Stofafzuiging voor hobbyist

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Beste houtbewerkers,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede alleszuiger voor een kleine garage werkplaats. Om de lange termijn stofzak kosten te drukken wil ik hier een cycloon (waarschijnlijk een Oneida Dust Deputy) tussen plaatsen. Het liefst wil ik het systeem aan kunnen sluiten op mijn gereedschap en ook gebruiken om achteraf de vloer schoon te krijgen.

De Dust Deputy heeft slang openingen van 50 mm, maar de ingangen van alleszuigers verschillen nogal (Festool 27 of 36 mm, Starmix 35 mm). Nu heb ik hier enkele (domme?) vragen over, die ik nog niet, ook in oudere threads op dit forum, heb kunnen beantwoorden:
- Is voor aansluiting van alleszuigerslang op de cycloon een apart verloopstuk nodig?
- Heeft een cycloon gevolgen voor de onderdruk en luchtverplaatsing waardoor gewoon stofzuigen of direct aansluiten op machines problemen geeft?
- Wat betreft de zuiger: is voor de aansluiting op gereedschap (soms) nog een los verloopstuk nodig? Ik begrijp inderdaad dat Festool het goed geregeld heeft en alles compatibel is, maar dat is voor mij vooralsnog geen optie (het gereedschap heb ik al en zal de komende jaren nog niet vervangen worden).

Suggesties voor een goede alleszuiger voor een simpele hobbyist zijn zeker ook welkom, want ik vraag me af of een 400-600 euro Festool/ Starmix geen overkill is.

Bij voorbaat dank voor alle reacties en feedback!
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Beste houtbewerkers,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede alleszuiger voor een kleine garage werkplaats. Om de lange termijn stofzak kosten te drukken wil ik hier een cycloon (waarschijnlijk een Oneida Dust Deputy) tussen plaatsen. Het liefst wil ik het systeem aan kunnen sluiten op mijn gereedschap en ook gebruiken om achteraf de vloer schoon te krijgen.

De Dust Deputy heeft slang openingen van 50 mm, maar de ingangen van alleszuigers verschillen nogal (Festool 27 of 36 mm, Starmix 35 mm). Nu heb ik hier enkele (domme?) vragen over, die ik nog niet, ook in oudere threads op dit forum, heb kunnen beantwoorden:
- Is voor aansluiting van alleszuigerslang op de cycloon een apart verloopstuk nodig?
- Heeft een cycloon gevolgen voor de onderdruk en luchtverplaatsing waardoor gewoon stofzuigen of direct aansluiten op machines problemen geeft?
- Wat betreft de zuiger: is voor de aansluiting op gereedschap (soms) nog een los verloopstuk nodig? Ik begrijp inderdaad dat Festool het goed geregeld heeft en alles compatibel is, maar dat is voor mij vooralsnog geen optie (het gereedschap heb ik al en zal de komende jaren nog niet vervangen worden).

Suggesties voor een goede alleszuiger voor een simpele hobbyist zijn zeker ook welkom, want ik vraag me af of een 400-600 euro Festool/ Starmix geen overkill is.

Bij voorbaat dank voor alle reacties en feedback!


1. Is voor aansluiting van alleszuigerslang op de cycloon een apart verloopstuk nodig?
Wellicht wel, kan je makkelijk zelf maken door een PVC buis van 50 mm wat op te rekken, na hem verwarmd te hebben met een fohn.
Je krijgt drukverlies door lange en smalle slangen, dus probeer, om maximaal zuigresultaat te krijgen, de slang inwendig zo groot mogelijk te houden.

2. - Heeft een cycloon gevolgen voor de onderdruk en luchtverplaatsing waardoor gewoon stofzuigen of direct aansluiten op machines problemen geeft?
Nee, zolang je geen luchtlek in het systeem hebt.

3. - Wat betreft de zuiger: is voor de aansluiting op gereedschap (soms) nog een los verloopstuk nodig?
Soms wel, weer makkelijk zelf te maken, zie (1), bij kleinere aansluitingen kan je bijvoorbeeld 30 of 40 mm PVC pijp gebruiken.


