Stofzuiger voor kleine werkplaats

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.492
778
Moordrecht
Kunnen regelen van de zuigkracht is zeker bij schuurmachines eigenlijk musthave. Probeer jij maar eens een excenter met een knaller van een stofzuiger erachter nog te bewegen. Ik moet mijn Starmix echt lager zetten anders zuigt mn machine vast op het oppervlak, maar zuigt hij ook minder af, hoe gek dat ook mag klinken

• Leuk
Waarderingen: Robje

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ondanks dat je aangeeft waarschijnlijk niet snel zakken vol te hebben,
Denk in je setup ook aan een Dust Commander; kost je €25-30 euro en een afsluitbare ton/emmer en scheelt je echt een hoop. Je stofzak raakt veel minder snel vol (als er uberhaupt al wat in komt en behoudt daardoor zijn zuigkracht.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Robje

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
Heb jij een voorkeursmachine? Zag idd ook de VC2512. Is een L klasse wat ik het belangrijkste vindt. Maar niet antistatisch en geen zuigkrachtinstelling.
Is er nog een groot voordeel bij het kunnen regelen van de zuigkracht?
De festool is zeker een fijne machine. Maar ik gebruik de makita net zo vaak.

Ik zelf heb er nog zo'n cycloon voor zitten. Hoef amper meer stofzuigerzakken te wisselen. Die aanschaf heb je er snel uit. Regelbare zuigkracht heb ik nog nooit gemist. Maar met een schuurmachine erop is het wel iets fijner.

• Leuk

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Starmix 1635, Makita VC 4210, Festool MIDI, Bosch GAS35. Maar ik schrik toch wel een beetje van de prijs als ik naar deze stofzuigers kijk en het is ook boven mijn budget.

Ik heb ook gekeken naar voor mij betaalbare stofzuigers.
De Makita VC2012L, VC2512L, VC3011, deze zijn betaalbaar alleen niet antistatisch. De VC1310LX1 is dat wel.

De Festool CT15E is een antistatische stofzuiger maar heeft alleen geen stofklasse. Weet dus niet hoe goed deze filtert. Dan zou ik dus beter kunnen gaan voor de CTL Mini die wel een stofklasse heeft. Of een CTL SYS maar deze lijkt me wel erg klein.

De Starmix NSG 1232 ADL EHB, nog binnen budget, L klasse met inschakelautomaat tot 2KW.

Zelf vind ik het altijd prettig om wat linkjes en/of foto's bij de genoemde artikelen te zien. Leest wat lekkerder en scheelt ook voor alle lezers een hoop opzoekwerk.

(Kan best zijn dat ik dat ook wel eens vergeten ben te doen... 🙈 )

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
Voor mijn handmachientjes gebruik ik een Makita VC2510 LX1. Deze stofzuiger heeft een L klasse, is antistatisch, heeft regelbare zuigkracht, zelfreinigend filter (alhoewel ik daar hoegenaamd niets van merk) en is bovenal prijselijk (ca € 380).

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
226
99
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb gister voor mijn CNC nog een goede en goedkope lange stofafzuiging slang gekocht.
Ook niet onbelangrijk in een kleine werkplaats ;)

Afhankelijk van de vertaling staat in de omschrijving 'moeilijk ontvlambaar' of 'flammable' (en 'superlight', 'flammable' vertaald als 'superlicht ontvlambaar' )
De informatie van de fabrikant is dan de doorslaggever:
  • very good low temperature flexibility
  • flame-retardant according to: UL94-HB
  • flame-retardant according to: DIN 4102-B1
  • Permanently antistatic wall: according to ISO 8031 electrical and surface resistance <10⁹ Ω (according to NFPA 652 10⁸-10⁹ Ω)
  • in accordance with ATEX 2014/34/EU (1999/92/EC) and German TRGS 727: aspiration of combustible dust (zone 22 inside), for conveying of non-flammable liquids, for use in zone 1 and 2 (gases)
  • conforms to the safety regulations of the German Wood Trade Association

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
46
20
Rheden
Ondanks dat je aangeeft waarschijnlijk niet snel zakken vol te hebben,
Denk in je setup ook aan een Dust Commander; kost je €25-30 euro en een afsluitbare ton/emmer en scheelt je echt een hoop. Je stofzak raakt veel minder snel vol (als er uberhaupt al wat in komt en behoudt daardoor zijn zuigkracht.
Goede tip @Inbeelder en @Guido76 Denk inderdaad dat dit dan een fijne aanvulling gaat zijn. Prijs valt me dan nog wel mee.

Kunnen regelen van de zuigkracht is zeker bij schuurmachines eigenlijk musthave. Probeer jij maar eens een excenter met een knaller van een stofzuiger erachter nog te bewegen. Ik moet mijn Starmix echt lager zetten anders zuigt mn machine vast op het oppervlak, maar zuigt hij ook minder af, hoe gek dat ook mag klinken
Denk inderdaad dat ik wel graag regelbare zuigkracht wil. Om alleen iets op te zuigen of aan de freestafel kan het volle kracht. Maar ga hem zeker ook gebruiken voor het schuren.
Zelf vind ik het altijd prettig om wat linkjes en/of foto's bij de genoemde artikelen te zien. Leest wat lekkerder en scheelt ook voor alle lezers een hoop opzoekwerk.

(Kan best zijn dat ik dat ook wel eens vergeten ben te doen... 🙈 )
Je hebt gelijk dat het makkelijker leest. Had inderdaad gekund en snap je punt. Sommigen snappen meteen het typenummer anderen moeten het opzoeken. Zal er volgende keer rekening mee houden.

