Tafel Scheppach HM2 weer als nieuw?

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Woet, die tafel is door roest ingevreten, Als je dat weer als nieuw wil hebben moet je eerst gaan slijpen tot die pitten weg zijn. Helaas is je tafelblad dan nog maar half zo dik. Dus Even bandschuurmachine er over heen en schaven met dat ding. Polijsten is de laatste stap . Daar ga je dus niet mee beginnen. Zonde van al die dure pads.
Klare taal, chevy66, dank je. Ik had die dure pads om wat krassen uit mijn auto te halen. Maar de pads zijn inmiddels bijna duurder dan mijn auto 😉. Ik ga snel schaven (en vooraf nog een beetje pielen) en hou jullie op de hoogte.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Er is niets aan dat blad dat de functionaliteit in de weg staat. Als je hout er soepel over heen gaat , is het prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woet

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Er is niets aan dat blad dat de functionaliteit in de weg staat. Als je hout er soepel over heen gaat , is het prima.
Moet er nog iets van een was overheen voor een soepele geleiding? En zo ja, weet je toevallig wat heel geschikt is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Ik gebruik een waxinelichtje, maar er zijn ook spuitbussen van bison. Ik weet alleen zo snel de naam niet. Dus dat zal even door iemand anders aangevuld moeten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woet

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ecotools heeft nu ook houtglijmiddel in het assortiment. Ik zal het bij een volgende bestelling een keer meebestellen om te proberen. Tot nu toe gebruik ik ook altijd een waxinelichtje. Ik gebruik er meer in mijn werkplaats, dan dat ze in huis worden opgebrand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woet

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
maar er zijn ook spuitbussen van bison.
Ik heb het Bison Houtglijmiddel ooit ook geprobeerd, maar ik vond het flink stinken (echt een penetrante geur, moest de werkplaats flink luchten naderhand).
Tegenwoordig gebruik ik afwisselend de spuitflacon van Felder (Supergleit) of de was/pasta Silbergleit uit blik (ff googlen voor een kleinere verpakking). Beiden nagenoeg geurloos en heel tevreden over. Misschien iets duurder, maar ik gebruikte de spuitbus van Bison in de praktijk niet ivm die geur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woet

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Ik heb het Bison Houtglijmiddel ooit ook geprobeerd, maar ik vond het flink stinken (echt een penetrante geur, moest de werkplaats flink luchten naderhand).
Tegenwoordig gebruik ik afwisselend de spuitflacon van Felder (Supergleit) of de was/pasta Silbergleit uit blik (ff googlen voor een kleinere verpakking). Beiden nagenoeg geurloos en heel tevreden over. Misschien iets duurder, maar ik gebruikte de spuitbus van Bison in de praktijk niet ivm die geur.
Besteld (was/pasta)! Thnx klusrob
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Het eindresultaat (voor de andere tafel ga ik hetzelfde procedé volgen). Dank voor jullie goede adviezen. En op naar de volgende stap, hopelijk weer met wat hulp van jullie. Zie hieronder.



0CC9CDEA-1EB2-42DE-8C7C-3B79128FC49C.jpeg
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Ik heb nu het plastic ding aan de voorkant losgeschroefd om te kijken wat zich daarachter schuilhoudt. Zien jullie gekke dingen? Ik vroeg me bv af of dat gele ‘bandje’ goed zit (omgedraaid). En wat is dat losse stukje (zie volgende foto) precies? Kan het kwaad, moet ik het eruit halen en weggooien? Voelt rubberachtig aan.



6C4553D3-80FD-4CE0-A562-71D5ED2D5416.jpeg

221E9C40-12A9-487C-9A47-0C014C922AB4.jpeg
 

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Bandje weet ik niet zeker , misschien gedraaid voor iets meer spanning?
Rubbber lijkt me iets om stof vanuit de machine te weren.

Misschien de handleiding erbij pakken.
Dank je Dencom. Had ik gedaan, maar kon het niet zo snel vinden. Als ik mag vragen: toen ik recent deze HM2 kocht, deed ie het prima. Is het dan toch verstandig om allerlei dingen te controleren en bv te smeren voor ik ‘m in gebruik neem? Of ben ik dan te pietluttig?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Het bandje moet er zo op. Dit was een van de weinige onderdelen van de scheppach combi machines die regelmatig vervangen moeten worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woet

Woet

Actieve deelnemer
1 okt 2015
26
1
Het bandje moet er zo op. Dit was een van de weinige onderdelen van de scheppach combi machines die regelmatig vervangen moeten worden.
Dank je wel Wim. Heb ik meteen nog een vraag: als ik de ketting aan de voorkant wil smeren, welke olie is dan het best? Zie foto hieronder.

CE55AE1A-F6B5-4024-B3E9-AA16142E3072.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.