Ik heb zelf sinds een paar maanden een Oneida Cyclone, werkt fantastisch. Het geeft ook een kik dat je dat stof naar beneden ziet draaien in de (nieuwe) bak, dus niet in de sofzuigerzak.

Als de bovenkant van de zuiger redelijk vlak is, kan je de cyclone met afval bak er bijvoorbeeld met behulp van een plankje boven op monteren, dat scheelt weer ruimte.


succes
Joep
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Daar is vorige week nog een interessante serie posts over geweest. Als je met een cycloon werkt, moet je flink zuigvermogen hebben en de stofzuiger zal veel en langer aanstaan. Daarmee vallen alle huishoudstofzuigers af, die doorgaans maar iets van 10 minuten constant mogen zuigen. Het andere nadeel van deze stofzuigers is, dat er geen los filter inzit en je verplicht een stofzak moet gebruiken. Doe je dat niet dat gaat alle resten met de koellucht door de motor heen en wordt op termijn de isolatie in de motor weggestraald en is het einde stofzuiger (uit eigen ervaring).

@jjjlll bij punt 2 krijg je wel wat extra verlies doordat er meer weerstand in het systeem zit.

jaap
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Daar is vorige week nog een interessante serie posts over geweest. Als je met een cycloon werkt, moet je flink zuigvermogen hebben en de stofzuiger zal veel en langer aanstaan. Daarmee vallen alle huishoudstofzuigers af, die doorgaans maar iets van 10 minuten constant mogen zuigen. Het andere nadeel van deze stofzuigers is, dat er geen los filter inzit en je verplicht een stofzak moet gebruiken. Doe je dat niet dat gaat alle resten met de koellucht door de motor heen en wordt op termijn de isolatie in de motor weggestraald en is het einde stofzuiger (uit eigen ervaring).

@jjjlll bij punt 2 krijg je wel wat extra verlies doordat er meer weerstand in het systeem zit.

jaap

wat punt 2 betreft, inderdaad, alles wat je extra tussenzet, geeft drukverlies, dus ook een cyclone.
Omdat je nauwelijks stof in de stofzuigerzak krijgt, heb je echter weinig drukverlies doordat het stof in de sofzuigerzak de luchtflow nauwelijks tegenhoud. Wat ook mee kan spelen is de totale luchtinhoud van de cyclone plus opvangbak.

Kan je aangeven Jaap, waarom de stofzuiger langer zou moeten aanstaan dan in de situatie zonder Cyclone? Dat kan ik even nog niet beredeneren.

Joep
 

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Hartelijk dank voor de reacties heren, hier kan ik inderdaad wat mee.

De oplossing met pvc klinkt me interessant, maar wat ik me wel afvraag is of vervormd en uitgerekt pvc sterk genoeg is als de zuiger op vol vermogen draait, zeker als op een moment de opening even wordt geblokkeerd; klapt dit niet in elkaar?

Bovengenoemd post had ik inderdaad gezien en vandaar ook dat ik enigszins naar een Festool of Starmix neig. Ik blijf me dus echter nog wel afvragen of zo'n investering niet teveel is voor iemand als ik die maar enkele uren per week aan de slag kan.
Overigens werd ook in deze post over een 27 mm of een 50 mm slang gesproken en dat blijft dus een vraag voor me zijn; als hier op het forum wordt gesproken over even een andere slang met andere diameter op een zuiger zetten, impliceert dit dat hier al verloopstukken voor klaarliggen, meegeleverd worden met de slang of zuiger; stukken die gemaakt of gekocht worden lijken meestal nog te worden vermeld.

Het klinkt me logisch in de oren dat een cycloon wat extra kracht van de zuiger vereist, dus een gemiddelde bouwmarkt bouwzuiger klinkt als een miskoop hiervoor.

