stopcontact met stof.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Toen wij ons huis kochten ben ik inderdaad ook hetzelfde tegengekomen. Zwarte draad naar de schakelaar toe en geelgroene er vandaan naar de lamp. En nog ergens een rare combinatie, geschakelde stopcontacten die met 2 schakelaars geschakeld waren waarvan het dus gokken was of er stroom op stond. Ook inderdaad oude en nieuwe kleuren door elkaar heen.
Ik heb niet eens meer verder gekeken, maar alles eruit gesloopt en van 0 af aan opnieuw aangelegd.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Het probleem is niet dat je oude met nieuwe kleuren verbindt, als je maar de juiste kleuren bij elkaar in de las draait. Dus blauw bij rood, bruin bij groen en geel/groen bij grijs. De zwarte was altijd al zwart. Ik vond hier op de deel boven de koegang een grote lasdoos met daarin de blauwe en de bruine ook verkeerd om op de oude kleuren geplaatst. Gelukkig was dit slechts voor een stopcontact voor de wasmachine en kon dus geen kwaad. Maar er zijn een heleboel mensen die rood associëren met gevaar en groen met veilig en dus de boel verkeerd aansluiten. Toen de kleuren voor elektra draad werden bedacht bestonden er nog geen verkeerslichten in rood en groen en was het meer een slag in de lucht welke kleuren men zou gaan gebruiken voor de isolatie.
Je mag trouwens gerust nieuwe op oude kleuren aansluiten zolang het maar de moderne vinyl variant is. Oude katoenen/linnen isolatie mag niet meer, maar dat zou je ook niet meer moeten willen, de kans op ongelukken is daarbij levensgroot aanwezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.