Tafelmodel freesmachine welke in de budgetlijn?

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
225
166
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Met een aantal aanstaande projectjes ben ik opzoek naar een klein tafelmodel feeesmachine. Ik heb er geen grote vloeroppervlakte voor over en zoek echt een tafelmodel. Na gebruik oppakken en op de plank zetten voor opslag.

Dus niet te zwaar, +- 25 kg Max.

Ik zie allerlei machines uit de budget lijn van
hbm:

VDH machines:

Toolnation:= Scheppach

Bol.com:= Lumberjack RT 1500

En nog een aantal vergelijkbare machines. Ik heb wel een iets ruimer budget dan deze prijzen maar €500-600 wil ik er maximaal aan uitgeven. Of jullie kosten eenieder duurdere machine die het hele aaanraden dan is het budget wat rekbaar.
Het liefst blijf ik weg bij hbm zeg maar. Al teveel missers mee gehad in het verleden.

Kortom wat zijn jullie ervaringen en welke machine raden jullie aan.

Alvast bedankt.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.638
771
Enschede
ingoogni.nl
Op z'n simpelst een dikke Triton TRA001 onder een plank met een groter en een kleiner gat schroeven. Hoogteverstelling zit al in de machine ingebouwd. Van daar uit zijn er vele opties als je de DIY weg op wilt, van een simplele lat als aanslag tot zo'n goud glimmend incra gebeuren.

Hier op het marktplein staat een triton werktafel workcentre met frees module te koop (zonder de freesmachine?).
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
116
74
Tilburg
Ik heb een mafell freesmotor in een marman freeslift. Dat werkt erg fijn vind ik.
Zit samen zo rond de 600,- dacht ik
Moet je wel zelf een tafeltje bouwen…
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.126
432

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
131
82
Kapellen (Antwerpen)
Op z'n simpelst een dikke Triton TRA001 onder een plank met een groter en een kleiner gat schroeven. Hoogteverstelling zit al in de machine ingebouwd. Van daar uit zijn er vele opties als je de DIY weg op wilt, van een simplele lat als aanslag tot zo'n goud glimmend incra gebeuren.
dat is de oplossing die ik heb en die werkt naar alle tevredenheid
Hier op het marktplein staat een triton werktafel workcentre met frees module te koop (zonder de freesmachine?).
ik heb een hele tijd naar die tafel gezocht, maar was ofwel extreem duur (CMT versie), ofwel nergens op voorraad - dat was de reden om toch maar zelf de tafel te maken.
 

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
7
1
Lelystad, Nederland
En wat, afgezien van kleur en logo, denk je dan dat de verschillen met VDH en Toolnation zijn?
Zo te zien drie keer dezelfde machine, dezelfde prijs, en hooguit iets andere knopjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.490
2.985
Gaanderen
Ik zou wegblijven van al die goedkope freestafels. Als de motor daarvan kracht heeft is die te zwaar voor het blad en is het blad niet meer vlak. Ook sluiten de verlengstukken vaak niet goed aan. hierdoor heb je hoogte verschil. Mijn advies is koop een freeslift en hang daar een frees onder. Als aanslag kan je het heel eenvoudig houden. zie het filmpje hierboven. Zelf heb ik een incra freeslift en de incra LS fence. IK heb daarmee heel veel mogelijkheden. Wat gebruik ik hiervan het meest? De hoogte verstelling van de frees en het superfijn kunnen regelen van de afstand tussen aanslag en frees. Alle overige zaken gebruik in nauwelijks.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.195
940
Omgeving Leiden
Er zijn voorbeelden te over van zelfbouw freestafeltjes, maar ik wil toch het exemplaar van Beqwaam onder de aandacht brengen. Eenvoudig en doeltreffend, niet te groot, niet te zwaar.
De tekeningen zijn los te verkrijgen.

 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
864
218
En wanneer het toch zo klein moet zijn dat je het kunt opbergen zou je zoiets kunnen maken. Of in zijn simpelste vorm alleen het bovenblad wat je dan op een Workmate of vergelijkbaar legt. Nadeel natuurlijk is dat je geen hoogteverstelling hebt, of je moet er Triton gebruiken.
Voordeel van alle voorbeelden die hier genoemd zijn is dat je de bovenfrees er ook weer uit kunt halen en los kunt gebruiken.
 

Bijlagen

  • IMG_0585.png
    IMG_0585.png
    409,4 KB · Weergaven: 8
  • IMG_0585.png
    IMG_0585.png
    409,4 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen81 en John1969

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
225
166
Schouwen-Duiveland
Ik ben er al wel aan uit dat ik de budget links laat liggen. Het grootste euvel is tijd.
Zoals gewoonlijk heb ik geen tijd om me te verdiepen om er zelf een te maken en spullen bij elkaar sprokkelen zoals een plaat met geleider e.d. en geen tijd om te bouwen aan een kleine freestafel.

Ik heb zelf een bovenfrees met accu van Makita met allemaal soorten losse voeten zeg maar en ik heb weinig zin om die iedere keer erin te schroeven en eruit te halen.

En ik wil en zeer zeker een lift systeem in hebben. Dat is een harde eis.

Ik had de stille hoop dat een budget machine mijn snelle oplossing zou zijn, helaas niet dus.

En is een tafel van bv. Kregg of Jet wel iets als ik daar een losse bovenfrees in schroef?
Er zijn ook nog andere complete router tafels van andere merken zag ik op internet. Moet ik er alleen een losse freesmachine bij zoeken😬😬😬😬
 
Laatst bewerkt:

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
131
82
Kapellen (Antwerpen)
Ik gebruik in de freestavel de TRA001 omdat die een ingebouwde lift heeft (voor vaste montage haal je er de spiraalveer uit), in principe kan je die gewoon onder je werktafel monteren en dan zet je die naar beneden als je hem niet gebruikt (is zelfs minder moeite dan een apart tafeltje op de plank zetten).
Alternatief zou je die in een opvouwbaar werktafeltje zoals een Metabo MWB 100 of een Wolfcraft Master Work 1600 kunnen hangen, dan zit je nog ongeveer in je budget, er is dan alleen nog geen aanslag.

Die Triton frees is echt een monster, zeker als je die met 12mm schacht freesjes gebruikt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.490
2.985
Gaanderen
Volgens mij was er op de vorige opendaghout een duitser die met een freestafel stond en ook dingen print.
Jaap heeft er een draadje over gestart met hoe bouw je een simpele freestafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.