Tot slot, wat betreft het monteren ben ik afhankelijk van mijn uiteindelijke keuze van plan om te kijken naar een zelf te maken verrijdbaar dock, waarop zowel zuiger als cycloon geplaatst kunnen worden. Dat zal natuurlijk erg afhangen van mijn keuze.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Als toelichting op de PVC verloop pijp, ik heb het dan over afvoerpijp, dat is een paar mm dik, dat krijgt geen enkele zuiger vervormd.

Wat je ook kan doen, zeker als je de zuiger maar een paar uren per week gebruikt:
Koop een gebruikte zuiger via Marktplaats, of koop een alleszuiger, liefst met dikke slang, en stofzuigerzak in de bouwmarkt.
Let wel op dat er een automatische schakelaar op zit.

Begin dus low budget, en schakel tzt op als je meer eisen gaat stellen, meer geld wilt en kunt investeren.
Ga je de zuiger meer gebruiken, dan kan je altijd weer de huidige zuiger op Mp zetten en een model kopen dat aan de eisen voldoet die je zelf hebt ervaren.
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Om even op dit draadje in te pikken ... welke zijn zo prijs/kwaliteit de beste koop stofzuigers?
Ik ben nu aan het kijken naar een Festool CTL Midi, maar dit zou dan ook meteen het max. budget zijn dat ik hieraan wil uitgeven.
Ik zou het gebruiken voor hobbymatig gebruik bij de afkortzaag, cirkelzaag, bovenfrees en schuurmachine.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Ik heb een tijdje geleden ook rond zitten kijken voor een stofzuiger in mijn werkplaats/garage.
Stofzuiger was nodig als vervanging van een gare makro bouwstofzuiger om op een zaagtafel en afkortzaag aan te sluiten.
Budget had ik op ±€250,- gesteld.
Beetje rond zitten lezen, en er komt uit dat voor een stofzuiger de onderdruk relevant is, en voor een afzuiger is het meer de volumestroom.
Afzuiger heb ik geen plek voor, dus moest het een stofzuiger worden. Ook wat meer algemeen inzetbaar dan een afzuiger.

Ik heb toen een lijstje gemaakt van een hele serie stofzuigers en twee afzuigers met daarin een vergelijking op onderdruk, volumestroom en prijs.

merktypevolumestroom [l/s]onderdruk [mbar]prijs
StarmixTs 1214RTS60290249
StarmixGS T-1120 RT53250254
MetaboSPA 12002501600269
MetaboASA 32 L70210212
KarcherWD 22006517070
KarcherA220465190
KarcherWD 5200M75220159
MakitaVC2010L60180249
MakitaVC2510LX158220389
BoschPAS12-27F60160246
BoschGAS 20 L SFC62215230
FestoolCT 17E62240229
FestoolCTL mini62240347
FestoolCTL midi62240399
WoodstarDC 123191000180
HitachiWDE1200M48220255
FeinDustex 2555230285
NumaticNQS250B45260275
Nilfisk AltoMulti 20 T67210150
Nilfisk AltoMulti 30 T80230141


Uiteindelijk heb ik besloten om de laatste in het rijtje te kiezen. Qua specs verschilt het niet zoveel met een festool, en iets meer met een starmix.
Maar uiteindelijk had ik een hele goedkope aanbieder gevonden voor de Nilfisk.

Ben behoorlijk tevreden met deze stofzuiger. Doet wat ie moet doen, en is lekker stil. Er zit een slang aan van 2,5m. Lekker lang dus. En een hoop accesoires.
Ook belangrijk is een inschakelautomaat.
Alleen is het ontwerp qua stofafzuiging van mijn afkortzaag een beetje brak. Dus produceer ik alsnog een hoop stof. Ik moet nog eens een opvangbak maken om dat te verbeteren.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Interessante lijst

Metabo is in Pascal dit is dan 16mBar. (insgelijks Woodstar)

Mijn Thomas Bravo heeft een dubbele turbine goed voor 225 mbar, noodzakelijk als nat tapijt reiniger vreemd genoeg is dat gewoon de middelmaat.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ikzelf heb een karcher wd3500p i.c.m. een cycloon. Wou zelf ook lowbudget beginnen. Moet zeggen door die cycloon blijf ik wel constante zuigkracht behouden. Via oude stofzuiger koppelingen heb ik de aanpassing kunnen doen om de slang aan de cycloon te monteren.

