Stofafzuiging voor hobbyist

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik ben ook wat meer met die stofafzuiging bezig. In ieder geval meer consequent zijn in het ook daadwerkelijk gebruik maken van de aanwezige mogelijkheden door de stofzuiger erop aan te sluiten. Zo heb ik van de week voor het eerst na 3 jaar pas het stofafzuig hulpstuk gebruikt van mijn festool frees. En wow, dat maakt wel een verschil. Het werkt echt en zit minder in de weg dan gedacht.

Stof afzuigen op een schuurmachine terwijl je kozijnen aan het schuren bent vindt ik nog steeds drama omdat het je bewegingsvrijheid zo enorm in de weg zit.

Wat betreft stofafzuiging in de garage ben ik mij nog aan het orienteren. Ik had een ingeving door een keuken afzuigkap van marktplaats te halen en deze direct naar buiten te laten blazen. Die heb je al voor 50 euro en mits de juiste diameter buis kun je er zo maar eens 600-700 kuub per uur mee doen.

Ik zou dat enkel gebruiken om de stoffige lucht af te voeren en daarbovenop nog gewoon de bouwzuiger met cycloon direct aangesloten op de zaag.

Zou dat gaan werken?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
De cycloon is een betere investering dan de stofzuiger die erachter staat. Dat ding haalt gewoon 90% van al je vuil eruit wat dus niet in de stofzuiger zelf komt.

Doe je af en toe eens de garage stofzuigen dan heeft het nog niet veel zin, maar sluit je hem aan op een machine wat veel zaagsel produceert dan verdient de cycloon zich in een week al terug.
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Even wat terugkoppeling; inmiddels heb ik een afzuiging overgenomen (MP); het is een HBM200 geworden die met 2PK toch 2500m3/h zou moeten doen. Er zitten wieltjes onder maar die draaien niet heel gemakkelijk dus elke keer als ik ga klussen en dus de afzuiging naar buiten rol is het wel beetje duwen/trekken (wellicht keer beters zwenkwielen eronder zetten).

Verder valt mij op dat 2500m3/h niet heel erg veel luchtverplaatsing geeft; ben wel blij dat ik geen ouder/lichter model heb genomen, liever overdimensioneren zeg maar... Er zit een 10m slang bij (100mm) waarmee ik gemakkelijk van buiten naar de apparatuur binnen kan komen; werkt voor mij nu goed genoeg.

Dan het geluid van de afzuiging; die valt mij behoorlijk mee, niet heel storend; al zou het in een rijtjeshuis voor buten wellicht wel minder plezierig zijn.

Wat ik wel moet opmerken; zowel de zak zit een scheur in; als de buis tussen moter en behuizing zitten gaten in; en hierdoor lekt behoorlijk wat stof weg. Ook door de stof van de zak komen kleinere deetjes door. Zoals gezegd voor mij niet echt een probleem want daarom staat hij buiten :)

Ik puzzel nu hoe ik de slang zo efficient mogelijk kan plaatsen met gemaakte bakjes zodat ik zowel van de zaagtafel, als afkortzaag als freestafel zoveel mogelijk zaagsel en stof direct weg haal.

Al met al eigenlijk nu al zeer tevreden.

Tips zijn welkom!

Paul
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb een HBM op krachtstroom een keer geïnstalleerd die te weinig zuigkracht gaf. Bleek de blower de verkeerde kant om te draaien, kwestie van twee draden in de stekker wisselen:sneaky:

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij die hbm gaat de zuigkracht omhoog als je er de juiste diameter slang aan knoopt. 1 x 100mm is te klein waardoor het debiet instort.
 

baburao

Nieuw lid
28 aug 2020
1
0
Coming in first place, and what we consider to be the BEST dust extractor on the market today is the Hilti VC 150-10 XE. While it may be the most expensive dust extractor to buy, it offers excellent power and it comes with an excellent warranty that is tough to beat in the industry
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Je schrijft:
Verder valt mij op dat 2500m3/h niet heel erg veel luchtverplaatsing geeft; ben wel blij dat ik geen ouder/lichter model heb genomen, liever overdimensioneren zeg maar... Er zit een 10m slang bij (100mm)

om met een slang van 100 mm 2500 m3/h te halen zou je in die slang een snelheid van 88 m/s moeten hebben. Dat geeft een enorme weerstand zeker met 10 m slang.
Om spanen en houtvezels te transporteren moet je ergens rond de 20 m/s zitten, bij een slang van 100 komt dit op 600 m3/h.
Die 2500 m3/h haal jij dus bij lange na niet. Maar is ook niet nodig voor jouw toepassingen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik ben ook van plan een cycloon te installeren. De opvangbak wil ik van plaatmateriaal maken. De vraag gaat over het merk cycloon. Wil hem niet direct van Ali halen.
Lees goede ervaring met de Oneida air maar ook met de Dustcommander DLX die toch een stuk goedkoper is. Zijn er verschillen? Of zijn de merkloze net zo goed......?
Groet
Bert
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik denk dat, afgezien van evidente kwaliteitsverschillen qua uitvoering en afwerking, vooral de niet al te betrouwbare maatvoering een punt is bij de China-klonen. Ik heb een 'namaak' cycloon waarvan de in– en uitgang niet overeenkomen qua buiten– en binnendoorsnedes. Wat best frustrerend is. En het vinden van passende hulpstukken moeilijker maakt.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik heb een Oneida van marktplaats gekocht voor 50 euro. Het werkt perfect. Maar het is verder een simpel stukje plastic. Ook een chinees zou dit moeten kunnen maken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik heb een Oneida van marktplaats gekocht voor 50 euro. Het werkt perfect. Maar het is verder een simpel stukje plastic. Ook een chinees zou dit moeten kunnen maken.
Bedankt voor jullie reactie. Misschien komen er wel Black Friday deals, anders ga ik dan vast niet voor de duurste:)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat ik wel moet opmerken; zowel de zak zit een scheur in; als de buis tussen moter en behuizing zitten gaten in; en hierdoor lekt behoorlijk wat stof weg. Ook door de stof van de zak komen kleinere deetjes door.
Zoals gezegd voor mij niet echt een probleem want daarom staat hij buiten :) Paul
Als in de zak en slang een scheur zit, wordt volgens mij de zuigkracht ook minder.
Mvg, :).
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Als in de zak en slang een scheur zit, wordt volgens mij de zuigkracht ook minder.
Mvg, :).
Ja Spaander, daar heb je helemaal gelijk aan.
Het fijne stof komt dan bij Paul5376 ook nog eens in de motor van zijn stofzuiger terecht.
Dat wordt binnenkort voor hem een nieuwe investering.
Jammer dat men een systeem laat draaien, terwijl men weet dat het stuk is.
Kan ook nog eens heel gevaarlijk worden.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik ben ook van plan een cycloon te installeren. De opvangbak wil ik van plaatmateriaal maken. De vraag gaat over het merk cycloon. Wil hem niet direct van Ali halen.
Lees goede ervaring met de Oneida air maar ook met de Dustcommander DLX die toch een stuk goedkoper is. Zijn er verschillen? Of zijn de merkloze net zo goed......?
Groet
Bert
ik heb zojuist deze ontvangen - niks mis mee.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.