Stofafzuiging voor hobbyist

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat is zo'n cycloon nou precies? Hoe werkt het / wat doet het?
Simpel gezegd: door de centrifugale werking wordt het stof naar buiten geslingerd en beland uiteindelijk in de ton. Daardoor komt er minder in je stofzuiger terecht en worden de filters minder belast.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De stofzuiger zuigt lucht/zaagsel via de cycloon. De gaten in de cycloon en vorm zijn zo gemaakt dat onder zwaartekracht/middelpuntvliedende kracht het zaagsel in je opvangbak “valt” in plaats van in je (dure) stofzuigerzak.

Denk dat je het principe ook zonder cycloon nog wel werkend kunt krijgen.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Wat is zo'n cycloon nou precies? Hoe werkt het / wat doet het?

wellicht moeilijk uit te leggen. Zoek op dust cyclone op youtube en je ziet het direct.

Maar waar het op neerkomt is dat er een centrifugale luchtstroom wordt gecreerd binnen de cycloon waardoor alles wat je opzuigt uiteindelijk beneden in de ton valt. Deze ton kan je dan gewoon leeggooien als zijnde een normale prullenbak die vol zit. Je gewone stofzuigerzak krijgt nog maar een fractie te verwerken en je doet er dus veel langer mee.

En het werkt niet alleen met hout of stof. Laatst moest ik een gat graven in de tuin en heb de aarde wat losgewoeld met de schep maar het gat leeggezogen via de cycloon. Werkt makkelijk als je niet goed kunt scheppen vanwege wortels en dergelijke. Moet het wel een beetje droog zand zijn.
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ik heb inmiddels het rijtje vol, ik heb de cycloon voor 30mm, 50mm, 75 en 110.

Dit is de opstelling die ik heb gebruikt om de oude stuclaag van de muren af te halen.
Is een slijptol met stofkap en een speciale schijf hiervoor. Omdat ik niet alles onder een dikke laag met stof wil hebben, heb ik het volgende gemaakt.

20200222_163149.jpg

Ik heb een as stofzuiger gebruikt, bij de Lidl of Cranenbroek in de aanbieding. Omdat de schijf nogal behoorlijk vreet heb ik nogal een afvoer nodig. Vandaar de tweede stofzuiger.
Eerst een 70mm slanger gebruikt maar die kwam helemaal vol te zitten.

Resultaat:
IMG-20200223-WA0008.jpg

Inmiddels is de slang van de cycloon naar de slijptol aangepast naar 50mm.
Ga binnenkort de stofzak aanpassen, daar zit nog een opening/buis op van 28mm, ga deze naar 45mm zetten.

De grote broer:
20200222_163155.jpg

Ik heb alleen nog 1 probleem, maar wilde hiervoor een apart topic openen.
Stof...

Bij mij komt er nog heel veel stof in de stofzuigers. Waardoor ik zowat elke 10 minuten de filters moet schoon kloppen om weer verder te gaan. Het stof is net zo fijn en licht als meel.

Heeft iemand tips hiervoor?

Omdat ik zo vaak de filters moet vervangen en heb ik een patroonfilter aangeschaft en wil het patroon in een vat plaatsen, daar vervolgens de stofzuigers aan te sluiten. Zodat de lucht door het patroon gaat. Voordeel hiervan is dat ik het patroon eenvoudig met een tilmotor of door de hendel te draaien de schoepen leeg kan maken.

Al het advies is welkom :)
Uiteraard als ik volgende week ermee aan de slag ga om de installatie te bouwen maak ik foto's.
Het patroon komt in een 200liter stalen vat te zitten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Bij dat slijpen krijg je heel fijn stof. Een cycloon haalt grof er gemakkelijk uit maar laat altijd het fijnste stof door. Op de foto zie ik jou witte cycloon. Voor fijn materiaal moet een cycloon slank zijn, dus hoog t.o.v. de diameter. Deze is dat niet en zal dus minder fijnstof afscheiden.
wat eigenlijk ook moet is dat de denkbeeldige onderkant, het punt waar de wanden van de cycloon bij elkaar zouden komen, boven de opvangemmer ligt. Bij jou ligt dat punt vrij ver in je emmer. Je kunt enigszins verbeteren door daar nog een stukje pijp tussen te zetten.
Maar met deze cycloon en het fijne stof van het slijpen zul je altijd vrij veel doorslag houden
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Ook is slang kleiner dan inlaat cycloon, dus eigenlijk is je cycloon te groot voor de slang. Aan de uitlaatkant is dat minder een probleem. Inlaatkant wel, je luchtsnelheid gaat dan in 1 keer een factor 4 ( schat ik gezien de diameters) naar beneden waardoor het wervelen door de cycloon niet meer goed loopt.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Leuk ontwerp dat ronde! Waar heb je die slangen en adapters weg?