Enige wat ik me wel afvraag en misschien kan iemand dit wel beantwoorden. De huidige slangen zijn ongeveer 35mm breed. Als ik die vervang naar 50mm wat ook als aansluiting zit op de cycloon zou ik dan achteruit of misschien wel vooruit op de zuigkracht gaan. Nadeel is namelijk wel dat op de freestafel bij wat grotere stukken de slang ingaan hij wel eens mijn ton waar de cycloon op zit vaccuum trekken.

Plaatje zegt meer als 1000 woorden :p

IMG_2977.jpg
 

Spaiky

Nieuw lid
8 aug 2016
2
0
Ook ik heb thuis een stofzuiger + cycloon in gebruik. Als stofzuiger gebruik ik de Parkside PTNS 1500 A1 van de Lidl (http://www.lidl-service.com/cps/rde.../lsp/hs.xsl/product.html?id=8082358&title=WET) en als cycloon de Dust Commander DLX ivm een blauwe ton van 30L.

ik merk alleen dat ik de zuigkracht erg laag vindt. Klopt het dat dit gewoon te weinig vermogen geeft om bijv. mijn afkortzaag goed af te zuigen? Ik heb erg veel last van stof en hout, heb het idee dat er vrij weinig wordt gezogen. Als ik mijn hand op de zuigmond zet voel ik hem ook pas zuigen als ik hem er misschien een paar millimeter vanaf houd..

image.jpg

Dit is mijn installatie. Nu las ik al dat het niet handig is om zo'n kleine diameter slang te gebruiken aan het einde, dan krijg je zeker zuigverlies. Dus die moet ik nog vervangen. Daarnaast gebruikte ik voor deze cycloon helemaal niks, waardoor de filter van de zuiger helemaal vol zat. Dit heb ik goed schoongemaakt, maar kan het zijn dat de filter nu verpest is en daardoor te weinig zuigkracht levert?
tot slot de slang tussen de zuiger en de cycloon. Deze is 3 meter, is dit te lang? Krijg ik daardoor ook zuigverlies? Zo ja, dan moet ik die dus inkorten.

of kan ik een afkortzaag (Metabo) of een handcirkelzaag (Bosch) niet goed afzuigen met deze opstelling, qua zuigvermogen?
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik ga hier overheen ook nog even wat vragen stellen mbt zuigers. Ik ben namelijk echt een totale newbie op het gebied van bouwzuigers en kom er niet helemaal uit..

Ik heb sinds vorige week een gloednieuwe Starmix, concreet mijn vragen:

-Ik gebruik de Starmix standaard aangesloten op mijn afkortzaag, en dit doet hij erg goed. Ik gebruik de Starmix dan met stofzuigerzak en met filter erin. Zie ik het nou verkeerd of komt het stof nooit in de buurt van de filter op het moment dat ik een zak er in heb?
Concreet: wanneer gebruik ik de zak, en wanneer gebruik ik de stofzuiger zonder zak, alleen met filter?

-Als ik de Starmix zou willen inzetten voor het opzuigen van water, gebruik ik dan alleen de filter? Geen zak neem ik aan.

