Tafel kaal maken

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
419
154
Misschien een combi van suggesties gebruiken: afbijtmiddel en dat er af halen met een afgeronde schraapstaal.
Dat.
Ik heb een oud aanrechtblad een keer ontdaan van een donkere beits of vernis. Eerst met verfafbijt, laten inwerken volgens de gebruiksaanwijzing, en toen met een schraapstaal kaal gemaakt. Het resultaat is niet perfect vlak, maar goed genoeg om opnieuw als werkblad in te zetten.

Het voordeel is dat de toplaag zacht wordt van de afbijt, waardoor het schraapstaal er met weinig kracht doorheen gaat. Het grote nadeel is dat verfafbijt rotzooi is.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
103
11
Oss
Helaas ontbreekt nog een optie waar ik zelf overigens vervend voorstander van ben.
Luchtgommen is voor zoiets ideaal alleen nog een vrij onbekende manier.
zandstralen is voor zelf vaak nog iets grover. is echt heel fijn en op lage druk.

Heel fijn gritmiddel en dan is het net of de lak of verf eraf gomt
Weinig nabehandeling nodig en vrij vlot te doen.
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
Mooie techniek dat luchtgummen, zeker interessant als je gestoken werk weer kaal wilt hebben. Ik zag op de filmpjes haast geen 'afgeschoten' grit op de onderplaat of als stofnevel de lucht hangen nadat het eenmaal op het meubel was afgevuurd. Hebben jullie daar ervaring mee @ZotVanHout en @Wim Kluck ?
 

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
51
36
Den Haag
Dank U heren, ik doelde qua ervaring speciaal op de vervuiling maar ik concludeer voorzichtig dat een verfijnd zandstralen ook welhaast een verfijnde bende zal geven.:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.