Normaal gesproken slijp ik altijd uit de vrije hand. Dat heb ik 20 jaar geleden zo geleerd en ik zag nooit een reden om er van af te stappen. Ik zag echter dit slijphulpje op marktplaats, de Richard Kell #2 honing guide. Kostte maar €25 en voor dat geld wilde ik het wel eens proberen. Je plaatst de beitel tussen de 2 wielen met de rug tegen de 2 stangetjes. Er zitten een aantal vaste maten bij voor de afstand van de snede tot het voorste stangetje die correspondeert met een hoek. 27mm is bv 30 graden, 33mm is 25 graden. De moer aandraaien (niet te vast!) en slijpen maar. De snede blijft ook precies haaks met dit ding. Nadeel is wel dat je met een schaafbeitel geen lichte ronding aan de snede kunt geven dus hij is eigenlijk alleen geschikt voor beitels. Ik heb 'm gisteren de 1e keer geprobeerd met een 2e hands atsunomi waarvan de snede bijna 3mm uit haaks was. Mijn slijpvolgorde was Atoma 600>Atoma 1200>Sigma Select II 3000>Sigma Power 6000>Okudo suita. Koste me in totaal 20 minuten om de snede weer haaks te maken en dat is best wel snel met dit harde staal. Blijf ik 'm gebruiken voor het dagelijkse slijpwerk? Nee. dat niet. Uit de vrije hand slijpen is sneller. Maar om een snede weer haaks te maken is deze wel ideaal.

Laatst bewerkt: