Tafel kaal maken

jmachiels

Actieve deelnemer
1 jul 2014
55
0
Ik heb van een familielid zijn oude eikenhouten tafel gekregen. Die willen wij helemaal kaal schuren en dan waarschijnlijk afwerken met Skylt. Is kaalschuren met een bandschuurmachine de beste optie? Of een verfafbijtmiddel oid?


IMG_20240804_161850.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Een bandschuurmachine is naar mijn mening niet het meest geschikt om verf te verwijderen. De schuurband loopt tamelijk snel warm waardoor de verf smelt en zich op het schuurpapier vast zet. Bij een excenter schuurmachine is dat veel minder het geval, zeker als je met stofafzuiging werkt. Voor excenter is er ook een grote keuze aan specifieke schuurmiddelen beschikbaar; voor bandschuurmachine ben je beperkt tot schuurlinnen voor kaal hout.
Sommige types verf zijn moeilijk schuurbaar vanwege het lage smeltpunt.
Afbijtmiddel is duur en niet altijd efficiënt. Branden met hete lucht of gasbrander is indien de verf het toelaat, goedkoper en sneller.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Nu is eiken hard. Als je weinig ervaring hebt met krabben dan heb je snel een kras in je hout. Zorg dat je een scherpe krabber hebt en die scherp houdt. Zo hebben alle methoden voor- en nadelen. Ik heb meerdere eiken tafel geschuurd met een excenter en dat kost tijd. De tafel waren gekleurd met beits en dan moet je een laagje eiken wegschuren. Met een bandschuurmachine schuur je blank eiken veel sneller, maar ik heb er geen, en ik ben bang om er een "deuk" in te schuren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Een Rotex is, als de verf tenminste schuurbaar is, razendsnel. Maar heeft ook als nadeel diepe krassen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
954
506
Noord-Veluwe
Geen idee over welk gereedschap je beschikt, maar ik zou eerst de Rotex 150 erop zetten om de oppervlaktelaag eraf te krijg. Afhankelijk van hoe lang geleden de tafel is behandeld kan dat inderdaad wel wat schuurpapier gaan kosten. Is sowieso een fout die ik vaak tegen kom, dat mensen te lang met een vel willen doen, waardoor het volloopt en daarna veel te veel hitte ontwikkelt, waardoor je de zooi er niet meer fatsoenlijk meer afhaalt. Als het eenmaal zover is, dan helpt een schuurgum ook niet meer. Beter kun je eerder wisselen. Dat werkt een stuk sneller en maakt de kans groter dat je het schuurpapier nog een beetje kunt oppiepen voor hergebruik. Als de rommel er eenmaal af is, dan zou ik naar de BS75 bandschuurmachine met het schuurframe erop grijpen om te zorgen dat het tafelblad weer mooi vlak wordt, want dat gaat gegarandeerd niet meer zo zijn na de actie met de Rotex.

Het is een heel werk, maar op zich ziet het er trouwens uit als een klus die ook met een stel schaven te doen moet zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.513
902
70
Veldhoven
Dit is er een geschikt apparaat voor, als chemicaliën en branden niet helemaal je ding zijn.


jaap
Die heb ik al jaren. Het enige nadeel is dat ie ontzettend veel troep rond slingert.
Je krijgt wel wat groeven, maar die kun je met de bandschuur- en de excenterschuurmachine weg krijgen.
Binnenkort ga ik mijn trap er mee kaal maken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.143
909
Omgeving Leiden
Een lakfrees behoort vaak niet tot het machinepark, een bandschuurmachine loopt snel vol en kan veel schade toebrengen en ook een rotex heeft niet iedereen in zijn gereedschapkist.
En ook met een föhn of een brander zijn er risicos op beschadigingen.

Zo kom ik tot de conclusie dat ik voor afbijt zou kiezen.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
173
54
Delft
Het enige voordeel van zo'n lakfrees ten opzichte van een elektrische schaaf is dat je in hoekjes kan komen toch? Elektrische handschaven hebben vaak prima stofafzuiging, de rommel wordt maar 1 richting op gegooid.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.904
2.943
Bandschuurmachine. En dan een echte dus 100mm breed. Kan je ook gewoon voor een dagje huren. En niet er op leunen, de machine het werk laten doen. Werkt gewoon prima. Ik heb in mijn leven nog nooit een schuurframe gebruikt, dus dat heb jij ook niet nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.888
Gaanderen
Hele eiken tafel met een schraapstaal? Dat is een goede oefening voor je handen. Met een schraapstaal krijg je niet snel groeven met een krabber wel.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.537
718
Enschede
ingoogni.nl
Hele eiken tafel met een schraapstaal? Dat is een goede oefening voor je handen. Met een schraapstaal krijg je niet snel groeven met een krabber wel.
Ach Wim, vroeger, ik zie mijn ouders nog op de knieën zitten, met dikke glasscherven 100 jaar boenwas van de gerookt eiken visgraat parket vloer schrapen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.