Ik heb twee jaar geleden onze tafel gemaakt van 190 cm lang en 90 breed, met de poten op 20 cm van het uiteinde. Dus 150 cm uit elkaar.
Het blad is 38mm dik eiken en veert totaal niet door. Mijn gevoel zegt dat ook een langer blad niet zal gaan doorzakken. En als het op de juiste manier is gelijmd, zal het ook niet tot nauwelijks kromtrekken in de breedte.
In een blad van 4 cm dik van 110 cm breed zie ik geen meerwaarde van het infrezen van profielen.
Belangrijker: Gebruik in ieder geval goed gedroogd hout **, bij voorkeur zo kwartiers mogelijk gezaagd.
Bij dosse gezaagd hout niet te brede delen gebruiken (+/-10 cm breed max).
En ook de planken zeker om en om verlijmen. Een plank/blad met de jaarringen dezelfde richting op, zal altijd willen kromtrekken.
Ik heb ooit in een ander topic deze plaatjes en de info onderstaand achter de ** over eiken gebruikt om dat uit te leggen:
Een plank met de jaarringen dezelfde kant op, wordt dus krom. De jaarringen willen zichzelf als het ware uitstrekken/platleggen (een rechte lijn vormen ipv in de krul blijven zitten).

Als je diezelfde plank in smalle stroken verzaagt en vervolgens jaarringen om en om legt, gebeurt dat veel minder. Je krijgt dan hooguit een hele lichte golving in je blad, mochten de afzonderlijke delen toch gaan kromtrekken.
Belangrijk is wel bij de poten dat die vast komen te zitten met slobgaten zodat het blad in de breedte kan werken. Als daar geen beweging in zit, wordt het buigen of barsten (en dus toch een krom blad of scheuren).
En ook om het blad aan de boven- en onderzijde op dezelfde manier af te werken (dus evenveel lagen en dezelfde lak/olie), omdat anders de ene kant harder kan uitdrogen dan de andere (en uitdrogen = krimp = kromtrekken bij ongelijke droging).
Voor het afwerken nog een tip: maak het blad na het schuren (in stappen vanaf korrel 80/100 tot 150) even vochtig met een vochtige doek. Laat het dan helemaal drogen (een paar uur) en schuur het dan opnieuw met korrel 120+150. Door het vochtig maken gaan de buitenste vezels rechtop staan, en die schuur je dan nog weer glad. Doe je dat niet, dan gaan de vezels omhoogkomen bij het lakken en zijn ze niet meer glad te schuren en houd je dus een ruw blad.
Hoe ga je het blad trouwens behandelen? Olie, lak, ...?
In onderstaande reactie op een ander topic nog wat tips die ik een forumlid vorig jaar gaf, met ook foto's en een beschrijving hoe ik het blad van mijn tafel heb verlijmd.
Hallo allemaal, ik wil graag een eiken blad maken van 40 mm balken. Ik koop deze geschaafd. Welke lijm kan ik het beste gebruiken, ik lees hier verschillende verhalen over (gewone vs constructielijm) En het lijkt mij goed om te werken met deuvels / lamello's. Ik heb geen echte lamellenfrees. Ik...
www.woodworking.nl
** Let bij eiken op of het constructiehout voor buiten of meubelhout is. Dat eerste is winddroog (Ad = Air Dried), "aan de wind" gedroogd, dus onder een afdak opgeslagen, waardoor het 18-20% vocht bevat. Versgezaagd hout heeft een nog hoger vochtpercentage (25+ %). Goed voor constructiewerk buiten, maar als je het binnen gaat gebruiken gaat het snel drogen en dus krimpen (doordat het binnen veel droger is en door de hogere temperatuur te snel droogt naar zo'n 10% vocht), met veel scheuren en kromtrekken tot gevolg. En eiken wordt namelijk ook veel gebruikt voor grof timmerwerk buiten (o.a. frame voor overkappingen etc) en daarbij is het niet erg dat het nog niet helemaal droog is.
Verlies aan vocht betekent namelijk dat het hout krimpt; als het niet kan werken (omdat het al verwerkt is in een meubel) dan scheurt het, en het trekt sowieso krom doordat de jaarringen niet gelijkmatig krimpen (die willen zich als het ware uitstrekken, dus recht worden opv de hoepel waarin ze nu liggen).
Wil je hout binnen gebruiken en meteen kunnen verwerken, bijvoorbeeld voor meubels, moet je op zoek naar ovengedroogd hout (KD). Dan zit er 8-10% vocht in.
Let wel, de meeste houthandels die eiken verkopen (en zeker de zagerijen) verkopen enkel vers of windgedroogd hout. Hout wat ovengedroogd moet worden, is simpelweg te duur voor ze en daar hebben ze de klanten ook niet voor.
Misschien wat veel (ook ongevraagde) info, en waarschijnlijk schrik je hier nu van. (of niet, maar wij weten hier nog niet wat je ervaring etc is). Het is positief bedoeld, om te voorkomen dat je nu een mooi meubel maakt en volgend jaar een bericht hier moet zetten "Help mijn tafel is gescheurd en kromgetrokken" en je dan pas hoort wat je beter anders had kunnen doen...
(en ook als naslagwerk voor anderen die dit over een paar jaar nog eens lezen)
Tip/vraag: Als je je nog even voorstelt (
hier in het voorsteltopic) weten wij iets over jou (jouw interesses en je ervaringen in het houtbewerken), dat is makkelijker om advies te geven. Want mogelijk wist jij 95% van mijn verhaal al lang...
Het kan ook handig zijn om de regio waar je woont (mag je woonplaats zijn, of globaal een regio) in je profiel te zetten. Als je iets specifieks zoekt sturen we je niet naar Heerenveen terwijl je in Antwerpen blijkt te wonen, of mogelijk kan een forumlid uit jouw omgeving je ooit fysiek ergens mee van dienst zijn of andersom.