Heeft iemand voor mij een zinvol advies over het drogen van schijf beukenhoutstam? Ik heb van de boswachter een schijf beukenhout gekocht (17 cm dik, 85 cm diameter). Ik wil hiervan een tafeltje maken (vier wieltjes eronder). Nu hoor ik dat beukenhout snel scheurt bij drogen en de kans groot is dat de schijf in stukken uit elkaar valt. Ik kan helaas nergens een advies vinden hoe ik dit kan voorkomen, of zo veel mogelijk beperken.
Weet iemand op dit forum hoe ik dit moet aanpakken? Op internet kan ik geen site vinden die hierover heldere aanwijzingen geeft. Ik lees wel van de schijf in buitenlucht (+wind) laten drogen en op een site lees ik dat de beukenhouten schijf eerst een paar (?) weken in water ondergedompeld moet worden. Dat lijkt een proces van jaren te zijn.... Enfin als dat de oplossing is, moet ik dus nog even geduld hebben om binnen te kunnen genieten van de beukenhouten tafel .
Alvast heel hartelijk dank als iemand de moeite wilt nemen om te reageren.
Weet iemand op dit forum hoe ik dit moet aanpakken? Op internet kan ik geen site vinden die hierover heldere aanwijzingen geeft. Ik lees wel van de schijf in buitenlucht (+wind) laten drogen en op een site lees ik dat de beukenhouten schijf eerst een paar (?) weken in water ondergedompeld moet worden. Dat lijkt een proces van jaren te zijn.... Enfin als dat de oplossing is, moet ik dus nog even geduld hebben om binnen te kunnen genieten van de beukenhouten tafel .
Alvast heel hartelijk dank als iemand de moeite wilt nemen om te reageren.