Tafelmodel freesmachine welke in de budgetlijn?

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
211
109
‘s-Hertogenbosch
Hier doe ik het al jaren mee, een oude systainer #4 en een dewalt bovenfrees model als elk mof 96. Door de zool een gat geboord voor een bout om de hoogte in te stellen ( van boven af) en wel de veren uit de zuilen gehaald.
Is eigenlijk hetzelfde principe als bij triton.
Als bovenblad een stuk trespa waar je gaten voor de geleiders in kunt boren en draad in tappen.
Naderhand nog een nullastschakelaar ingebouwd en in de systainer een gat van 40 mm geboord voor een speciedeksel welke gebruikt wordt voor verloop naar de stofzuiger.
 

Bijlagen

  • IMG_0887.jpeg
    IMG_0887.jpeg
    109,2 KB · Weergaven: 28
  • IMG_0886.jpeg
    IMG_0886.jpeg
    112,9 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0885.jpeg
    IMG_0885.jpeg
    96,7 KB · Weergaven: 28
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en Houtsoort

Wimpie33

Nieuw lid
13 aug 2013
6
2
Ik heb de triton MOF001 gekocht en daarbij de incra magnalock.

Wat ik er wel bij gekocht heb is ook een extra opnamespil van 1/2 inch. Sommige freesbits zijn nu eenmaal makkelijker te verkrijgen in 1/2 inch.

Wat mij de doorslag gaf voor deze combinatie is dat de opnamespil van 8 en 12mm er al bij zaten en dat de 1/4 en 1/2 inch ook beschikbaar zijn. Daarnaast de ingebouwde freeslift en hierdoor geen extra kosten.
PS het is bijna black friday. Dat kan soms wel wat schelen in de prijs :)
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
414
115
Zuidoost Brabant
Ik heb zelf een stationaire 'oude' Kity 429
Deze staan vaak genoeg op Marktplaats of Ebay.de
Heeft een gangbare asmaat van 30 mm
Afmetingen ca. 57 x 40 x 36 cm (LxBxH) zonder onderstel

Zonder onderstel is het een tafelmodel maar dan wel meteen groot en zwaar genoeg voor iets zwaardere freesklussen, kwaliteit lijkt me stukken beter dan de moderne equivalenten

Staat er 1 op MP (geen banden met de verkoper)

Eén maat kleiner is volgens mij de Kity 626/627/628, vaak aangeboden als combinatiemachine
Kity is opgevolgd/voortgezet door Scheppach maar de oude Kity kwaliteit vind ik meer dan prima
 

Bijlagen

  • 20241015_160956.jpg
    20241015_160956.jpg
    86 KB · Weergaven: 13

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
Je kunt ook een kleine freeslift kopen en een zelfbouw maken. Dan ben je zelf de baas over de afmetingen.
Ik kwam laatst onderstaande video tegen van Hooked On Wood, over een kleine freeslift voor een kantenfrees (Makita RT0702 bijvoorbeeld). Een kantenfrees heeft minder vermogen dan een grote bovenfrees (dus bewerkingen in meerdere gangen doen), maar is daarmee ook mooi licht.
Dennis geeft in de video aan dat het voor het geld een hele goede freeslift is (maar wel opletten dat de inlegplaat kleiner is dan de standaard, dus deze past niet in alle voorgevormde freestafelbladen).

Freeslift vanaf 8:30

Nu in de aanbieding bij Banggood (€125,- voor de freeslift)

En ook de fence uit het filmpje van Hooked on Wood voor €125,-

Koop daar een kantenfrees bij (Makita RT0702 voor €150,-, of een Katsu van Amazon (makita-kloon) voor € 75,-), en een stuk 18mm hout of betonplex waar je pootjes onder zet of een kistje van maakt, en je hebt een klein freestafeltje voor onder 400 euro.
 

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
32
5
Noord Holland
Je kunt ook een kleine freeslift kopen en een zelfbouw maken. Dan ben je zelf de baas over de afmetingen.
Ik kwam laatst onderstaande video tegen van Hooked On Wood, over een kleine freeslift voor een kantenfrees (Makita RT0702 bijvoorbeeld). Een kantenfrees heeft minder vermogen dan een grote bovenfrees (dus bewerkingen in meerdere gangen doen), maar is daarmee ook mooi licht.
Ik heb deze freeslift en fence ook i.c.m. met een Katsu frees en dan in een werkbank ingebouwd. Ook een grote aan/uit knop van Amazon erbij. Super happy mee. Heb alleen nog nooit met een grote/ zware frees gewerkt dus weet niet hoe dat exact verschilt.
 

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
48
22
Naarden
Ik heb deze freeslift en fence ook i.c.m. met een Katsu frees en dan in een werkbank ingebouwd. Ook een grote aan/uit knop van Amazon erbij. Super happy mee. Heb alleen nog nooit met een grote/ zware frees gewerkt dus weet niet hoe dat exact verschilt.
Ik durf het bijna niet te vragen, maareh... heb je een foto?
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
225
166
Schouwen-Duiveland
Ik ben er aan uit wat ik wil.
Ik ga aan de slag met een zelfbouw machientje. Ik kwam op een welbekende Chinese site iets tegen voor €45. Daar past mijn Makita DRT50Z in.
Kleine plaat met freeslift en fence.
Klein kastje ervoor maken kost niet teveel tijd en kan zelf de maten en gewicht bepalen.

Ik ga er vooral kanten mee afronden en kleine katjes frezen voor bv een schilderij of foto lijst. Het fijnere freeswerk zeg maar.

En als ik de accu’s beu ben dan koop ik er zo’n zelfde body bij met 230v.

Bevalt het niet kijk ik wel weer verder. Voor nu ben ik met gratis voorraad hout en €45 voor de lift en plate klaar. Alleen een deftig werkplaats scoren met een harde slijtlaag om de plaat in te bouwen.

Ik weet wel dat het niet te vergelijkend met een spulletje van Incra etc. qua kwaliteit en zuiverheid. Maar voor die kleine €50 wil ik het wel eens proberen.

Wat foto’s van de site. IMG_7884.pngIMG_7885.pngIMG_7886.pngIMG_7887.pngIMG_7888.pngIMG_7889.pngIMG_7890.png
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.490
2.985
Gaanderen
Ik heb de Incra en daar kan je heel nauwkeurig mee werken. Toch denk ik dat je met jouw keuze net zo nauwkeurig kan werken. Je bent alleen meer tijd bezig met instellen.
Tip: als het net niet past plak dan een schilderstape op je aanslag. Dat is hetzelfde als je aanslag 0.1-0.2 mm verstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.