tafelzaag: welke kant tegen de langsgeleider

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik zat mij zo af te vragen of het eigenlijk een verschil uit maakt welk deel van je te zagen plank tegen de langsgeleider houdt.

Stel je hebt een plaat van 30 cm breed waar 5 cm vanaf moet. Dikte zaagblad even buiten beschouwing gelaten/meeberekent.

Zet je de geleider op 25 cm of 5 cm?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb altijd het grootste deel van de plank tegen de geleider gelegd
voordeel is dat je dan de maximale afstand hebt tussen zaag & geleider, waardoor je meer ruimte voor je handen hebt & veiliger werkt
technisch voordeel is dat, wanneer de spanning die op de plank zit, vrijkomt, het eerder het smalle deel is dat zal gaan scheeftrekken, en niet het grote
in het andere geval zou je scheef beginnen zagen omdat het smalle deel hol of bol trekt
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Bij mij wisselt het welk deel ik tegen de langsgeleider leg. Wat me wel opvalt is dat veel mensen ‘vergeten’ de langsgeleider goed te zetten. Dus Max 2 cm voorbij begin zaagsnede en niet langs je hele blad. Dan gaat het hout nl idd klemmen of komt terug geschoten in de richting van de zager.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Als je er voor kiest om 5cm in te stellen, dan gok ik kan je je plank links van de zaag duwt? of pak je een push stick en duw je rechts van de zaag.
Als je links van zaag gaat duwen heb je de neiging om het gezaagde deel klem te drukken op de zaag, omdat je druk tegen de fence wil houden om recht te zagen. Helemaal als je geen spouwmes hebt is dit erg gevaarlijk.
Wanneer mogelijk probeer ik altijd het groote deel rechts van de zaag te hebben. Alleen als de capaciteit van de zaag niet groot genoeg is zal ik er voor kiezen om het andersom te doen, maar dan nog probeer ik zoveel mogelijk het werkstuk rechts van de zaag te duwen (al dan niet met een push stick).

Clue van het verhaal is dat je wil voorkomen dat je je werkstuk op de zaag gaat klemmen. Als je zaag het grijpt schiet het met mach 3 richting de bediener.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Guido76

1) wat is de achtergrond van deze vraag ? ze mag uiteraard gesteld worden, maar ik heb hier nooit bij stil gestaan

2) je vertrekt van hout van 300 mm breed - het deel dat je wenst te behouden kan je inderdaad links van de zaag plaatsen - maar hoe heb je dat hout precies 300 mm breed gekregen ? volgens mij is dat enkel mogelijk door (eerst) de breedte die je wenst te bekomen tegen de geleider te leggen

3) waarschijnlijk andere situatie dan de jouwe: op mijn zaag staat een wagen - als het hout niet langer is dan de looplengte van de wagen, dan stel ik de zaaggeleider in op de breedte die ik wens, ik leg het hout daar tegen, maar het hout klem ik op de wagen - door met de wagen te zagen kan ik het hout gelijkmatig door de zaag duwen
moet er slechts een smalle strook van het hout, waardoor op de wagen klemmen moeilijk wordt, dan leg ik de breedte die ik wens te behouden op de wagen - ik gebruik dan vooraan + achteraan een aanslag
 
  • Wow
Waarderingen: Jan van den Broek

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het deel wat je wilt gebruiken bij voorkeur tussen de zaag en de geleider dit stuk is immers overal de ingestelde breedte
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Hier zoals Roeland ook al aangeeft, zoveel mogelijk het stuk waar het echt om gaat tegen de geleider. Dan maak je ook niet de fout door je zaagsnede wel of niet mee te rekenen.
En als het bronstuk niet overal helemaal even breed is, is dit ook beter.
Behalve als het te behouden stuk te breed is, maar dan moet ik altijd 3x meten. Ook wel omdat ik een digitale meetbalk op mijn geleider heb zitten, die zo is ingesteld dat die altijd rechts van het zaagblad meet.

Als het te zagen stuk smal is, altijd met een pushstick werken om het hout recht door de zaag te geleiden; duw je teveel aan 1 kant, ga je op den duur scheef waardoor het gaat klemmen of juist van de geleider afloopt.

(Voor dat laatste gebruik ik trouwens veel de JessEm Clear-Cut Stock Guides; daarmee wordt het hout tegen de geleider aan gedrukt en kan het nagenoeg niet terugschieten.)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
persoonlijk gebruik ik bij voorkeur gewoon een duwhout van een cm of 15 breed in plaats van een stokje
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als ik v.eel dunne strips zaag van pakweg enkele mm dan zit mijn hout aan de linkerkant van de zaag. Tegen de langsgeleider zit een stuk hout tot ongeveer de helft van het zaag. Met de verstekgeleider achter de te zagen plank gaat het prima. Mijn zaag heeft ook een trekfuctie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
kan je daarvan een foto maken ?
Plank is misschien niet het juiste woord. Meestal zaag ik dit niet langer dan 30/40 cm. Momenteel ga ik geen foto maken. Moet eerst mijn zaag zoeken en een gangpad maken. Met andere woorden alles staat vol met troep en ik moet nodig opruimen. :rolleyes: :cry:
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Mijn vraag was een hersenspinseltje, en in de trant van hoe of welk deel je tegen de langsgeleider drukt en gevaar van kickback.

Dus niet zozeer om de juiste maat te krijgen maar meer of er een bepaalde reden zou zijn om het te doen zoals het hoort.

Een andere hersenspinsel is nog dat als de langsgeleider niet geheel zuiver recht is tov. zaagblad, of dit nu meer of minder effect heeft als je 5 of 50 cm zou zagen. en dan met name op bv klem lopen tegen het zaagblad aan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je de hulpgeleider goed afsteld loopt je hout niet klem op een zaag die op het oog recht staat
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit is een bovenzicht veronderstel ik
de 45° geeft aan hoe ver je de zaaggeleider mag plaatsen ?
onderaan een wagen ?
dan is in mijn geval, zoals ik onder #7 schreef, dit van toepassing
" Als het hout niet langer is dan de looplengte van de wagen, dan stel ik de zaaggeleider in op de breedte die ik wens, ik leg het hout daar tegen, maar het hout klem ik op de wagen - door met de wagen te zagen kan ik het hout gelijkmatig door de zaag duwen "
ter aanvulling: de wagen staat een fraktie van een mm hoger dan de zaagtafel (heb geen altendorf, maar ook daar is dat zo)
mocht ik het hout niet met de wagen zagen, maar op de zaagtafel voortduwen, dan zaag ik niet precies in 90° omdat de wagen hoger staat dan de zaagtafel, en het hout daarover glijdt
hoe smaller de breedte die ik na het zagen wil overhouden, hoe groter de afwijking tov 90°
formulematig & extreem uitgedrukt: stel dat de wagen 1 mm hoger staat dan de zaagtafel & ik netto 1 mm over wil houden, dan heeft het hout aan de zaagkant een hoek van 45°
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de hulpgeleider stel je af op de dikte van je hout hij moet ongeveer 2 cm voorbij het punt dat je hout aan de bovenzijde wordt doorgezaagd
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
De hulpgeleider van mijn tafelzaag (JET JTS250) valt niet af te stellen, die is even dik/vlak over de hele lengte van de tafel. Probleem?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.