Tafelblad voor buitenkeuken

Menno09

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
2
Delfzijl
Hallo,

Ik heb vorig jaar een buitenkeuken gebouwd en voor het tafelblad heb ik hout gebruikt wat ik over had van mijn binnenvloer.
Ik heb 2 panelen gemaakt één met het hout in de lengte en één met het hout in de breedte.
Mijn gedachte was dat wanneer het hout zou gaan werken dit tegen elkaar in werkt en dus sterker is. Gelijk aan multiplex.
Ik heb het gelijmd met bison constructielijm. Over de winter heeft de tafel buiten gestaan met een hoes erover.
Helaas moet ik dit voorjaar constateren dat de beide panelen van elkaar los zijn gekomen.
Heb ik hier een denkfout gemaakt en had ik beter beide panelen in dezelfde richting moeten maken? Of was de lijm misschien niet sterk genoeg?
Ik vraag mij af of dit tafelblad nog te redden is.
Ik hoor graag wat ik fout heb gedaan.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
83
41
Naarden
Massief hout zet in de lengte en in de breedte anders uit. Als je dus twee panelen in een verschillende richting hebt gemaakt en die kunnen niet t.o.v. elkaar bewegen, dan springt de boel uiteindelijk uit elkaar, dat is bij jou gebeurd. In dezelfde richting was waarschijnlijk beter geweest, maar ook dan had het kunnen springen.

Wat je nog zou kunnen doen is dat je het twee panelen houdt en ze op elkaar schroeft met weinig schroeven (of gebruik bouten langs onder) en die in sleuven zodat de panelen t.o.v. elkaar kunnen bewegen zonder dat er echt spanning op komt.

Menno09

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
2
Delfzijl
Massief hout zet in de lengte en in de breedte anders uit. Als je dus twee panelen in een verschillende richting hebt gemaakt en die kunnen niet t.o.v. elkaar bewegen, dan springt de boel uiteindelijk uit elkaar, dat is bij jou gebeurd. In dezelfde richting was waarschijnlijk beter geweest, maar ook dan had het kunnen springen.

Wat je nog zou kunnen doen is dat je het twee panelen houdt en ze op elkaar schroeft met weinig schroeven (of gebruik bouten langs onder) en die in sleuven zodat de panelen t.o.v. elkaar kunnen bewegen zonder dat er echt spanning op komt.
Dank je wel. Ik was er al een beetje bang voor dat het de verkeerde keuze was. Wijze les. Had gehoopt dat door het goed te lakken het werken, en dus de spanning, minder zou zijn maar waarschijnlijk is de temperatuursschommeling al genoeg. Kan ik ook proberen het opnieuw te verlijmen en met schroeven aan de onderkant meer stabiliteit te krijgen of is dat ook een heilloze weg?

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
280
98
Je moet de principes van hout werking begrijpen en die respecteren. Hout werkt in de breedte richting, dat is een blijvende eigenschap. Wanneer hout vochtiger wordt zet het uit, wanneer het droger wordt krimpt het. Het verschilt wel per houtsoort hoe groot de werking is, maar het is een algemene eigenschap van hout.
Zeker buiten moet je de wetten van de natuur respecteren. Opnieuw verlijmen en schroeven erbij zetten is dus niet de weg.
Een blad verbreden door te verlijmen is op zich al geen goed idee voor een buiten meubel.
Losse delen, in een kader, op een onderstel of geklampt is beter. En dan denken aan methoden zoals schroeven met sleuf-/slobgaten of een schuivende zwaluwstaart zonder lijm.
Nu de delen los zijn zou ik gaan voor iets dat lijkt op wat je op de onderste plank hebt gedaan want daar zie ik iets van losse plankjes met een schroef en een propje, dat de 'werkt' beter buiten.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
280
98
Ja klopt, en dat spul delamineerd echt niet, ik ken het. Ik denk combinatie van zachthout, volledige verlijming met de juiste lijm en hoge perskracht.

Menno09

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
2
Delfzijl
Hartelijk dank voor de reacties.