-Wat is nou het voordeel van een cycloon, behalve dat je stofzak niet vol komt. Klopt het dat een stofzuiger zonder cycloon het op den duur minder lang volhoudt dan een stofzuiger met cycloon, of maakt dit niet uit zolang je het filter en de zak maar regelmatig vervangt?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik maak ook gebruik van de bouwstofzuiger icm een cycloon.
IMG_20160818_202913.jpg
De cycloon is de goedkope variant uit China maar werkt perfect. Geen probleem als je bereid bent heel even te wachten tot hij binnen is. De openingen zijn niet helemaal 50 mm maar dat los je makkelijk op door de Pvc koppelingen of de openingen van de cycloon te bewerken. De stofzuiger komt van de gamma. 1400 watt als ik het goed heb. Voor nu werkt hij goed. Eerder gebruikte ik hem direct op de machines (lintzaagmachine , afkortzaag, schuurmachines) maar het filter zit dan snel vol met fijnstof waardoor de zuigkracht snel afneemt.
Nu draait hij dus al een tijdje met cycloon en zowel het filter als de opvangbak blijven schoon. Hierdoor blijft de zuigkracht ook gelijk. Op dit moment heb ik er 5 m pvc slang aan gekoppeld (40 mm) met een gladde binnenkant. Uiteindelijk wil ik ook een slangenstelsel maken met blastgates waardoor je sneller kunt schakelen tussen de verschillende machines die zijn aangesloten. Op zich kost het nu ook niet extreem veel tijd om de slang te wisselen maar gemak dient de mens :)
Ik heb daarnaast ook nog een Robland afzuiger voor de vlak/vandikte bank van HBM maar gebruik die liever niet (de afzuiger dan want de vlak/vandikte bank werkt goed genoeg als je bereid bent een dag te spenderen aan het afstellen er van :) ) Hier zit geen fijnstof/Microfilter op waardoor na gebruik, alles bedekt is onder een laagje stof. En dat is nou juist de stof welke je niet wil inademen.
Het opvangvat is een oud plastic aquarium wat ik nog had staan en werkt ideaal hiervoor. De deksel met cycloon schuif je er gewoon af. Dat hij niet hermetisch afsluit is totaal geen probleem.
Ik heb dan ook nog een simpel verrijdbaar karretje voor het geheel gemaakt om ook wat ruimte te besparen en het geheel mobiel te maken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ook ik heb thuis een stofzuiger + cycloon in gebruik. Als stofzuiger gebruik ik de Parkside PTNS 1500 A1 van de Lidl (http://www.lidl-service.com/cps/rde.../lsp/hs.xsl/product.html?id=8082358&title=WET) en als cycloon de Dust Commander DLX ivm een blauwe ton van 30L.

ik merk alleen dat ik de zuigkracht erg laag vindt. Klopt het dat dit gewoon te weinig vermogen geeft om bijv. mijn afkortzaag goed af te zuigen? Ik heb erg veel last van stof en hout, heb het idee dat er vrij weinig wordt gezogen. Als ik mijn hand op de zuigmond zet voel ik hem ook pas zuigen als ik hem er misschien een paar millimeter vanaf houd..

Bekijk bijlage 51502

Dit is mijn installatie. Nu las ik al dat het niet handig is om zo'n kleine diameter slang te gebruiken aan het einde, dan krijg je zeker zuigverlies. Dus die moet ik nog vervangen. Daarnaast gebruikte ik voor deze cycloon helemaal niks, waardoor de filter van de zuiger helemaal vol zat. Dit heb ik goed schoongemaakt, maar kan het zijn dat de filter nu verpest is en daardoor te weinig zuigkracht levert?
tot slot de slang tussen de zuiger en de cycloon. Deze is 3 meter, is dit te lang? Krijg ik daardoor ook zuigverlies? Zo ja, dan moet ik die dus inkorten.

of kan ik een afkortzaag (Metabo) of een handcirkelzaag (Bosch) niet goed afzuigen met deze opstelling, qua zuigvermogen?

een paar tips.
1 slang tussen stofzuiger en cycloon zo kort mogelijk (1mtr max) en zo dik als kan.
Ik gebruik zelf met exact de zelfde stofzuiger een stuk 55mm slang en 60mm pvc bochten.
geeft een enorme zuigkracht.

