stopcontact met stof.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb bij een onderstel van een draaibank een stopcontact met schakelaar gemaakt, jaren geleden.
Onderstel ben ik nu aan het demonteren en ik kwam een stopcontact met erg veel stof tegen.
Dit lijkt mij iets om toch in de gaten te houden, of valt dat mee?

IMGP5039a.jpg
 

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Als er een slecht contact is of een vonkje vrij komt bij het inpluggen van een stekker dan kan het stof gaan smeulen / branden
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik zou kiezen voor een betere schakelaar/stopcontact. Als je een spatwaterdichte combinatie gebruikt mag je verwachten dat er zeker geen zaagsel in kan komen. Dit ziet er wel degelijk uit, maar is het blijkbaar niet. Ik vind de combinatie blauw/bruin in de schakelaar trouwens wel een aparte.... ;)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Waterdicht en stofdicht zijn 2 totaal verschillende dingen, wil je stofdicht schakelmateriaal kom je in de EX (explosie proof) series uit met navernante prijzen. Ik zou er gewoonte van maken 1 keer per jaar even de kapjes eraf te halen en de compressor erop te zetten.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Die snippers die onderin liggen die zouden niet door een waterdicht stopcontact heen moeten komen. Ik vermoed eerder dat de doorvoering te ruim was in dit geval.

Zelf heb ik gekozen voor de Busch-Jaeger Ocean lijn. Deze zijn ip44 en voorzien van een klepje. Ik verwacht niet dat ik die jaarlijks open hoef te maken om schoon te maken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb goede ervaringen met Niko Hydro. Die zijn IP55. Dus ook nog niet geheel stofdicht.
Gira heeft IP66 schakelmateriaal = stofvrij en waterbestendig (o.a. hier en hier), maar of dat perse nodig is...

ALs ik het zo zie zal een deel van eht stof, in ieder geval de grotere spaanders, binnenkomen via de kabeldoorvoeren. Schakelmateriaal met wartels ipv een doorsteekrubber werken in dat opzicht al een stuk beter.

Zie voor de uitleg over IP-klassen hier.

En van die blauwe draad, die heeft waarschijnlijk de functie van schakeldraad? Dan ff aan beide kanten een stukje zwarte tape of krimpkous als markering erom doen, dan weet iemand die na jou hieraan gaat sleutelen ook waar de draad voor bedoeld is. Wel zo veilig...
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Waterdicht en stofdicht zijn 2 totaal verschillende dingen, wil je stofdicht schakelmateriaal kom je in de EX (explosie proof) series uit met navernante prijzen. Ik zou er gewoonte van maken 1 keer per jaar even de kapjes eraf te halen en de compressor erop te zetten.
ex en stofdicht klopt niet helemaal
google maar op ip 67 waar de cijfers voor staan
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je kunt het ook dichtkitten met wat siliconenkit.
De verbinding lijkt vrij open te zijn geweest, want er zitten toch ook vrij grove stofdelen in zo te zien.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Is een stofcontact.
zit echt wel kwaliteit verschil in de diverse spatwaterdichtte wcd’s. Ik zelf pak ook meestal de goedkope uitvoering. Maar een merk zoals Niko is echt wel beduidend beter.
 

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Ik zou me eerder druk maken over de manier van aansluiten...
De stopcontacten links zijn aangesloten met rubber kabel (niet de bedoeling) en de schakelaar rechts
is aangesloten met een bruine en een blauwe draad. De blauwe draad is ook niet bepaald standaard.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De aansluiting is geen vaste aansluiting maar een stopcontact die via een centraaldoos aangesloten was met een verlengsnoer met stekker en die stekker ging het stopcontact in, van de vaste installatie, als ik ging draaien.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Voor het schakelen van stopcontacten is het beter om dubbelpolige schakelaars te gebruiken liefst met indicatielampje. Dit is zeker het geval wanneer er voor de schakelaar een stekker verbinding zit. In Nederland weet je dan namelijk nooit zeker of een enkelpolige schakelaar in zon geval de nul of de fase onderbreekt. Mocht je dan gaan sleutelen aan de machine of het geschakelde stopcontact terwijl de schakelaar uit staat, dan kun je voor behoorlijke verassingen komen te staan als toevallig de nul onderbroken wordt ipv de fase.

Toegegeven, het is natuurlijk een fout op fout situatie (en stekker nog in het stopcontact , precies verkeerd om en schakelaar enkelpolig), maar je zou zeker niet de eerste zijn die zo een optater krijgt.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ach, je moet maar zo denken, het kan altijd nog vreemder...
Dit kwam ik tegen boven het voorhuis van de boerderij. Zeer inventieve voorgangers geweest...:)
DSCF3235.JPG
DSCF3236.JPG
DSCF3239.JPG
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Pff wat een gribus, levens gevaarlijke gedachte; draadkleuren?....lekker belangrijk er zitten toch genoeg draden in de kabel?

Oude en nieuwe kleuren door elkaar gebruiken in een lasdoos is, dacht ik, al niet toegestaan, maar een aarde als nuldraad is echt gevaarlijk en dan nog niet eens omkleuren (ook al is het dan nog niet toegestaan!).

Ik mag hopen dat je de hele gribus inclusief stalen leidingen er meteen uit gerost hebt?
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Staat nog op het lijstje met te doen. Eigenlijk kan er niets gebeuren, men heeft de boel op zich "goed" aangesloten...nou ja... maar er gaat niets verkeerd.
Ik durf dit wel te zeggen, ben namelijk elektromonteur, oftewel een vonkentrekker... :)
Maar dit jaar nog wordt de boel heringericht...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.