T-tracks of extrusie profielen?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben een beetje aan het nadenken hoe ik zelf een fence kan maken voor een zaagtafel. Daarvoor ben ik aan het kijken naar aluminium extrusie profielen. Met name op deze site:


Daarbij kom ik eigenlijk op het volgende. Als je extrusieprofielen vergelijkt met t-tracks, waarom zou je die dan nog kopen? Als ik kijk bij Gereedschappro, dan betaal je echt een veelvoud tov een 20x20 profiel. Zoekopdracht: t-track

Het enige is dat t-tracks dunner zijn en daarmee makkelijker zijn in te voeren in een werkblad. Of zijn er duidelijke andere voordelen aan t-tracks tov extrusie profielen?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Gereedschap pro heeft mooie spullen, maar ik vind het wel allemaal aan de prijs.
Natuurlijk wil het oog ook wat, vandaar rood geeloxeerde alu profielen.
In België worden vaak gordijnrailprofielen van de Brico als ttrack gebruikt. Anderen frezen met een t frees gleuven in de werkbank om t tracks te maken.
Al met al zal het niet veel uitmaken, je gaat er geen olifant aan hangen, meestal zet je een klem oid gewoon stevig vast.
Dus ik zou gewoon gebruiken wat jou het beste uitkomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: LinkinTED

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan gewoon aluminium c profiel kopen. Dat is steviger en met een buitenmaat van 30 x 14 mm is dit mooi in een 15 mm topplaat te verwerken.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Er is wel degelijk verschil, maar of dat voor jou uitmaakt ligt aan jouw specifieke toepassing. Een voorbeeld: een geleider dient goed stijf te zijn. Een T-track is dat van zichzelf maar in beperkte mate. Een aluminium profiel is dat al veel meer. Maar als je de T-track infreest, dan maakt dat verschil in jouw geval niet veel uit. Zelf gebruik beide typen. Aluminiumprofielen haal ik trouwens bij Motedis.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Er is wel degelijk verschil, maar of dat voor jou uitmaakt ligt aan jouw specifieke toepassing. Een voorbeeld: een geleider dient goed stijf te zijn. Een T-track is dat van zichzelf maar in beperkte mate. Een aluminium profiel is dat al veel meer. Maar als je de T-track infreest, dan maakt dat verschil in jouw geval niet veel uit. Zelf gebruik beide typen. Aluminiumprofielen haal ik trouwens bij Motedis.

Mooie website, goede tip. Die halve extrusie-profielen komen wel ongeveer overeen met een T-track en zijn wel echt spotgoedkoop!

 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat type profiel wordt ook gebruikt voor de plaatsing van PV panelen. Als je een plaatser kent, kan je daar misschien terecht voor enkele reststukken. Dan kan je eventueel ook toepassingen maken met de bijhorende schroeven.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
290
118
Ik heb ze hier besteld:

Ik heb de goud kleurige uitvoering gekocht. Ziet er net wat leuker uit dan het standaard grijze aluminium.
Lijmklemmen van Bessey/Festool passen prima (degene die ook gebruikt worden voor geleidelinealen)
Verzendkosten waren iets van € 14,00.

Ik denk dat het grote "nadeel" van de 2020 extrusie profielen de hoogte van 20mm is. Maakt het infrezen in een plaat van 18mm toch een stuk lastiger.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Leuk dat ze ook setjes om te anodiseren leveren. Geven de profielen niet meer zwart af en kan je ze kleuren. De kleuren zijn wel wat beperkt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Verzendkosten zijn vanuit Duitsland nog goedkoper dan in Nederland, wanneer het langer is dan 2 m.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.