2 de eindslang is idd veel en veel te dun.
maar let op te dik werkt hier averechts.
standaard slang welke je nu gebruikt tussen zuiger en cycloon is perfect om van de cycloon naar gereedschap te gebruiken.
maak em ook niet langer dan de standaardslang.

3 haal de stofzuigerzak er uit en gebruik alleen het filter.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik ga hier overheen ook nog even wat vragen stellen mbt zuigers. Ik ben namelijk echt een totale newbie op het gebied van bouwzuigers en kom er niet helemaal uit..

Ik heb sinds vorige week een gloednieuwe Starmix, concreet mijn vragen:

-Ik gebruik de Starmix standaard aangesloten op mijn afkortzaag, en dit doet hij erg goed. Ik gebruik de Starmix dan met stofzuigerzak en met filter erin. Zie ik het nou verkeerd of komt het stof nooit in de buurt van de filter op het moment dat ik een zak er in heb?
Concreet: wanneer gebruik ik de zak, en wanneer gebruik ik de stofzuiger zonder zak, alleen met filter?

-Als ik de Starmix zou willen inzetten voor het opzuigen van water, gebruik ik dan alleen de filter? Geen zak neem ik aan.

-Wat is nou het voordeel van een cycloon, behalve dat je stofzak niet vol komt. Klopt het dat een stofzuiger zonder cycloon het op den duur minder lang volhoudt dan een stofzuiger met cycloon, of maakt dit niet uit zolang je het filter en de zak maar regelmatig vervangt?

het voordeel van een cycloon tov zonder cycloon is niet zo zeer dat je geen zakken hoeft te legen.
Het grote voordeel is dat je altijd de zelfde zuigkracht behoudt.

een stofzuigerzak komt vol met troep te zitten en alle aangezogen lucht moet door de wand van de zak heen.
en als ie vol is kan dat niet meer en krijg je steeds minder zuigkracht.

Een cycloon heeft dat probleem niet.
er is een constante opening door de cycloon heen welke altijd lucht doorlaat.
tenzei de bak tot aan de cycloon vol zit dan doet ie niks meer behalve je bak leegzuigen
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik ga hier overheen ook nog even wat vragen stellen mbt zuigers. Ik ben namelijk echt een totale newbie op het gebied van bouwzuigers en kom er niet helemaal uit..

Ik heb sinds vorige week een gloednieuwe Starmix, concreet mijn vragen:

-Ik gebruik de Starmix standaard aangesloten op mijn afkortzaag, en dit doet hij erg goed. Ik gebruik de Starmix dan met stofzuigerzak en met filter erin. Zie ik het nou verkeerd of komt het stof nooit in de buurt van de filter op het moment dat ik een zak er in heb?
Concreet: wanneer gebruik ik de zak, en wanneer gebruik ik de stofzuiger zonder zak, alleen met filter?

-Als ik de Starmix zou willen inzetten voor het opzuigen van water, gebruik ik dan alleen de filter? Geen zak neem ik aan.

-Wat is nou het voordeel van een cycloon, behalve dat je stofzak niet vol komt. Klopt het dat een stofzuiger zonder cycloon het op den duur minder lang volhoudt dan een stofzuiger met cycloon, of maakt dit niet uit zolang je het filter en de zak maar regelmatig vervangt?

Water zuigen altijd zonder zak en filters.
Anders worden je filters nat.

Ik heb ook een starmix en gebruik altijd de filters en ook altijd een zak.
Daarvoor zit dan weer een cycloon.
Werkt uitstekend.

De zuigkracht is altijd wel goed, zolang je er maar voor zorgt dat je stofzuigerzak leeg is.
Hier wil wel eens fijn stof in komen van het schuren, veel meer vind je er vaak niet.

Je kunt zonder stofzuigerzak werken met zwaar stof, steen en beton etc, dan werkt je klop systeem van de filters ook goed.

Maar eigenlijk is het altijd aan te raden om gewoon een stofzuigerzak te gebruiken.
Gewoon voor het behoud van de filters en machine.

