Stofzak voor Makita invalzaag SP6000

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik gebruik al enige tijd tot volle tevredenheid de invalzaag SP6000 van Makita. Meestal in combinatie met een stofafzuiger.
Maar soms is het handiger om een losse stofzak te gebruiken. Totnutoe gebruikte ik dan een aangepaste versie van een stofzak voor de afkortzaag maar handig is dat niet.

Is er misschien een stofzak speciaal voor deze machine? Als ik het bij Ggle intyp vind ik geen duidelijk antwoord.
Wie heeft hier een goede oplossing voor gevonden?

Notabene: de buitendiameter van de aansluiting op de machine is 40 mm. Maar zelfs de Makitasite geeft geen informatie over de maten van de aansluitingen voor stofafzuiging. Noch voor de stofzakken, noch voor de machines...
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Dit antwoord kreeg ik van mTools nadat ik het daar had voorgelegd (dacht dat dat Makita was...):
Beste Rob,


Voor een invalzaag zijn geen stofzakken leverbaar. Dit omdat een invalzaag veel te veel zaagstof produceert waardoor de stofzak te vlug vol zit. Deze machines zijn standaard gemaakt om aan te sluiten op een stofzuiger.


Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op.
Ik heb gebeld en gezegd dat ik het toch wil en dat ik een canadese site had gevonden die het aanbood: Makita 122562-9 Dust Bag for SP6000, 9403, 9921.

Maar deze zak vind ik niet bij Nederlandse webwinkels. Wel het typenummer maar met een ander plaatje/model. Bij allemaal...

Hij ging het bij Makita navragen...
Dus als iemand een workaround heeft, ook goed ;-)
 

Paul123

Nieuw lid
10 mrt 2018
21
3
Drenthe
Dit antwoord kreeg ik van mTools nadat ik het daar had voorgelegd (dacht dat dat Makita was...):

Ik heb gebeld en gezegd dat ik het toch wil en dat ik een canadese site had gevonden die het aanbood: Makita 122562-9 Dust Bag for SP6000, 9403, 9921.

Maar deze zak vind ik niet bij Nederlandse webwinkels. Wel het typenummer maar met een ander plaatje/model. Bij allemaal...

Hij ging het bij Makita navragen...
Dus als iemand een workaround heeft, ook goed ;-)
122562-9 - Stofzak en Makita stofadapter - 416497-7 - t.b.v. bandschuurmachine 9403 ?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
dan heb je daar ook je antwoord, ik zag bij Combitools hetzelfde typenummer staan en die past op de 9403, dit staat er op de ATLAS site die jij noemt:

Makita 122562-9 Dust Bag for SP6000, 9403, 9921​

 

NeoEko

Actieve deelnemer
Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken!
Ik twijfelde -en nog steeds een beetje- omdat bij alle nederlandse sites een ander plaatje staat.

Daarom hoopte ik dat iemand zou zeggen: "ik heb die gekocht, het plaatje klopt niet maar de aansluiting is 40 mm en hij past prima op mijn SP6000".

Jammer dat Makita het niet wat makkelijker maakt. De zaag zelf werkt overigens erg fijn :giggle:
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Bedankt Bobmartin. Ik heb de video bekeken.
Denk ook dat die Mafell de mooiste optie is. Wel aan de prijs.

En hopelijk heeft de accu-uitvoering dezelfde aansluiting als de snoermachine die ik heb.

Het verbaast me eigenlijk dat niet meer mensen hier tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen. Of niemand heeft de sp6000 ;-)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Voor af en toe met een stofzak zagen is denk ik prima. Maar ik denk dat de aansluiting snel vol loopt met zaagsel.
Een bandschuurmachine heeft een ingebouwde blaasfunctie, die het zaagsel/stof naar buiten blaast en dus in de stofzak. Een invalzaag heeft dat niet. Die werpt het zaagsel alleen maar naar buiten.
Voor af en toe zagen heeft het dus wel nut, maar voor langdurig zagen schiet je er weinig mee op ben ik bang.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Voor af en toe met een stofzak zagen is denk ik prima. Maar ik denk dat de aansluiting snel vol loopt met zaagsel.
Een bandschuurmachine heeft een ingebouwde blaasfunctie, die het zaagsel/stof naar buiten blaast en dus in de stofzak. Een invalzaag heeft dat niet. Die werpt het zaagsel alleen maar naar buiten.
Voor af en toe zagen heeft het dus wel nut, maar voor langdurig zagen schiet je er weinig mee op ben ik bang.
Ja, dat ben ik met je eens. Meestal gebruik ik de stofzuiger, maar dat is soms niet handig. En ja, zo'n stofzak is redelijk snel vol. Vaker legen dus en alleen gebruiken als het moeilijk anders kan.
Maar ook met alleen een stofzak zuigt hij echt goed af!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Nou ik kan je zeggen dat met die einhell zak dat het toch prima werkt, omdat het zaagblad in een dichte behuizing draait komt toch het grootste deel van het zaagsel in die zak terecht, ja je moet hem wel op tijd leegmaken, maar dat is met alles wat je gebruikt om stof op te vangen. Meestal gebruik alleen de stofzak.
 

remcovandeberkt

Actieve deelnemer
19 jul 2017
31
6
Woudenberg
Ik kan uit ervaring praten dat soms een stofzak toch echt heel erg handig is.
Niet dat het optimaal is en je moet er zeker niet vanuit gaan dat alles wordt opgevangen.

Zelf gebruik ik de stofzak die bij mijn FERM lamello frees zit/zat. Hier zit vooraan een knijper zodat hij eigenlijk op alle aansluitingen past.

Deze is trouwens ook los te bestellen -> Ferm bestel site <- heb geen aandelen

Niet vergeten dat je hem wat vaker moet leeg gooien
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Goede tips! De Ferm stofzak is natuurlijk een koopje! En altijd goed om te zien dat er goede ervaringen mee zijn.

De Hack met de melkverpakking lijkt in de video ook goed te werken. Mooi dat je bij een transparante fles ook kunt zien hoe vol hij is. Alleen nog een oplossing vinden om hem sneller te kunnen legen. Want dat moet toch wel regelmatig als je flinke stukken zaagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.