Nog één vraagje.
Ik ben van plan om een tafelblad te maken van douglashouten balken.
Ik wil ze in de lengterichting tegen elkaar aan lijmen en deuvelen.
Zou dat wel werken of krijg ik dan ook ellende?

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
280
98
Voor buiten? Niet doen, want je maakt 1 dicht blad waar water op blijft staan. Maken zoals in eerdere bericht omschreven. Zoek ook maar op afbeeldingen van buiten tafels.
Binnen is een ander verhaal, maar om te verlijmen zul je de balken ook haaks moeten kunnen zagen/schaven en weet niet of je daar de machines voor hebt.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
122
77
Zuid Holland
Het lijkt op de foto dat het bovenblad nog in tact is, klopt dat? Zoja dan kun je wellicht het geheel redden door de constructie aan te passen. Van het onderblad in de lengte richting 2 stroken zagen van zeg 80 mm. Deze vervolgens 90 graden draaien en tussen de poten monteren zodat ze als liggers het blad kunnen dragen. Het bovenblad dan door middel van bladwervels aan de 80 mm liggers vast maken. Als 2 van deze liggers aan voor en achterzijde niet voldoende stijfheid geven aan de constructie, dan in het midden nog 1 of 2 van deze liggers plaatsen. Door het gebruik van bladwervels heeft het bovenblad de vrijheid om te werken. Voor het mooie ook aan de zijkanten van de tafel een zelfde ligger monteren zodat het blad een uniform aanzicht heeft vanuit alle hoeken.

Menno09

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
2
Delfzijl
Voor buiten? Niet doen, want je maakt 1 dicht blad waar water op blijft staan. Maken zoals in eerdere bericht omschreven. Zoek ook maar op afbeeldingen van buiten tafels.
Binnen is een ander verhaal, maar om te verlijmen zul je de balken ook haaks moeten kunnen zagen/schaven en weet niet of je daar de machines voor hebt.
Dank je wel. ook als ik het blad op een onderframe maak en slobgaten gebruik? Zouden de balken van elkaar los komen bij het werken of zou het goed moeten komen als het blad als geheel maar kan werken?

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
280
98
Voor een tafel binnen kan dat. Buiten gaat dat niet goed komen. Maar krijg het idee dat dat niet het antwoord is dat je wilt horen 😁.

Menno09

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
2
Delfzijl
Voor een tafel binnen kan dat. Buiten gaat dat niet goed komen. Maar krijg het idee dat dat niet het antwoord is dat je wilt horen 😁.
🙂 Het is zo dat ik een aaneen gesloten blad mooier vind. Maar goed ik heb ook geen zin om elk jaar een nieuwe tafel te maken. Dat wordt een beetje kostbaar. Daarbij komt dat ik dan ook nog eens mijn vrouw gelijk moet geven en dat kan natuurlijk helemaal niet de bedoeling zijn. 😜
Ik ga mijn plannen maar eens herzien denk ik.
Erg bedankt voor de hulp.

• Leuk
Waarderingen: Houtmoet

Menno09

Nieuw lid
21 mrt 2025
7
2
Delfzijl
Het lijkt op de foto dat het bovenblad nog in tact is, klopt dat? Zoja dan kun je wellicht het geheel redden door de constructie aan te passen. Van het onderblad in de lengte richting 2 stroken zagen van zeg 80 mm. Deze vervolgens 90 graden draaien en tussen de poten monteren zodat ze als liggers het blad kunnen dragen. Het bovenblad dan door middel van bladwervels aan de 80 mm liggers vast maken. Als 2 van deze liggers aan voor en achterzijde niet voldoende stijfheid geven aan de constructie, dan in het midden nog 1 of 2 van deze liggers plaatsen. Door het gebruik van bladwervels heeft het bovenblad de vrijheid om te werken. Voor het mooie ook aan de zijkanten van de tafel een zelfde ligger monteren zodat het blad een uniform aanzicht heeft vanuit alle hoeken.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Onder het blad zit al een frame. Dit zou ik dan kunnen gebruiken zoals je voorstelt inderdaad. Ik ga er eens goed over nadenken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.