Voor mijn handmachientjes gebruik ik een Makita VC2510 LX1. Deze stofzuiger heeft een L klasse, is antistatisch, heeft regelbare zuigkracht, zelfreinigend filter (alhoewel ik daar hoegenaamd niets van merk) en is bovenal prijselijk (ca € 380).
Zal hem op de shortlist zetten @LukeB2530

DaanKr

Nieuw lid
22 apr 2023
4
1
Nieuwegein
@Robje, en al een keuze kunnen maken? Ik zit met hetzelfde dilemma: zoek een bouwstofzuiger met regelbare zuigkracht, geïntegreerde stopcontact, TNO certificering (L-klasse is voldoende) en het liefst antistatisch. Dan toch gewoon voor de Makita VC2512L gaan en zelf proberen antistatisch te maken?

Iemand tips? :)

• Leuk

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
129
130
65
Boechout (Prov. Antwerpen)
@Robje, en al een keuze kunnen maken? Ik zit met hetzelfde dilemma: zoek een bouwstofzuiger met regelbare zuigkracht, geïntegreerde stopcontact, TNO certificering (L-klasse is voldoende) en het liefst antistatisch. Dan toch gewoon voor de Makita VC2512L gaan en zelf proberen antistatisch te maken?

Makita VC2510 LX1. Dit toestel heeft alle door u gevraagde specs (ge-integreerd stopcontact, anti-statisch, zelfreinigend filter, L klasse, 2 slangen in verschillende diameter, hulpstukken enz). Ikzelf gebruik deze shopvac ook, naar volle tevredenheid. Trouwens, in deze stofzuiger hoeven geen (dure) stofzuigerszakken in. Een gewone vuilzak (minstens 70 cm breed) past hier ook in.

• Leuk
Waarderingen: Typograaf en DaanKr

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde

Dat anti statische moet je niet teveel van voorstellen. Of niet moeilijker maken dan het is.
De makita heeft geen regelbare zuigkracht. Wel een 5 sterren prijs-kwaliteit verhouding.

• Leuk
Waarderingen: Typograaf en DaanKr

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
46
20
Rheden

Dag Daan,

Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor een Festool MIDI en een bluetooth afstandsbediening. Misschien was een Makita VC2512 praktisch genoeg geweest. Voor mij was de vorm van de Festool praktischer en het antistatische gaf me iets meer vertrouwen na verhalen over elektrostatische schokken.
De Festool MIDI werkt voor mij erg prettig met bedrade apparaten zoals de Triton bovenfrees, Makita Excenter schuurmachine en de parkside invulzaag. De afstandsbediening vindt ik erg fijn bij al mijn accutools waarbij ik stofafzuiging bij wil of om even snel de werkplaats of het werkvlak schoon wil hebben.
Enige wat ik nog mis is een goede stofzuigstang. Vindt de accessoireset van Festool wel aan de prijs.

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
Dat is een mooi ding. Heb dezelfde. Zeker die bleutooth aan/uit knop vindt ik geweldig.

Maar is wel een heel andere prijsklasse dan de Makita, niet echt met elkaar vergelijkbaar.

Ik heb onderlaatst zo'n accesoireset via marktplaats op de kop getikt. Is wel een fijn setje.

• Leuk

DaanKr

Nieuw lid
22 apr 2023
4
1
Nieuwegein
Bedankt voor de reacties allemaal.
@Robje, Heb je de CTM MIDI of CTL MIDI? En zit de bluetooth aan/uit knop op de slang er automatisch bij of moet je die los aanschaffen?

Robje

Actieve deelnemer
18 jun 2021
46
20
Rheden
Bedankt voor de reacties allemaal.
@Robje, Heb je de CTM MIDI of CTL MIDI? En zit de bluetooth aan/uit knop op de slang er automatisch bij of moet je die los aanschaffen?
Ik heb de CTL MIDI. Leek me als klusser prima en dezelfde filters als de CTM. Zelf denken aan de filterreiniging en geen alarm als de zuigkracht afneemt kan ik mee leven. Heb er zelf een bluetooth afstandsbediening bij gehaald.

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
215
73
Een afstandbediening voor een stofzuiger, om de auto stop functie te regelen bij accu apparaten? Maar die werkt überhaupt niet toch, een auto stop bij een accu apparaat? (noot voor mijzelf, dan ben ik blij dat ik vanwege afzuiging geen accu kantentrees heb gekocht. Als ik zie hoe enorm veel stof dat ding produceert).

Ik kijk met een schuin oog ook naar een stofzuiger, 1 in de werkplaats is te weinig als er 2 kantenfrezers bezig zijn. Ik kom uit bij deze, Makita vc3012. Antistatisch, L klasse en laag aantal dB.

Ik zie ook stofzuigers zonder zak maar dat lijkt mij echt waardeloos, sta je vervolgens de opvangbak boven een vuilniszak leeg te schudden. Als nog allemaal stof om je heen.

vc3012l.jpg

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
Die afstandbediening op een Festool stofzuiger zit op het uiteinde van de slang. Of waar dan ook, want je kunt deze overal plaatsen. Het is gewoon een bandje met een drukknop. Is echt fantastich.

In geval van een bedraad apparaat werkt de auto functie gewoon als je het apparaat aanzet. In geval van accu machines van Festool kun je deze via bluetooth koppelen aan de stofzuiger en hoef je de stofzuiger dus niet apart aan te zetten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.