Zo voorkom je ook veel fijnstof in de lucht waarin je staat te werken. Ook niet geheel onbelangrijk.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Dus ook met zak doet een filter zn ding? Door sfof die door de zakwand heen gaat ofzo? Snap dat niet helemaal.

En als ik de automatische filterreiniging indruk.. Dan klopt de filter.. Waardoor de stof uit de filter geklopt wordt right? Maar dat komt dan niet in de zak toch? Waar blijft dat dan? In de bak van de stofzuiger??
 
Laatst bewerkt:

Spaiky

Nieuw lid
8 aug 2016
2
0
een paar tips.
1 slang tussen stofzuiger en cycloon zo kort mogelijk (1mtr max) en zo dik als kan.
Ik gebruik zelf met exact de zelfde stofzuiger een stuk 55mm slang en 60mm pvc bochten.
geeft een enorme zuigkracht.

2 de eindslang is idd veel en veel te dun.
maar let op te dik werkt hier averechts.
standaard slang welke je nu gebruikt tussen zuiger en cycloon is perfect om van de cycloon naar gereedschap te gebruiken.
maak em ook niet langer dan de standaardslang.

3 haal de stofzuigerzak er uit en gebruik alleen het filter.

1. Oke, hoe heb je dit vastgezet aan de cycloon en stofzuiger? Want de aansluiting op de stofzuiger is een draaidop.. Gewoon vastgelijmd of iets dergelijks? En de aansluiting op de cycloon is 54 mm, dus hoe klemt hij daar op de 60mm pvc bocht?

3. Ik gebruikte al geen zak meer, maar ben bang dat de filter kapot is doordat hij de vorige keer helemaal verstopt zat.. Zal wel niet meer volledig schoon te krijgen denk ik?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@Spaiky: Een bouwstofzuiger werkt net zo als een huishoudstofzuiger. Door een motor wordt onderdruk gemaakt, waardoor lucht aangezogen wordt door de stofzuigerslang. Die lucht moet door de stofzakwanden, met achterlating van het meeste vuil en stof. De kleinere stofdeeltjes die door de stofzak gaan worden als het goed is opgevangen door het filter, voordat de lucht afgevoerd wordt.
Tijdens dit proces raakt ten eerste de stofzak vol en ten tweede verstoppen deeltjes de wanden van de stofzak. Dat gecombineerd maakt dat er minder lucht door gaat, waardoor de zuigkracht afneemt.
Als je geen zak gebruikt moet er heel veel stof door het filter afgevangen worden, waardoor die sneller volloopt.

Een cycloon (er is ook een Thiel-variant, maar het principe is gelijk) zorgt ervoor dat het grovere vuil en stof grotendeels afgevangen wordt voordat het de stofzuiger bereikt. Daardoor raakt de zak slechts heel langzaam vol en blijft de zuigkracht stabiel.

Stofzakken kunnen na lediging opnieuw gebruikt worden, maar zullen dan minder goed werken. Ze helemaal schoon krijgen gaat moeilijk lukken en staat lijnrecht tegenover de bedoeling van een bouwstofzuiger, nl. het vermijden van contact met gevaarlijke stofdeeltjes. Hetzelfde geldt ook voor filters, maar daarvoor is een oplossing gevonden, namelijk de zelfreinigende filter — die klopt zichzelf als het ware schoon (AutoClean).
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik ben vandaag ook zelf aan de slag gegaan. Heb een festool ctl26 en heb er een dustcommander dlx bijzitten. Met een 50 mm festool slang naar de dustcommander en de 27 mm op de ingang van de dustcommander. Als opvang bak gebruik ik een blauwe 30 liter vat met deksel die luchtdicht afsluit. Zo een die als voeder ton word aangeboden. Alleen is die opvangbak een probleem. Ik kan de ctl26 nog niet eens op half vermogen zetten want dan zuigt de opvangbak vacuum. Wie weet er een beter alternatief? Waardoor ik heb vermogen op kan schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.