Ik heb onlangs deze relatief goedkope variant gemaakt:

- bouwstofzuiger van de Gamma die om de zoveel weken eens in de aanbieding is voor €60;
- 60 lt voerton voor €17,50 via Marktplaats;
- chinese cycloon voor €20
Het hout had ik nog liggen.
Bekijk bijlage 88471
Bekijk bijlage 88472
Al met al nog geen €100 en werkt perfect. Het ronde ontwerp maakt hem trouwens ook erg mobiel en ik heb wat stukken lood onder de basis vast geschroefd om hem niet top-zwaar te maken :)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Leuk ontwerp dat ronde! Waar heb je die slangen en adapters weg?
De slangen zijn van de bouwstofzuiger zelf plus wat extra van andere oude stofzuigers (vaak bij de kringloop ook zat te krijgen). En alle koppelingen zijn gewoon pvc verloopstukken/ringen.
Veel pvc stukken en slangen zijn heel goed passend te krijgen na verhitten. Ik gebruik er een verafbrander voor.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Goeie tip, dankjewel! Zal morgen eens rondje kringloop doen.

De slangen zijn van de bouwstofzuiger zelf plus wat extra van andere oude stofzuigers (vaak bij de kringloop ook zat te krijgen). En alle koppelingen zijn gewoon pvc verloopstukken/ringen.
Veel pvc stukken en slangen zijn heel goed passend te krijgen na verhitten. Ik gebruik er een verafbrander voor.
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik wil in mijn garage nu eens gaan werken aan een fatsoenlijke stofafzuiging, momenteel werk ik altijd met een 3M kapje, maar het voelt gewoon niet goed om uren in het stof door te brengen, en daarnaast tja, uiteindelijk moet het toch elke keer weer opgeruimd worden he... ;-)

Na het lezen over cyclonen en HBM's... heb ik het volgende idee en ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken.

Gezien de beperkte ruimte (ik heb niet de luxe om tot het plafond filters te monteren), was ik van plan een HBM200 aan te schaffen en elke keer als ik ga klussen om deze afzuiging "buiten" neer te zetten en een slang naar binnen te leggen die ik dan koppel aan ofwel een los apparaat dat ik dan gebruiken ga ofwel aan een garage-ringleiding. Voor de zaagtafel en freestafel dacht ik een kap te maken die ik simpel met lijmklemmen kan richten/plaatsen.

Wellicht is het zelfs mogelijk om de afzuiger direct op de grijze kliko te monteren?

Voordelen:
- Afgezogen lucht is direct buiten en dus niet in de werkplaats, ontbreken van micro-filters is dan niet zo'n groot probleem.
- Goedkope oplossing

Nadeel:
- Alle stof/deeltjes gaan door de rotor (als ik het van Chevy goed begrepen heb)

Ik zie graag reacties tegenmoet.
Paul
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Goede stof afzuiging is zeker van (levens)belang.
Let wel dat zon afzuiger een behoorlijk hoeveelheid lawaai maakt dus dat de buren hem ook prima kunnen horen in een rijtjeshuis.

Let er ook op dat je afgezogen lucht weer bijgevult moet worden met buitenlucht dus deur of rooster open.
En als je verwarmd binnen ben je dat in een minuut kwijt.

Het is zeker mogelijk om direct op de zwarte bak een afzuiger te plaatsen maar deze aansluiting moet wel luchtdicht zijn.

Dat alle stof door de afzuiger heen gaat hoeft geen probleem te zijn alleen moet je geen grote stukken opzuigen.
Te grote stukken maken de ventilator kapot.

Kijk ook eens op marktplaats daar komt genoeg 2e hands langs.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
ALs je direct op je kliko gaat zuigen, heb je kans dat de kliko gaat vervormen door de onderdruk, deze zal dan inelkaar gaan "verfrommelen". Het hangt ervan af hoe goed je stofzuiger is.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
@ Paul

jij vraagt: Wellicht is het zelfs mogelijk om de afzuiger direct op de grijze kliko te monteren?

Een stofafzuiger zoals een HBM200 kun je boven een kliko plaatsen, maar waarom zou je dat doen, hangt een plastic zak onder die je in de kliko kunt legen. Je moet luchtdicht aansluiten op de kliko. Met plastic zak zie je ook altijd hoe vol deze zit.

Een Bouwstofzuiger kun je niet aansluiten op een kliko; die trekt veel onderdruk waardoor je kliko vervormt
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Paul5376 schrijft niet over een cyclone, dus onderdruk in de kliko is er niet. Ook niet met een bouwstofzuiger. Het nut van een bouwzuiger an te sluiten op een kliko zonder cycloon ontgaat me even..
Er heerst overdruk in de kliko, net als in de originele plasticzak.
 
Laatst bewerkt:

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Hallo Allen, bedankt voor reacties, ik kan het wel toelichten; ik heb liever geen sta-in-de-weg continue in mijn garage staan en daarom zou het voor mij werkbaar zijn om alleen een (compacte) afzuigingsunit te hebben die ik plaats op de kliko (grijs of groen) wanneer ik veel stof ga produceren. Een oplossing waarbij ik de zaagtafel en/of freestafel naar buiten rol/til en daar stof maak is mij net even een brug te ver; en trouwens ook dan moet alsnog het zaagsel opgeruimd worden...

Voor mij is dat even stap 1 (stap 0 was de 3m stofmasker) en ik besef mij heel goed dat ik op een later moment wellicht verder ga uitbouwen/optimaliseren...

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.