Dat je het wiskundig correct kunt uitrekenen, geloof ik meteen. Met een CAD-systeem kun je het uittekenen en opmeten en in bijv. Excel of GoogleSheet, kun je het uitrekenen. De vraag is echter wat er in de praktijk van terecht komt. De beste oplossing voor de praktijk is volgens mij de volgende:
De zaag zo instellen dat je iets minder dan het maximaal haalbare afzaagt. Dan de overgebleven plank dubbel omkeren en een flinter afzagen. Beide delen zijn dan even groot.
Volgens mij is de theoretische oplossing altijd ondergeschikt aan de praktische oplossing. Theoretisch oplossen geeft inzicht in het probleem en dat is natuurlijk belangrijk.
Je kunt ook uitrekenen wat je moet doen om een zwaluwstaart verbinding te vrezen met een zwaluwstaart frees en een cilindrische frees. Beide heb je nodig en voor elk moet je de frees op de juiste manier inspannen en de machine correct positioneren. Dat kun je uittekenen en uitrekenen maar in de praktijk gaat het om allerlei redenen net even anders waardoor een passende verbinding na een exacte berekening geen feit is.
(U begrijpt ik ben ervaringsdeskundige

)