Tafelblad versterken of niet?

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
208
24
Gendt
www.vlodt.nl
Voor m’n nieuwe bureau heb ik een tafelblad gemaakt uit ruwe planken eiken. De grove afmeting is 800x1800. De dikte is 23mm geworden. Het blad komt een frame te liggen.

Op het forum las genoeg terug over soortgelijke projecten. Wat ik alleen niet goed kon vinden is wanneer je nu wel of niet een stalen profiel toevoegt. Bedoelt om kromtrekken te voorkomen. In dit geval heb ik namelijk ook een frame wat een soortgelijke functie kan overnemen.

Is het aan te raden om ook bij deze afmetingen een stalen profiel toe te passen?


Wie weet er raad?
 

Bijlagen

  • IMG_6268.jpeg
    IMG_6268.jpeg
    132,7 KB · Weergaven: 61
  • IMG_6269.jpeg
    IMG_6269.jpeg
    91,1 KB · Weergaven: 61

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
127
101
Hoofddorp
Als het hout goed geacclimatiseerd is aan de ruimte of in ieder geval de luchtvochtigheid van waar het bureau staat en het blijft vlak, zie ik eerlijk gezegd niet waarom je er een stalen profiel in zou moeten frezen. Hoe ga je het afwerken?

Mooi onderstel trouwens, waar heb je dat vandaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: VLODT

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.901
900
Antwerpen
je hebt 3 planken van ongeveer 25-30cm breed aan elkaar verlijmd als ik het goed kan zien.
hoeveel hart zit daarin of was het zo’n dikke boom ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.851
1.235
Riemst
Een stalen profiel infrezen gaat krom trekken, scheuren en andere vervormingen niet tegen houden. Een blad dat opgebouwd en bevestigd is aan het frame volgens de regels van de kunst gaat geen vervelende kunstjes vertonen.
Planken in de breedte doorzagen (maxi 15 cm), een tijd (minstens 4 weken maar afhankelijk van het vochtgehalte) binnen laten liggen en dan om en om (jaarringen afwisselend boven en onder) verlijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ZotVanHout

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
208
24
Gendt
www.vlodt.nl
Als het hout goed geacclimatiseerd is aan de ruimte of in ieder geval de luchtvochtigheid van waar het bureau staat en het blijft vlak, zie ik eerlijk gezegd niet waarom je er een stalen profiel in zou moeten frezen. Hoe ga je het afwerken?

Mooi onderstel trouwens, waar heb je dat vandaan?
De afwerking doe ik met Oil Plus 2C | Revolutionaire olie voor hout binnen

Het onderstel is van Flexispot. De E9 om precies te zijn.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.123
61
shinglemaker.wordpress.com
4 stuks van ongeveer 21 breed (de breedte verschilt per plank)
Om en om gelegd.
Ik zou een balk tussen schraag en blad vastgeschroefd met bol kop schroeven in verzonken sleuven bijvoorbeeld plaatsen om kromtrek te voorkomen. Dat is de regel in zulke geval. Maar er moet iets van de veel meer of minder mooi mogelijkheiden gebeuren en ik ben er mee eens met die die zeggen een ingefreesd ijzer doet niks behalve een paar extra kilo’s toevoegen.
 
Laatst bewerkt:

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
127
101
Hoofddorp
De afwerking doe ik met Oil Plus 2C | Revolutionaire olie voor hout binnen

Het onderstel is van Flexispot. De E9 om precies te zijn.

Ik heb er nog nooit mee gewerkt, de 'wood whisperer' (youtube) zegt dat hij Rubio monocoat niet voor intensief gebruikt meubulair gebruikt (als voorbeeld noemde hij een eettafel) , ik denk dat een bureau ook aardig intensief gebruikt kan worden.

Maar ik weet niet wat de ervaringen van andere mensen zijn?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.048
274
Iemand een idee of ik alsnog een stalen profiel er zou moeten frezen?
Even terug naar je oorspronkelijke vraag.
De breedte van je bureau wordt 1800. Dat is een behoorlijke overspanning. In het midden wordt het blad natuurlijk ondersteund door het onderstel maar aan de voorkant (en achterkant) niet. Wanneer je daar een keer op leunt, en dat zal heus wel een gebeuren komt daar behoorlijk wat kracht op. Door een profiel in te frezen ga je het blad verzwakken tegen doorbuigen in de lengterichting.
Dit onderstel kun je qua maat variëren, ik zou het op de kleinste maat zetten die nog goed bij je situatie past.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.868
229
Rotterdam
Omdat het je eigen bureau is, kan je het eerst zonder proberen.
Als je een jaar verder bent, en de wisselingen van de seizoenen hebt meegemaakt, dan weet je zeker of het blad krom trekt of niet.
Als het tijdens het jaar mooi recht blijft, hoef je er niks aan te doen. Heb je in de winter of herfst een krom blad, dan kan je er alsnog stalen frames in frezen.

Zou je het voor de verkoop maken, of als opdracht van een kennis of familielid, dan zou ik er alles aan doen om het krom trekken te voorkomen. En dus frames er in frezen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.851
1.235
Riemst
In een blad van 23 mm dik kan je geen versterking infrezen. Profiel van 10 mm hoog blijft er 13 mm over. Nefast voor de sterkte in de lengterichting en de schroeven gaan te kort zijn. Er is gewoon te weinig materiaal. Als er zich spanningen opbouwen plooit het profiel of komen de schroeven los. Als je absoluut wil versterken kan je het profiel beter tegen het blad schroeven en de rand opdikken zodat je het niet ziet. Profiel infrezen is eigenlijk probleem verdoezelen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.256
659
Noord-Veluwe
Bij zo'n dun blad zou ik eerder kiezen voor een lat met een schuivende zwaluwstaart om de boel te verstevigen en recht te houden. Ziet er ook veel mooier uit dan zo'n metalen profiel.
 

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
964
1.106
de buurt van den bosch
Ik zou het doen met een breadboard end(dwarslat op kopse kant tafelblad)
Vindt het wel een dun blad van die afmetingen!!
Als je het blad de ruimte geeft om te werken op het onderstel dan is die sterk genoeg.
Ik heb nog nooit tafelbladen of deuren gemaakt met stalen profielen.
Het begint met de juiste keuze van het hout.
Heb zelf net een klein blad gemaakt op deze manier.
 

Bijlagen

  • DSC01202.JPG
    DSC01202.JPG
    73,3 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.218
995
Enschede, Twente
4 stuks van ongeveer 21 breed (de breedte verschilt per plank)
Om en om gelegd.
Hoe breder de delen, hoe meer kans op schotelen. Een vuistregel die je wel eens hoort/leest is dat de breedte van de delen maximaal iets drie maal de dikte zou moeten zijn (dus in jouw geval bij een dikte van 23/24 mm maximaal 72 mm breed -- laat het 75 zijn, ook goed, denk ik). Dat is sowieso handig omdat je dan in de praktijk meer goed materiaal uit je bolen kunt halen.
O, en de kern vermijden, natuurlijk.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.123
61
shinglemaker.wordpress.com
wat is een reikende ? (zoektocht op web levert niks op)
Mij ook niet. En Reikende, dat is een plank bevestigde op beide uiteinden van het blad die reikt van ene lang kant tot de andere maw over de breedte en in het zelfde vlakte van het blad. Hij is verbonden aan het blad met een van de veel mogelijk pen/gat, veer/groef of en andere soort verbindingen of combinaties daarvan. Zo’n constructie beidt veel mogelijkheiden om iets moois van te maken. Het is niet alleen en blad toevoeging voor de sier. Er is een reden wat vooral te maken heeft met precise dit vorm van tafel en schraagtafel zonder regels waar je een blad kan aanhaken en dat reden is ondersteuning en versterking om kromtrek tegen te gaan.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.901
900
Antwerpen
Mij ook niet. En Reikende, dat is een plank bevestigde op beide uiteinden van het blad die reikt van ene lang kant tot de andere maw over de breedte en in het zelfde vlakte van het blad. Hij is verbonden aan het blad met een van de veel mogelijk pen/gat, veer/groef of en andere soort verbindingen of combinaties daarvan.
of op zijn vlaams dus “een breadboard” zoals @Handtools only al aangaf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.