vooraf uitgezocht hoe mijn 7485 in te stellen en controleren op parallel etc. Vond op YouTube een filmpje van iemand die dit met een DeWalt doet (dacht een 7485 maar was gelijk aan mijn 7485) Was niet nodig, bij mij was de instelling uit de doos prima. Alleen de twee sleuven waren niet exact even breed maar een schuurpapiertje deed wonderen...
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik had vooraf uitgezocht hoe mijn 7485 in te stellen en controleren op parallel etc. Vond op YouTube een filmpje van iemand die dit met een DeWalt doet (dacht een 7485 maar was gelijk aan mijn 7485) Was niet nodig, bij mij was de instelling uit de doos prima. Alleen de twee sleuven waren niet exact even breed maar een schuurpapiertje deed wonderen...
Hoi Peentjens,

goed te horen van je positeive ervaring, ik meende al t elezen at er weinig agfesteld hoefde te worden.

Heb je die sleuven gelijkt gemaakt omdat je een zaagslede heb gemaakt? of gebruik je je zaaggeleider aan beide kanten?
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik heb een aftermarket verstekgeleider, die ik voor een specifiek geval in de rechter gleuf wilde gebruiken. Toen bleek hij daar net niet te passen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb een aftermarket verstekgeleider, die ik voor een specifiek geval in de rechter gleuf wilde gebruiken. Toen bleek hij daar net niet te passen.
ok helder, die Drillpro van Amazon, correct?

ik heb die nog even gezocht maar die bleek overal uitverkocht.
Zal voor mij uiteindelijk dan wel een Incra worden en dan de goedkopere V120, die is goed genoeg wat ik van de filmpjes heb gezien op internet.

ik houd in de gaten of de 7485 in de aanbieding komt een keertje.

Dan maak ik toch eerst even 1 of 2 zaagsledes en probeer de fabrieksgeleider even aan te passen. Ik zie mensen met eenvoudige middelen zoals een plastic stripje er odner verlijmen dat ding spelingsvrij krijgen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zagerman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.