Tafelmodel vlakbank en wat vervolgvragen

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
20
1
Maas en Waal
Ik ben inmiddels op het punt dat ik zelf in mijn schuur wil gaan vlakken en vandiktemaken en niet meer steeds wil wachten tot mijn opleidingsavond in de werkplaats.

Ik vrees dat ik in mijn schuur geen stationaire machine meer kan plaatsen dus ik ben me voor nu vooral aan het orienteren op tafelmodellen. En daar valt me iets op: in vdbanken is er behoorlijk wat keuze voor tafelmodellen, maar voor vlakbanken niet. Ik vind eigenlijk alleen de Exmac bij Baptist (die ik idd overweeg) en eentje bij Dictum die er wel heel erg op lijkt en waarvan ik begreep dat die waarschijnlijk minder goed is als de exmac. Maar ik vind dus niet meer opties. Ligt dat aan mij, of zijn die er niet? En waarom is dat?

Ook de prijsklasse verrast me dan een beetje. Aan de vlakbank sla ik dus minimaal zo'n 600/700 euro stuk. VDbanken zijn er wel goedkoper, ook nog van aardige merken. Maar kom ik weg met bijvoorbeeld 700 euro voor de vlakbank en 500 euro voor de VDbank, of is er dan sprake van een problematisch kwaliteitsverschil, waarmee de te goedkope VDbank de kwaliteit van het vlakwerk weer tenietdoet bijvoorbeeld?

ALs ik wil proberen om een verstandige koop te doen, maar tegelijk ook mijn budget in de smiezen wil houden... welk budget knijp ik dan eerder af, dat van de vlak- of van de vdbank?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.753
3.181
Klein-Brabant, Vlaanderen
ALs ik wil proberen om een verstandige koop te doen, maar tegelijk ook mijn budget in de smiezen wil houden... welk budget knijp ik dan eerder af, dat van de vlak- of van de vdbank?
de verstandigste koop is een vvd
zijnde vlak- én vandikte tegelijk
dan heb je maar 1 motor nodig + niet een plek voor de vlak & niet een plek voor de vandikte apart

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.460
633
hilversum
Als je weinig ruimte hebt ga dan voor een vandiktebank en maak een slee/hulp stuk om te vlakken.

Staan genoeg voorbeelden op jijbuis.
Voor de zijkanten zaagtafel of invalzaag/cirkelzaag gebruiken of met een handschaaf/handzaag opties te over.

Evt. Kijken of er iemand in je buurt woont met een grote machine waar je soms wat hout door mag gooien.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.260
1.238
Antwerpen
Als je weinig ruimte hebt ga dan voor een vandiktebank en maak een slee/hulp stuk om te vlakken.
volledig mee akkoord, heb zelf enkel een VDbank (een Jetje) omwille van plaatsgebrek. Ik vlak eerst met een schaaf (hand, elec, slede) en haaks met zaagtafel.
Ik mis de vlakbank niet.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.460
633
hilversum
Alles begint met het vlakken en strijken. Dat doe je op de vlakbank. Vandiktebank dat is puur voor het gemaak is niet eens sneller - zogenoemde productie werk - dan op dikte brengen met een tafel zaag bijvoorbeeld.
Hier is de duidelijk oplossing .
Maar als je een plank van 14cm op hoogte wil krijgen, succes met je tafelzaag.(die je wel of niet hebt en wel of niet hoog genoeg kan )
Een vandikte kan beide bewerkingen een vlakbank kan er maar 1.

Maar iedereen heeft een andere mening en werkwijze.

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
20
1
Maas en Waal
Dank voor alle reacties.

Ik snap de redeneringen, maar tegelijkertijd lijkt vlakken met een vdbank en slede wel enorm bewerkelijk. Elk latje eerst op de slede uitwiggen en lijmen. lijmresten verwijderen voordat je met de volgende aan de slag gaat. En dat dan keer 30 bij elk projectje. En dan nog heb je alleen gevlakt en ben je er nog niet, omdat je hoek niet haaks is. Ja ook daar zijn oplossingen voor, maar de bewerkelijkheid neemt verder toe. Dan lijkt een dedicated vlakbank me toch op lange termijn een stukje zinniger.

Ik zie het kostenvoordeel hoor, maar budget is niet per se het probleem. Ruimte is het probleem. Dus vooralsnog zit ik nog steeds op mijn eerste spoor van twee tafelmodel machines.

Zijn er meer serieuze opties dan de Exmac en Dictum machine? En als je 700 euro uitgeeft aan een vlakbankje, is het dan zinvol om te zoeken naar een vdbank rond de 500?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.460
633
hilversum
Ja er zijn meer handelingen nodig,
Maar het ligt er ook aan hoe groot de stukken hout zijn die je wil vlakken.
Rond een meter prima te doen met een mobiel vlakbankje,
Maar hoe langer/zwaarder je gaat hoe lastiger het word.

Maar probeer er eerst 1 voor dat je hem koopt is mijn advies.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.